|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
06. decembra 2009
EK: Až tretina vianočných svetiel je nebezpečná
Až tretina vianočných svetiel predstavuje vážne bezpečnostné riziko, môžu spôsobiť požiar alebo úraz elektrickým prúdom. Prišli na to odborníci v rámci projektu dozoru nad trhom, do ktorého sa ...
Zdieľať
BRATISLAVA 6. decembra (WEBNOVINY) - Až tretina vianočných svetiel predstavuje vážne bezpečnostné riziko, môžu spôsobiť požiar alebo úraz elektrickým prúdom. Prišli na to odborníci v rámci projektu dozoru nad trhom, do ktorého sa zapojilo päť členských štátov - Maďarsko, Nemecko, Slovensko, Slovinsko a Holandsko a Európska komisia. Medzi novembrom 2007 a májom tohto roku robili testy na 196 náhodne vybratých vzorkách svetelných reťazí všetkých cenových kategórií, z ktorých asi 41 percent pochádzalo z Číny. Skúmalo sa, či vzorky vyhovujú 20 administratívnym a technickým požiadavkám. Mnoho svetelných reťazí viacerými testami neprešlo. Agentúru SITA o tom informovala Jana Farkašová zo zastúpenia Európskej komisie na Slovensku.
Vo všeobecnosti boli závažnými problémami nedodržanie technických požiadaviek na bezpečnosť týkajúcich sa konštrukcie, napríklad zástrčiek, upevnení káblov, káblov, izolácie či ochrany pred úrazom elektrickým prúdom. Menej závažné problémy, teda také, ktoré bezprostredne neohrozujú bezpečnosť používateľa, zistili v prípade ďalších 40 percent testovaných svetelných reťazí. Medzi ne patria isté nedostatky pri označení, nedostatky v návodoch na použitie alebo administratívne nedostatky.
Štvrtina svetelných reťazí neprešla bezpečnostnými testami upevnenia káblu. Nedostatočné upevnenie káblu môže viesť k uvoľneniu elektrického kábla, čo predstavuje veľké riziko úrazu elektrickým prúdom. Požiadavke na prierez vodiča nevyhovuje 23 percent svetelných reťazí. To znamená, že káble sú príliš tenké pre elektrický prúd, ktorý nimi vedie, čo zvyšuje riziko prehriatia a požiaru. Bezpečnostnými testami káblov zase neprešlo 28 percent. Toto znamená, že izolácia a konštrukcia reťaze sú také, že existuje riziko úrazu elektrickým prúdom. Okrem toho sa pravidelne, aj keď menej často, vyskytujú napríklad základné mechanické problémy, ktoré môžu vyústiť do zranenia ostrými hranami. Takmer 15 percent vzoriek nemalo správne požadované technické označenia, čo je ešte horšie, pri 41 percentách vzoriek chýbali varovania a pri takmer 35 percentách náležitý návod na použitie.
Svetelné reťaze pravidelne neprejdú viac ako jedným bezpečnostným testom. Niektoré svetelné reťaze neprešli úspešne takmer žiadnym technickým testom a mnoho nevyhovelo v štyroch až siedmych testoch. Úroveň nedodržiavania požiadaviek sa v rôznych členských štátoch
odlišuje. Zatiaľ čo v Maďarsku predstavovalo takmer 96 percent testovaných reťazí vážne riziko pre spotrebiteľa, v Holandsku nevyhovovalo niektorej požiadavke iba 56 percent testovaných reťazí. To je čiastočne dané tým, že Holandsko už osem rokov vykonáva dozor nad trhom so svetelnými reťazami a tak sa podarilo znížiť počet nebezpečných výrobkov určených na trh, na polovicu.
Vianočné svetlá by si spotrebitelia mali kupovať iba od renomovaných predajcov, u ktorých by malo byť zaistené dodržiavanie bezpečnostných noriem. Nikdy ich netreba nechávať zapnuté, keď nie je nikto doma alebo v noci.
SITA
Vo všeobecnosti boli závažnými problémami nedodržanie technických požiadaviek na bezpečnosť týkajúcich sa konštrukcie, napríklad zástrčiek, upevnení káblov, káblov, izolácie či ochrany pred úrazom elektrickým prúdom. Menej závažné problémy, teda také, ktoré bezprostredne neohrozujú bezpečnosť používateľa, zistili v prípade ďalších 40 percent testovaných svetelných reťazí. Medzi ne patria isté nedostatky pri označení, nedostatky v návodoch na použitie alebo administratívne nedostatky.
Štvrtina svetelných reťazí neprešla bezpečnostnými testami upevnenia káblu. Nedostatočné upevnenie káblu môže viesť k uvoľneniu elektrického kábla, čo predstavuje veľké riziko úrazu elektrickým prúdom. Požiadavke na prierez vodiča nevyhovuje 23 percent svetelných reťazí. To znamená, že káble sú príliš tenké pre elektrický prúd, ktorý nimi vedie, čo zvyšuje riziko prehriatia a požiaru. Bezpečnostnými testami káblov zase neprešlo 28 percent. Toto znamená, že izolácia a konštrukcia reťaze sú také, že existuje riziko úrazu elektrickým prúdom. Okrem toho sa pravidelne, aj keď menej často, vyskytujú napríklad základné mechanické problémy, ktoré môžu vyústiť do zranenia ostrými hranami. Takmer 15 percent vzoriek nemalo správne požadované technické označenia, čo je ešte horšie, pri 41 percentách vzoriek chýbali varovania a pri takmer 35 percentách náležitý návod na použitie.
Svetelné reťaze pravidelne neprejdú viac ako jedným bezpečnostným testom. Niektoré svetelné reťaze neprešli úspešne takmer žiadnym technickým testom a mnoho nevyhovelo v štyroch až siedmych testoch. Úroveň nedodržiavania požiadaviek sa v rôznych členských štátoch
odlišuje. Zatiaľ čo v Maďarsku predstavovalo takmer 96 percent testovaných reťazí vážne riziko pre spotrebiteľa, v Holandsku nevyhovovalo niektorej požiadavke iba 56 percent testovaných reťazí. To je čiastočne dané tým, že Holandsko už osem rokov vykonáva dozor nad trhom so svetelnými reťazami a tak sa podarilo znížiť počet nebezpečných výrobkov určených na trh, na polovicu.
Vianočné svetlá by si spotrebitelia mali kupovať iba od renomovaných predajcov, u ktorých by malo byť zaistené dodržiavanie bezpečnostných noriem. Nikdy ich netreba nechávať zapnuté, keď nie je nikto doma alebo v noci.
SITA