|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
07. júna 2012
Dušan Čaplovič zniční moderné školstvo, tvrdí poslanec SaS
Nové vedenie rezortu školstva podľa poslanca Martina Poliačika (SaS) neuznáva slobodu v rozhodovaní. Poukazuje na príklad šesťročného gymnázia Viliama Paulinyho-Tótha v Martine. ...
Zdieľať
BRATISLAVA 7. júna (WEBNOVINY) – Nové vedenie rezortu školstva podľa poslanca Martina Poliačika (SaS) neuznáva slobodu v rozhodovaní.
Poukazuje na príklad šesťročného gymnázia Viliama Paulinyho-Tótha v Martine. Experiment so šesťročným štúdiom trval 17 rokov.
Podľa Poliačika sa zistilo, že štúdium, učitelia, odchovanci aj postupy sú dobré, ale takéto štúdium nemá oporu v zákone.
Štátny pedagogický ústav preto navrhol jeho ukončenie, čo rezort školstva akceptoval. „Ide sa opäť uniformovať celý študijný program pre celé Slovensko – čokoľvek, čo je invenčné, nové alebo moderné, sa zadupáva,“ kritizoval Poliačik.
Sedemdesiate roky sa vracajú do reality
Podľa poslanca budú musieť byť všetci rovnakí a učiť rovnako. „To, čo platilo v sedemdesiatych, možno osemdesiatych rokoch minulého storočia sa prostredníctvom prestarnutých úradníkov na ministerstve školstva vracia do reality,“ vyhlásil.
Ľudia, ktorými sa minister Dušan Čaplovič obklopil a kroky, ktoré chystá, budú podľa Poliačika najväčšou ranou modernizácii slovenského školstva. Poliačik si myslí, že zmeny môžu smerovať k normalizačným metódam 70. rokov minulého storočia.
Poliačik s poslancom Andrejom Hrnčiarom (Most-Híd) preto predkladajú novelu školského zákona, aby sa sústava stredných škôl na Slovensku doplnila o šesťročné gymnáziá. Argumentujú tým, že sa tam vzdelávajú nadaní žiaci.
Do osemročných gymnázií sa robí nábor v základných školách a deti tam prechádzajú bez prijímacích skúšok, „naopak, na šesťročné gymnázium v Martine deti prechádzali veľkým sitom, robili náročné prijímačky zo šiestich predmetov – čiže naozaj tam išli študovať len veľmi nadané deti,“ argumentoval Hrnčiar, ktorý je primátorom Martina.
Podľa jeho slov je o takéto štúdium dopyt. Šesťročné gymnáziá boli na Slovensku štyri – tri ukončili svoju činnosť po novelizácii zákona v roku 2008, martinské fungovalo na výnimku, ktorú už ministerstvo nechce predĺžiť.
Opozičný návrh je podľa vlády nekoncepčný
Ministerstvo školstva považuje návrh opozičných poslancov za nekoncepčný. "Nie je koncepčným zámerom ministerstva školstva rozširovať alebo meniť dĺžku vzdelávania v gymnáziách. Za prioritné vzdelávanie v gymnáziách považujeme vzdelávanie žiakov v štvorročnom vzdelávacom programe," povedal agentúre SITA v pondelok hovorca rezortu školstva Michal Kaliňák.
Päťročné programy na gymnáziách považuje za špecifické, keďže ide o bilingválne štúdium a väčšinou je toto štúdium zriadené na základe medzinárodných dohôd v spolupráci so zahraničným partnerom.
Kaliňák sa odvoláva na Národný program výchovy a vzdelávania v Slovenskej republike (Milénium) na najbližších 15 až 20 rokov, ktorý schválila vláda ešte v roku 2001.
V dokumente sa podľa neho konštatuje, že viacročné gymnáziá podľa názoru komisie expertov OECD segregujú žiakov, negatívne ovplyvňujú kvalitu vzdelávania v základných školách, menia postavenie stredného odborného školstva a majú negatívny dopad na kvalitu vzdelávacieho systému ako celku.
"Preto ministerstvo školstva pristúpilo k postupnej redukcii výkonov v osemročnom vzdelávacom programe v gymnáziu, čo je legislatívne stanovené v školskom zákone," argumentoval Kaliňák. Na základe výsledkov externých meraní sa nepreukázali výraznejšie rozdiely vo výsledkoch medzi žiakmi štvorročných alebo osemročných gymnázií.
Poukazuje na príklad šesťročného gymnázia Viliama Paulinyho-Tótha v Martine. Experiment so šesťročným štúdiom trval 17 rokov.
Podľa Poliačika sa zistilo, že štúdium, učitelia, odchovanci aj postupy sú dobré, ale takéto štúdium nemá oporu v zákone.
Štátny pedagogický ústav preto navrhol jeho ukončenie, čo rezort školstva akceptoval. „Ide sa opäť uniformovať celý študijný program pre celé Slovensko – čokoľvek, čo je invenčné, nové alebo moderné, sa zadupáva,“ kritizoval Poliačik.
Sedemdesiate roky sa vracajú do reality
Podľa poslanca budú musieť byť všetci rovnakí a učiť rovnako. „To, čo platilo v sedemdesiatych, možno osemdesiatych rokoch minulého storočia sa prostredníctvom prestarnutých úradníkov na ministerstve školstva vracia do reality,“ vyhlásil.
Ľudia, ktorými sa minister Dušan Čaplovič obklopil a kroky, ktoré chystá, budú podľa Poliačika najväčšou ranou modernizácii slovenského školstva. Poliačik si myslí, že zmeny môžu smerovať k normalizačným metódam 70. rokov minulého storočia.
Poliačik s poslancom Andrejom Hrnčiarom (Most-Híd) preto predkladajú novelu školského zákona, aby sa sústava stredných škôl na Slovensku doplnila o šesťročné gymnáziá. Argumentujú tým, že sa tam vzdelávajú nadaní žiaci.
Do osemročných gymnázií sa robí nábor v základných školách a deti tam prechádzajú bez prijímacích skúšok, „naopak, na šesťročné gymnázium v Martine deti prechádzali veľkým sitom, robili náročné prijímačky zo šiestich predmetov – čiže naozaj tam išli študovať len veľmi nadané deti,“ argumentoval Hrnčiar, ktorý je primátorom Martina.
Podľa jeho slov je o takéto štúdium dopyt. Šesťročné gymnáziá boli na Slovensku štyri – tri ukončili svoju činnosť po novelizácii zákona v roku 2008, martinské fungovalo na výnimku, ktorú už ministerstvo nechce predĺžiť.
Opozičný návrh je podľa vlády nekoncepčný
Ministerstvo školstva považuje návrh opozičných poslancov za nekoncepčný. "Nie je koncepčným zámerom ministerstva školstva rozširovať alebo meniť dĺžku vzdelávania v gymnáziách. Za prioritné vzdelávanie v gymnáziách považujeme vzdelávanie žiakov v štvorročnom vzdelávacom programe," povedal agentúre SITA v pondelok hovorca rezortu školstva Michal Kaliňák.
Päťročné programy na gymnáziách považuje za špecifické, keďže ide o bilingválne štúdium a väčšinou je toto štúdium zriadené na základe medzinárodných dohôd v spolupráci so zahraničným partnerom.
Kaliňák sa odvoláva na Národný program výchovy a vzdelávania v Slovenskej republike (Milénium) na najbližších 15 až 20 rokov, ktorý schválila vláda ešte v roku 2001.
V dokumente sa podľa neho konštatuje, že viacročné gymnáziá podľa názoru komisie expertov OECD segregujú žiakov, negatívne ovplyvňujú kvalitu vzdelávania v základných školách, menia postavenie stredného odborného školstva a majú negatívny dopad na kvalitu vzdelávacieho systému ako celku.
"Preto ministerstvo školstva pristúpilo k postupnej redukcii výkonov v osemročnom vzdelávacom programe v gymnáziu, čo je legislatívne stanovené v školskom zákone," argumentoval Kaliňák. Na základe výsledkov externých meraní sa nepreukázali výraznejšie rozdiely vo výsledkoch medzi žiakmi štvorročných alebo osemročných gymnázií.