|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Sobota 23.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Klement
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
DRUHÝ KROK – učíme deti brániť sa šikanovaniu
Formou galérie, ktorá informuje o cieľoch, spôsobe fungovania a výsledkoch programu, chceme poslancom NR SR prezentovať program Druhý krok. Oslovujeme ich ako rodičov alebo starých rodičov, ale aj ako ...
Zdieľať
BRATISLAVA 23. júna (WBN/PR) - Formou galérie, ktorá informuje o cieľoch, spôsobe fungovania a výsledkoch programu, chceme poslancom NR SR prezentovať program Druhý krok. Oslovujeme ich ako rodičov alebo starých rodičov, ale aj ako zvolených zástupcov občanov, ktorí môžu pomôcť rozšíriť program DRUHÝ KROK na všetky základné školy na Slovensku.
Program DRUHÝ KROK v súčasnosti funguje na viac ako 160 základných školách a do projektu je tak zapojených takmer 3600 žiakov.
Šikanovanie, agresivita detí, útoky na učiteľov či intolerancia voči odlišnostiam. Situácia, ktorá podľa aktuálnych prieskumov vzbudzuje najväčšie obavy ako u učiteľov, tak aj u rodičov. Najviac sa však dotýka detí.
Takmer polovica opýtaných žiakov priznala, že bola obeťou šikanovania. Tretina opýtaných detí sa so svojim trápením nikomu nezdôverí. Viac ako polovica prípadov šikanovania sa stáva priamo v školskom prostredí. Tretina žiakov uviedla, že bolo svedkom šikanovania. 33,6% prípadov šikanovania bolo formou vulgárnych nadávok a 18,7% prípadov formou agresívneho správania. Viac ako tretina prípadov šikanovania sa aj napriek sťažnostiam vôbec neriešila. *
Dnes už vieme s touto situáciou niečo urobiť
Na Slovensku sa už niekoľko rokov realizuje preventívny program proti násiliu v školách s názvom Druhý krok, ktorý v školskom prostredí:
POMÁHA RIEŠIŤ:
- Agresivitu
- Násilie
- Šikanovanie
- Hyperaktivitu
- Introvertné správanie
ROZVÍJA:
- Empatiu
- Komunikačné zručnosti
- Morálne správanie
- Dobré sociálne vzťahy
- Súdržnosť v triede
- Spoluprácu školy a rodiny
* Zdroj: http://www.sikana.org/pdf/sirotova.pdf, http://www.prevenciasikanovania.sk
Program Druhý krok vypracovala organizácia Committee for Children zo Seatllu, USA, no už viac ako 15 rokov je súčasťou školského vyučovania aj v krajinách Európy: vo Fínsku, Nemecku, Nórsku, Dánsku, Švédsku, Veľkej Británii, Islande, Lotyšsku. V rokoch 2003 – 2007 bola jeho efektívnosť overovaná aj na slovenských školách. Úspešne – o čom svedčí aj akreditácia, udelená Ministerstvom školstva, vedy, výskumu a športu SR. MŠVVaŠ SR dokonca odporúča používať program Druhý krok ako učebnú pomôcku pre učiteľov v rámci vyučovania, ale aj mimo vyučovacích hodín v práci psychológov či pedagógov.
V roku 2014 sa vďaka podpore Výboru NR SR pre zdravotníctvo, združeniu primátorov krajských miest K8 a spoločnosti GSK podarilo vyškoliť a certifikovať 96 pedagógov z celého Slovenska a program Druhý krok sa tak dostal do 54 škôl. Momentálne je do tohto projektu zapojených viac ako 160 základných škôl, ktoré program zaradili do vyučovania v rámci predmetu Etická výchova.
Fungovanie a prínos programu
Ťažiskom programu je riešenie konkrétnych životných situácií dieťaťa z prostredia školy, rodiny či z trávenia voľného času zobrazených na fotografiách. K fotografiám je vypracovaný presný metodický postup, podľa ktorého môže pedagóg postupovať na vyučovacej hodine. Okrem toho je k programu pripravená aj metodická príručka pre prácu na celý školský rok.
Učitelia, ktorí s týmto programom už pracovali, zaznamenali:
- vo svojej triede veľký pokrok v oblasti sociálnych vzťahov, súdržnosti, pomoci iným, tolerancie aj redukovania negatívnych emócií a pozorovali viaceré pozitívne reakcie a prejavy správania u žiakov
- prínos programu aj u výrazne introvertných detí, ktoré sa nechceli prejaviť v triede pred ostatnými žiakmi. Program je účinný aj u hyperaktívnych a nepozorných detí
- účinok programu aj pri riešení konkrétnych konfliktných situácií v triede v ktorých začali deti používať zručnosti osvojené v modelových situáciách programu
- že deti sa začali navzájom viac počúvať, prestali si skákať do reči a viac si pomáhajú, vďaka pravidlám, ktoré si so svojimi učiteľmi stanovili
- že žiaci si pod vplyvom programu začali viac všímať prežívanie a správanie svojich spolužiakov, identifikovať ich emócie a verbálne ich opisovať. Deti boli schopné vcítiť sa do prežívania iných, opísať, čo spolužiak prežíva, či je skľúčený, veselý a i.
Program DRUHÝ KROK v súčasnosti funguje na viac ako 160 základných školách a do projektu je tak zapojených takmer 3600 žiakov.
Šikanovanie, agresivita detí, útoky na učiteľov či intolerancia voči odlišnostiam. Situácia, ktorá podľa aktuálnych prieskumov vzbudzuje najväčšie obavy ako u učiteľov, tak aj u rodičov. Najviac sa však dotýka detí.
Takmer polovica opýtaných žiakov priznala, že bola obeťou šikanovania. Tretina opýtaných detí sa so svojim trápením nikomu nezdôverí. Viac ako polovica prípadov šikanovania sa stáva priamo v školskom prostredí. Tretina žiakov uviedla, že bolo svedkom šikanovania. 33,6% prípadov šikanovania bolo formou vulgárnych nadávok a 18,7% prípadov formou agresívneho správania. Viac ako tretina prípadov šikanovania sa aj napriek sťažnostiam vôbec neriešila. *
Dnes už vieme s touto situáciou niečo urobiť
Na Slovensku sa už niekoľko rokov realizuje preventívny program proti násiliu v školách s názvom Druhý krok, ktorý v školskom prostredí:
POMÁHA RIEŠIŤ:
- Agresivitu
- Násilie
- Šikanovanie
- Hyperaktivitu
- Introvertné správanie
ROZVÍJA:
- Empatiu
- Komunikačné zručnosti
- Morálne správanie
- Dobré sociálne vzťahy
- Súdržnosť v triede
- Spoluprácu školy a rodiny
* Zdroj: http://www.sikana.org/pdf/sirotova.pdf, http://www.prevenciasikanovania.sk
Program Druhý krok vypracovala organizácia Committee for Children zo Seatllu, USA, no už viac ako 15 rokov je súčasťou školského vyučovania aj v krajinách Európy: vo Fínsku, Nemecku, Nórsku, Dánsku, Švédsku, Veľkej Británii, Islande, Lotyšsku. V rokoch 2003 – 2007 bola jeho efektívnosť overovaná aj na slovenských školách. Úspešne – o čom svedčí aj akreditácia, udelená Ministerstvom školstva, vedy, výskumu a športu SR. MŠVVaŠ SR dokonca odporúča používať program Druhý krok ako učebnú pomôcku pre učiteľov v rámci vyučovania, ale aj mimo vyučovacích hodín v práci psychológov či pedagógov.
V roku 2014 sa vďaka podpore Výboru NR SR pre zdravotníctvo, združeniu primátorov krajských miest K8 a spoločnosti GSK podarilo vyškoliť a certifikovať 96 pedagógov z celého Slovenska a program Druhý krok sa tak dostal do 54 škôl. Momentálne je do tohto projektu zapojených viac ako 160 základných škôl, ktoré program zaradili do vyučovania v rámci predmetu Etická výchova.
Fungovanie a prínos programu
Ťažiskom programu je riešenie konkrétnych životných situácií dieťaťa z prostredia školy, rodiny či z trávenia voľného času zobrazených na fotografiách. K fotografiám je vypracovaný presný metodický postup, podľa ktorého môže pedagóg postupovať na vyučovacej hodine. Okrem toho je k programu pripravená aj metodická príručka pre prácu na celý školský rok.
Učitelia, ktorí s týmto programom už pracovali, zaznamenali:
- vo svojej triede veľký pokrok v oblasti sociálnych vzťahov, súdržnosti, pomoci iným, tolerancie aj redukovania negatívnych emócií a pozorovali viaceré pozitívne reakcie a prejavy správania u žiakov
- prínos programu aj u výrazne introvertných detí, ktoré sa nechceli prejaviť v triede pred ostatnými žiakmi. Program je účinný aj u hyperaktívnych a nepozorných detí
- účinok programu aj pri riešení konkrétnych konfliktných situácií v triede v ktorých začali deti používať zručnosti osvojené v modelových situáciách programu
- že deti sa začali navzájom viac počúvať, prestali si skákať do reči a viac si pomáhajú, vďaka pravidlám, ktoré si so svojimi učiteľmi stanovili
- že žiaci si pod vplyvom programu začali viac všímať prežívanie a správanie svojich spolužiakov, identifikovať ich emócie a verbálne ich opisovať. Deti boli schopné vcítiť sa do prežívania iných, opísať, čo spolužiak prežíva, či je skľúčený, veselý a i.