|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Piatok 22.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Cecília
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
19. októbra 2011
EK plánuje rozvoj dopravnej infraštruktúry za 500 mld. €
Európska komisia v stredu schválila návrh na transformáciu dopravnej infraštruktúry na jednotnú dopravnú sieť (TEN-T). Modernizácia hlavnej dopravnej siete v členských štátoch Európskej únie do ...
Zdieľať
BRATISLAVA 19. októbra (WEBNOVINY) - Európska komisia v stredu schválila návrh na transformáciu dopravnej infraštruktúry na jednotnú dopravnú sieť (TEN-T). Modernizácia hlavnej dopravnej siete v členských štátoch Európskej únie do roku 2030 by mala podľa predpokladov stáť okolo 500 mld. eur. Polovica z tejto sumy by mala byť použitá do konca budúceho sedemročného programového obdobia 2014 až 2020. Informovala o tom Lia Potec z Generálneho riaditeľstva Európskej komisie pre dopravu, transeurópske siete a investičné stratégie na tlačovej besede v Bratislave.
Na podnietenie ďalších investícií do dokončenia cezhraničných prepojení a spojení na základe Nástroja na prepojenie Európy má ísť začiatočný kapitál v objeme 31,7 mld. eur. Prioritu majú mať cezhraničné projekty na rozvoj železničnej a vodnej dopravy.
Slovensko má výhrady a je zdržanlivé k iniciatíve Európskej komisie. "Nie sú nám jasné pravidlá, ako sa budú posudzovať projekty. Skôr sme zástancami toho ako to fungovalo doteraz. Slovenská republika nepodporuje tento spôsob pre ďalšie programové obdobie," uviedla v stredu na tom istom stretnutí s médiami generálna riaditeľka sekcie riadenia projektov na ministerstve dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Eva Dulebová. Ministerstvo dopravy podľa nej uprednostňuje súčasný systém financovania projektov zo zdrojov Kohézneho fondu Európskej únie cez Operačný program Doprava. "Projekty boli zadefinované v programovom dokumente a podľa toho sa pripravujú," dodala s tým, že na nový systém financovania sú rôzne názory aj v Európskej komisii. SR má výhrady aj preto, lebo nie je známe, kto to bude riadiť a aké budú kritériá hodnotenia.
Európska komisia chce dávať peniaze iba na schválené projekty. "Pôjdu priamo realizátorom projektov a nie cez štát, možno to je dôvod výhrad," reagovala Potec s tým, že nebude priestor na presúvanie vyčlenených zdrojov. Podpora projektov v európskych regiónoch cez program Jaspers bude podľa nej zachovaná. Ako uviedla, rozvoj spoločného dopravného trhu je podmienkou jeho efektívnosti.
Potec pripomenula, že objem nákladnej dopravy má do roku 2050 vzrásť o 80 % a osobná doprava by sa mala dovtedy zvýšiť o viac ako polovicu. Nová základná dopravná sieť v Európskej únii má prepojiť 83 hlavných európskych prístavov so železničnými a cestnými spojeniami, ako aj 37 kľúčových letísk so železničnými prepojeniami do najvýznamnejších miest. Zároveň by malo byť zmodernizovaných 15 tis. kilometrov železničných tratí na vysokorýchlostnú prepravu a uskutočnených 35 významných cezhraničných projektov na odstránenie prekážok. Posilnenie jednotného trhu dopravy má podľa Bruselu umožniť skutočný voľný pohyb tovarov a osôb v rámci únie.
Na podnietenie ďalších investícií do dokončenia cezhraničných prepojení a spojení na základe Nástroja na prepojenie Európy má ísť začiatočný kapitál v objeme 31,7 mld. eur. Prioritu majú mať cezhraničné projekty na rozvoj železničnej a vodnej dopravy.
Slovensko má výhrady a je zdržanlivé k iniciatíve Európskej komisie. "Nie sú nám jasné pravidlá, ako sa budú posudzovať projekty. Skôr sme zástancami toho ako to fungovalo doteraz. Slovenská republika nepodporuje tento spôsob pre ďalšie programové obdobie," uviedla v stredu na tom istom stretnutí s médiami generálna riaditeľka sekcie riadenia projektov na ministerstve dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Eva Dulebová. Ministerstvo dopravy podľa nej uprednostňuje súčasný systém financovania projektov zo zdrojov Kohézneho fondu Európskej únie cez Operačný program Doprava. "Projekty boli zadefinované v programovom dokumente a podľa toho sa pripravujú," dodala s tým, že na nový systém financovania sú rôzne názory aj v Európskej komisii. SR má výhrady aj preto, lebo nie je známe, kto to bude riadiť a aké budú kritériá hodnotenia.
Európska komisia chce dávať peniaze iba na schválené projekty. "Pôjdu priamo realizátorom projektov a nie cez štát, možno to je dôvod výhrad," reagovala Potec s tým, že nebude priestor na presúvanie vyčlenených zdrojov. Podpora projektov v európskych regiónoch cez program Jaspers bude podľa nej zachovaná. Ako uviedla, rozvoj spoločného dopravného trhu je podmienkou jeho efektívnosti.
Potec pripomenula, že objem nákladnej dopravy má do roku 2050 vzrásť o 80 % a osobná doprava by sa mala dovtedy zvýšiť o viac ako polovicu. Nová základná dopravná sieť v Európskej únii má prepojiť 83 hlavných európskych prístavov so železničnými a cestnými spojeniami, ako aj 37 kľúčových letísk so železničnými prepojeniami do najvýznamnejších miest. Zároveň by malo byť zmodernizovaných 15 tis. kilometrov železničných tratí na vysokorýchlostnú prepravu a uskutočnených 35 významných cezhraničných projektov na odstránenie prekážok. Posilnenie jednotného trhu dopravy má podľa Bruselu umožniť skutočný voľný pohyb tovarov a osôb v rámci únie.