Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

10. novembra 2005

Elektronické mýtne s mnohými otáznikmi



Cena jedného kilometra jazdy kamiónu po slovenských diaľniciach sa v roku 2007 bude pravdepodobne pohybovať v rozmedzí 4 až 8 korún.



Zdieľať
Odborníci na dopravu určovali tieto limity v čase, keď na Slovensku ešte nie je zákon, ktorý by umožňoval spoplatňovanie diaľníc podľa počtu najazdených kilometrov. Jeho návrh je iba v pripomienkovom konaní. Minister dopravy pritom chce, aby elektronické mýto fungovalo od roku 2007.

Platiť len za najazdené kilometre je spravodlivejšie, ako kupovať diaľničnú nálepku bez ohľadu na to, ako intenzívne kamión cestnú sieť využíva. Výskumný ústav dopravný (VÚD), ktorý pre ministerstvo dopravy zabezpečuje poradenstvo v tejto otázke, vychádzal pri výpočte ceny za kilometer zo sumy potrebnej na prevádzku a výstavbu diaľníc, z možností autodopravcov a sledoval aj ceny v Európskej únii: „Tie sa nedali preniesť na Slovensko. Zámer je dostať kamióny na diaľnicu, lebo tam je ich prevádzka ekonomickejšia, ekologickejšia a bezpečnejšia. Privysoké ceny by ich z diaľníc vyhnali,“ zdôraznil generálny riaditeľ VÚD Ľubomír Palčák.
Priemerné náklady na kilometer majú dnes slovenskí dopravcovia 31 korún: „Nedá sa povedať, že pri zavedení platieb za odjazdené kilometre stúpnu automaticky aj náklady dopravcov na 35 alebo viac korún. Treba si uvedomiť, že 80 percent všetkých dopráv na Slovensku sú na vzdialenosti kratšie, ako 49 kilometrov,“ pripomína VÚD Ľ. Palčák. Na krátke trasy sa diaľnice využívajú zriedka a takíto dopravcovia pocítia zvýšenie nákladov od
3 percent. „Len asi 30 percentám dopravcov by náklady stúpli o približne pätinu. V materiáli, ktorý sme poslali na ministerstvo dopravy, navrhujeme aj možnosť vrátenia časti z daní zaplatených v súvislosti s dopravou - z cestnej dane alebo zo spotrebnej dane z nafty. Tento návrh však nemá politickú podporu,“ dodáva Ľ. Palčák.
Ďalší problém, ktorý sa týka spoplatnenia nákladnej dopravy je mýtne za využívanie ciest 1. triedy. Dnes sú spoplatnené iba cesty, ktoré vedú paralelne s diaľnicami. V budúcnosti sa rozmýšľa o spoplatnení všetkých ciest 1. triedy, prípadne aj 2. a 3. triedy. Spoplatnenie „jednotiek“ však zvýši náklady aj pre tých dopravcov, ktorí dnes na diaľnice nemusia vstupovať.

Diaľnice za pevne stanovené ceny
Vláda včera schválila koncepčný materiál, ktorý určuje pravidlá pre stanovovanie cien výstavby diaľníc. Stavebná firma nebude môcť počas stavby zvyšovať ceny, tak, ako to bolo doteraz. Štát občas meškal s platbami, stavebné stroje čakali mesiace, kým každá dotknutá obec vydá stavebné povolenie - tým zapríčiňoval predražovanie výstavby. Aby sa pevné ceny dali zabezpečiť, môžu cestári vyhlásiť tender na dodávateľa až vtedy, keď majú stavebné povolenie a garanciu financovania z rezortu dopravy.

Tri možnosti výberu
V Európe sú tri systémy elektronického mýta. Mikrovlnný predpokladá existenciu kontrolného zariadenia na každom vjazde a výjazde zo spoplatneného úseku. Druhý systém je satelitný. V spolupráci so sieťou mobilných operátorov GSM dokáže kontrolovať jednotlivé autá. Švajčiari používajú kombináciu oboch systémov, no tam kamióny platia za každý najazdený kilometer na akejkoľvek ceste.
Satelitný systém sa zdá byť pre Slovensko, ktoré spoplatňuje aj paralelné cesty 1. triedy a rozmýšľa o spoplatnení celej siete ciest 1. triedy, výhodnejší, ako mikrovlnný. K cestám 1. triedy sa pripája veľa vedľajších ciest, v obciach aj  ulíc, na ktorých by bolo treba vybudovať kontrolné zariadenia.

Vojtech Hollan


   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Takmer 4-miliardové zlepšenie
<< predchádzajúci článok
V skratke

Elektronické mýtne s mnohými otáznikmi - diskusné fórum čitateľov

zavádzajúca informácia10.11. 10:26:36