|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Štvrtok 21.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Elvíra
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
02. augusta 2009
DURAY: Zlé ponímanie koncepcie štátu je príčinou napätia medzi SR a MR
Neustále napätia medzi Slovákmi a Maďarmi podľa podpredsedu SMK Miklósa Duraya vznikajú pre zlé ponímanie koncepcie štátu. "Keby bola iná koncepcia štátu, dajme tomu podobná ako vo Švajčiarsku, ...
Zdieľať
BRATISLAVA 2. augusta (WEBNOVINY) - Neustále napätia medzi Slovákmi a Maďarmi podľa podpredsedu SMK Miklósa Duraya vznikajú pre zlé ponímanie koncepcie štátu. "Keby bola iná koncepcia štátu, dajme tomu podobná ako vo Švajčiarsku, tak určite by nedošlo k treniciam. Alebo k úplne iným. Vo Švajčiarsku sa Talian, Francúz a Nemec nepobijú preto, lebo jeden je Talian a druhý Nemec. Pobijú sa z iných dôvodov," povedal Duray v rozhovore pre agentúru SITA.
Podľa Duraya aj pocity, že Maďari sa nezmierili s Trianonom súvisia s koncepciou štátu. "Jedna vec je čo sa stalo v Trianone, druhá, čo bolo po tom. Keby po Versailských mierových zmluvách nedošlo v Československu ku koncepcii československého štátu, tak je veľmi pravdepodobné, že by nedošlo ani k roku 1938," povedal Duray. Podľa neho vždy treba hľadať kauzálnu súvislosť medzi dejmi. Žiadny krok, dianie v dejinách totiž nie je ojedinelé a vždy súvisí s niečím iným. Vždy súvisí s tým, čo sa udialo pred tým.
Duray chápe a úplne toleruje približne 100-ročnú snahu Slovákov o vytvorenie vlastného teritória. "Obviňujem aj maďarskú politiku, že to nepochopili. Viem aj prečo nepochopili, ale nepochopili. Nepochopili lebo bola ohrozená integrita maďarského štátu, kráľovstva. Zostali necitliví voči iným snahám v tom, že chceli obnoviť vlastnú integritu," uviedol. Podľa neho to je tak, ako keď ho nahnevá syn a "chcem mu jednu vylepiť a predsa to neurobím, aj keby si to možno zaslúžil. Viem, že ho to môže tak uraziť, že by to do konca života nezabudol. Preto je možné, i keď chápem, čo prečo nebolo, alebo bolo, ale to neznamená, že to nemôžem kritizovať."
Pravdepodobne najväčší zvrat v novodobých dejinách v tomto spoločnom priestore bol podľa Duraya rok 1867, kedy došlo k Rakúsko-uhorskému vyrovnaniu. "Bolo to potrebné. Z hospodárskeho hľadiska to bolo veľmi užitočné, ale z hľadiska štátnej a národnej politiky to bolo prehraté. Možnože, keby bol vznikol trializmus namiesto dualizmu, možnože by vzťahy bývali iné. Lenže maďarská politika bola vtedy taká sebecká, že znemožnila vytvorenie trializmu. To je vina Maďarov," vyhlásil Duray. Korene usporiadania po prvej svetovej vojne treba podľa neho hľadať práve v tomto. Nie všetky. "Národy žijúce v strednej Európe sa snažili o také usporiadanie, alebo mohli byť využívané na podobné povojnové usporiadanie. To má korene v dualizme," dodal.
SITA
Podľa Duraya aj pocity, že Maďari sa nezmierili s Trianonom súvisia s koncepciou štátu. "Jedna vec je čo sa stalo v Trianone, druhá, čo bolo po tom. Keby po Versailských mierových zmluvách nedošlo v Československu ku koncepcii československého štátu, tak je veľmi pravdepodobné, že by nedošlo ani k roku 1938," povedal Duray. Podľa neho vždy treba hľadať kauzálnu súvislosť medzi dejmi. Žiadny krok, dianie v dejinách totiž nie je ojedinelé a vždy súvisí s niečím iným. Vždy súvisí s tým, čo sa udialo pred tým.
Duray chápe a úplne toleruje približne 100-ročnú snahu Slovákov o vytvorenie vlastného teritória. "Obviňujem aj maďarskú politiku, že to nepochopili. Viem aj prečo nepochopili, ale nepochopili. Nepochopili lebo bola ohrozená integrita maďarského štátu, kráľovstva. Zostali necitliví voči iným snahám v tom, že chceli obnoviť vlastnú integritu," uviedol. Podľa neho to je tak, ako keď ho nahnevá syn a "chcem mu jednu vylepiť a predsa to neurobím, aj keby si to možno zaslúžil. Viem, že ho to môže tak uraziť, že by to do konca života nezabudol. Preto je možné, i keď chápem, čo prečo nebolo, alebo bolo, ale to neznamená, že to nemôžem kritizovať."
Pravdepodobne najväčší zvrat v novodobých dejinách v tomto spoločnom priestore bol podľa Duraya rok 1867, kedy došlo k Rakúsko-uhorskému vyrovnaniu. "Bolo to potrebné. Z hospodárskeho hľadiska to bolo veľmi užitočné, ale z hľadiska štátnej a národnej politiky to bolo prehraté. Možnože, keby bol vznikol trializmus namiesto dualizmu, možnože by vzťahy bývali iné. Lenže maďarská politika bola vtedy taká sebecká, že znemožnila vytvorenie trializmu. To je vina Maďarov," vyhlásil Duray. Korene usporiadania po prvej svetovej vojne treba podľa neho hľadať práve v tomto. Nie všetky. "Národy žijúce v strednej Európe sa snažili o také usporiadanie, alebo mohli byť využívané na podobné povojnové usporiadanie. To má korene v dualizme," dodal.
SITA