|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Utorok 5.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Imrich
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
10. decembra 2018
Eduma ocenila vnímavé školy, firmy a inštitúcie za inkluzívny prístup
Ilustračná snímka
Zdieľať
Ilustračná snímka Foto: TASR/Oliver Ondráš
Bratislava 10. decembra (TASR) - Ocenenie Vnímavá škola si v pondelok prevzalo deväť škôl z rôznych regiónov Slovenska. Nezisková organizácia Od emócií k poznaniu (Eduma) ocenila okrem škôl aj vnímavé firmy a inštitúcie. Informovala o tom Petra Nagyová z organizácie."Byť školou, ktorá je otvorená žiakom, študentom a mladým ľuďom prekonávajúcim prekážky v našej spoločnosti. Byť prostredím, ktoré formuje postoje žiakov, rozvíja ich kritické myslenie a vedie ich k vnímavosti voči spolužiakom i učiteľom. Aj takto by mala vyzerať vnímavá škola," ozrejmila.
V rozvíjaní inkluzívneho prístupu na jednotlivých školách pomáhali podľa organizácie aj mentorky a odborníčky na inklúziu, ktoré ich pravidelne navštevovali. Tie podľa Nagyovej pracovali aj na mapovaní inklúzie na školách, čo doteraz nikto na Slovensku nerobil.
„Školy trápi nedostatok financií na inkluzívne tímy alebo na pedagogických asistentov. Ale tiež oveľa viac vnímam unavených učiteľov, riaditeľov i zástupcov škôl. Počas mentorovania som stretla vynikajúcich učiteľov, ktorí denne odovzdávajú deťom maximum. V triede, kde má učiteľ rôzne skupiny žiakov a rozdeľuje úlohy, funguje v móde ako dispečer na letisku. Učiteľom veľmi chýba podpora a supervízia,“ vysvetľuje jedna z mentoriek Zuzana Révészová.
Medzi ocenenými školami je aj Základná škola (ZŠ) s vyučovacím jazykom maďarským v Moldave nad Bodvou. Navštevuje ju 500 žiakov, ktorí pochádzajú zo sociálne znevýhodneného prostredia a sú prevažne z rómskych rodín. „Zamerali sme sa predovšetkým na motiváciu, rozvíjanie nadaných žiakov, podporu individuálneho začlenenia žiakov a na zvyšovanie všeobecnej vzdelanosti. Teší nás, že sme presvedčili aj samotných rodičov, aby bolo vzdelávanie ich detí prioritou,“ povedala riaditeľka školy Andrea Papp.
Ďalšími ocenenými sú ZŠ Juraja Fándlyho v Seredi, ZŠ s materskou školou (MŠ) Komenského v Smoleniciach, ZŠ Železničná v Bratislave, ZŠ s MŠ Vištuk, ZŠ s MŠ Školská v Pečovskej Novej Vsi, Súkromná ZŠ s MŠ DSA v Lučenci, ZŠ Na dolinách v Trenčíne a ZŠ Pribinova v Novákoch. "Každá z nich hľadá spôsoby, ako začleniť do vzdelávania aj žiakov s hendikepom, inou etnicitou alebo s poruchami učenia. Sú to školy, ktoré o inklúzii nielen hovoria, ale ju aj zavádzajú do praxe," uviedla Eduma.
Organizácia Eduma odovzdala aj ocenenia Vnímavá firma a Vnímavá inštitúcia. V kategórii firiem získali ocenenie spoločnosti Adient Slovakia a Kovotvar. Vnímavou inštitúciou sa stali Detský domov Studienka v Bratislave a Detský domov Macejko z Malaciek.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR