|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Utorok 5.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Imrich
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
01. augusta 2010
Električkový tunel by mohli vraj otvoriť v auguste
Cestujúci bratislavskou mestskou hromadnou dopravou by sa údajne už tento mesiac mohli dočkať otvorenia električkového tunela pod Hradom. Podľa posledných informácií by sa ...
Zdieľať
Foto: SITA/Michal Burza
BRATISLAVA 1. augusta (WEBNOVINY) - Cestujúci bratislavskou mestskou hromadnou dopravou by sa údajne už tento mesiac mohli dočkať otvorenia električkového tunela pod Hradom. Podľa posledných informácií by sa mal tunel po rozsiahlej rekonštrukcii za 8,3 mil. eur a následnej kolaudácii sprístupniť počas augusta. Pre agentúru SITA to uviedol hovorca Dopravného podniku Bratislava (DPB) Peter Kavecký. "Kolaudácia riadne prebieha. Vzhľadom k tomu, že ide o jediný električkový tunel na Slovensku, je aj proces kolaudácie o niečo zložitejší," povedal Kavecký. Dopravný podnik potrebuje vyjadrenia viacerých dotknutých orgánov štátnej správy. Súhlas na prevádzku udelený bol, avšak s podmienkami, ktoré bolo treba splniť. Týkalo sa to údajne jedného zábradlia a vyústenia odvetrávania z náhradného generátora. Dopravný podnik sa však podľa Kaveckého snaží, aby bol tunel čo v najkratšom čase opäť sprístupnený cestujúcim. Ako dodal, vedenie podniku stále uvažuje o dni pre verejnosť, kedy by sa mohli tunelom prejsť aj peší. Po jeho oficiálnom otvorení v ňom totiž bude pohyb peších zakázaný.
Komplexná rekonštrukcia takmer 800 metrov dlhého tunela sa začala v máji minulého roka. Jej kľúčovými komponentmi bolo najmä uloženie vysokotlakového vodovodného potrubia do kolektora pod električkovú trať a nová výstavba električkovej trate vrátane trakčného vedenia. Obnovou prešla aj úniková chodba smerom na Palisády či celý bezpečnostný systém, ktorý sa mal priblížiť štandardom EÚ. Nastavený by mal byť tak, aby bola v akejkoľvek krízovej situácii zaistená bezpečnosť cestujúcich. Pribudol tiež trvalý kamerový systém s ďalšími bezpečnostnými prvkami, osvetlenie tunela, moderný signalizačný systém a nová vzduchotechnika. Tunel by mal byť zároveň zabezpečený proti zatekaniu, vybudované sú drenážové odtokové kanály. Po otvorení tunela by sa mala zvýšiť aj rýchlosť električiek. Tá bola v posledných mesiacoch pred jeho zatvorením znížená na 10 km/h. Tunel by mohol údajne vydržať bez väčších opráv najbližších 20 až 30 rokov.
Tunel bol vybudovaný v rokoch 1943 až 1949 ako cestný tunel. Vo vojnových rokoch sa predpokladalo jeho využitie aj ako protilietadlového krytu, čomu zodpovedá usporiadanie podzemných priestorov súvisiacich s tunelom. V tuneli boli vybudované tri obojstranné výklenky, tiež úniková chodba ústiaca na Palisády a chodba s rozšírenými priestormi pri východnom portáli s vyústením do svahu východnej časti hradného vrchu. Posledná väčšia rekonštrukcia tunela sa uskutočnila v 80. rokoch, pričom cieľom bola zmena využitia tunela z cestného na električkový.
SITA
Komplexná rekonštrukcia takmer 800 metrov dlhého tunela sa začala v máji minulého roka. Jej kľúčovými komponentmi bolo najmä uloženie vysokotlakového vodovodného potrubia do kolektora pod električkovú trať a nová výstavba električkovej trate vrátane trakčného vedenia. Obnovou prešla aj úniková chodba smerom na Palisády či celý bezpečnostný systém, ktorý sa mal priblížiť štandardom EÚ. Nastavený by mal byť tak, aby bola v akejkoľvek krízovej situácii zaistená bezpečnosť cestujúcich. Pribudol tiež trvalý kamerový systém s ďalšími bezpečnostnými prvkami, osvetlenie tunela, moderný signalizačný systém a nová vzduchotechnika. Tunel by mal byť zároveň zabezpečený proti zatekaniu, vybudované sú drenážové odtokové kanály. Po otvorení tunela by sa mala zvýšiť aj rýchlosť električiek. Tá bola v posledných mesiacoch pred jeho zatvorením znížená na 10 km/h. Tunel by mohol údajne vydržať bez väčších opráv najbližších 20 až 30 rokov.
Tunel bol vybudovaný v rokoch 1943 až 1949 ako cestný tunel. Vo vojnových rokoch sa predpokladalo jeho využitie aj ako protilietadlového krytu, čomu zodpovedá usporiadanie podzemných priestorov súvisiacich s tunelom. V tuneli boli vybudované tri obojstranné výklenky, tiež úniková chodba ústiaca na Palisády a chodba s rozšírenými priestormi pri východnom portáli s vyústením do svahu východnej časti hradného vrchu. Posledná väčšia rekonštrukcia tunela sa uskutočnila v 80. rokoch, pričom cieľom bola zmena využitia tunela z cestného na električkový.
SITA