Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

08. októbra 2018

Ekonomická diplomacia má podporiť slovenských podnikateľov vo svete



Ilustračná snímka.



Zdieľať
Ilustračná snímka. Foto: TASR/AP
Trenčín 8. októbra (TASR) - Úlohou ekonomickej diplomacie je podpora slovenských podnikateľov vo svete. Diskusia sa však podľa štátneho tajomníka Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí SR Lukáša Parízka musí začať doma.


Ako uviedol v pondelok na Klube regionálnej obchodnej a priemyselnej komory v Trenčíne, úlohou ekonomickej diplomacie je vyhľadávať príležitosti v krajine pôsobenia a zároveň poznať potenciál Slovenska vo výrobe, službách aj inováciách.

"Vo svete máme množstvo ekonomických diplomatov a zabehané mechanizmy vzťahov a teraz potrebujeme vedieť, kde sú možnosti slovenských firiem a akú podporu potrebujú," uviedol Parízek na podujatí, ktoré je súčasťou aktivity Spolu pre Slovensko.

Slovenský zahraničný obchod sa opiera o oblasti, ktoré majú dlhodobý potenciál – tradičné strojárstvo, obranný priemysel a energetika, alebo novodobé oblasti, akými sú IT bezpečnosť, moderné technológie a obnoviteľné zdroje. Stále však zostáva množstvo odvetví, ktoré majú potenciál expandovať do zahraničia, či už samostatne, alebo v konzorciách. V súčasnosti vznikajú obchodné príležitosti v medzinárodných tendroch a výzvach v humanitárnej pomoci, najmä v mimoeurópskych krajinách a v oblasti dodávok pre vládu.

"Počúvame o podpore malého a stredného podnikania, ale stále nám chýbajú informácie o reálnych možnostiach a praktickej realizácii. Trenčiansky kraj je historicky silný v strojárstve, elektrotechnike, sklárstve a gumárenstve. Ak chceme pozdvihnúť slovenských výrobcov finálnych produktov, je to možné iba so štátnou pomocou," uviedol na stretnutí Boris Paulen, predseda predstavenstva Trenčianskej regionálnej komory.

Skúsenosti vo financovaní a poisťovaní exportných aktivít za dve dekády predstavila Monika Kohútová, generálna riaditeľka Eximbanky. Podľa nej nadpolovičnú hodnotu pridanej hodnoty na Slovensku tvoria malé a stredné podniky a reprezentujú tri štvrtiny pracovného trhu. 

Ako uviedol Jozef Troják, výkonný riaditeľ SARIO, slovenské podniky sa prostredníctvom národných projektov môžu prezentovať na veľtrhoch a výstavách v zahraničí a nadväzovať kontakty na odborných podujatiach, zameraných teritoriálne alebo segmentovo.

Zástupcovia firiem a profesionálnych združení majú možnosť účasti v podnikateľských misiách pri zahraničných cestách štátneho tajomníka, či dokonca proaktívne navrhovať ich zameranie. Cez Podnikateľské centrum MZVaEZ SR môžu požiadať o podporu pri lokálnych kontaktoch a hodnotení zahraničných partnerov.

Diskusie v Žiline, Košiciach a Trenčíne potvrdzujú zhodnú skúsenosť v regiónoch – malé a stredné slovenské firmy svoje exportné príbehy iba začínajú a potrebujú nielen skúsenosti a financie, ale aj odvahu vykročiť touto cestou. Cieľom projektu Spolu pre Slovensko. Z regiónov do sveta je spájať príležitosti a možnosti.

Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
NA FINANČNEJ SPRÁVE SA USKUTOČNÍ POSLANECKÝ PRIESKUM
<< predchádzajúci článok
Nobelovu cenu za ekonómiu získali Američania W. Nordhaus a P. Romer