![]() |
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
![]() |
||||||
Utorok 4.3.2025
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
![]() |
||||||
Meniny má Kazimír
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
![]() |
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
07. apríla 2009
Druhé kolo šrotovného sa pomaly končí
Druhé kolo poskytovania tzv. šrotovného pri zlikvidovaní starého a následnej kúpe nového auta sa pomaly končí. Ako vyplýva z údajov Združenia pre automobilový priemysel SR (ZAP), dnes o 17:30 ...
Zdieľať

Šrotovné sa podľa prezidenta Zväzu automobilového priemyslu SR (ZAP) politicky zneužíva. "Zo šrotovného sa stala politická záležitosť, ale nie argumentačná. Urobila sa z toho nechutná politická fraška, ktorá s ekonomikou a impulzmi nemá nič spoločného. To je dnes vyslovene politicko-mediálna záležitosť. Šrotovné za negatívne označujú mnohí tzv. analytici, ktorých sa nám teraz okotilo strašne veľa," zdôraznil na dnešnej tlačovej besede Uhrík.
Podľa výpočtov ZAP šrotovné prinesie pre štát viac prostriedkov, ako naň vynaložil. "Absolútny prínos je do troch miliónov eur. Bodaj by sme mali tridsať takýchto opatrení na Slovensku. Republika šrotovným nepríde o nič, ba skôr získa," podotkol Uhrík. Prezident ZAP nesúhlasí s tvrdením, že šrotovným podporujeme zahraničné automobilky. "Tie zahraničné automobilky však dnes berú zo Slovenska obrovské miliardy kusov komponentov," dodal Uhrík. "Subdodávateľský priemysel sa v súčasnosti mobilizuje a oživuje. Šrotovné zavedené v Európe je tak mimoriadne účinné," doplnil viceprezident ZAP Ľudovít Ujhelyi. Podľa Uhríka šrotovné donútilo aj predajcov automobilov zamyslieť sa nad cenami vozidiel na Slovensku. V súčasnosti podľa ZAP praktizuje šrotovné 12 krajín a pripravujú sa ďalšie štyri štáty.
Šrotovné je podľa podpredsedu SDKÚ-DS Ivana Mikloša najviditeľnejším príkladom zlého prístupu slovenskej vlády k riešeniu dôsledkov hospodárskej krízy. "Česká republika šrotovné nezaviedla, Slovenská republika šrotovné zaviedla. Mladoboleslavská škodovka nestíha vyrábať, kým bratislavský Volkswagen ohlásil dvojtýždňové odstavenie výroby. Nič lepšie neilustruje nezodpovedné správanie sa vlády ako táto skutočnosť," povedal v pondelok na tlačovej besede Mikloš. Šrotovné podľa neho bude predstavovať záťaž pre verejné financie. Bývalý minister financií odmieta tvrdenia ministra hospodárstva Ľubomíra Jahnátka, že šrotovné je tzv. samonosné, keďže štátny rozpočet získa časť prostriedkov späť cez daň z pridanej hodnoty a rôzne poplatky. "Je to nezmysel. Ak by opatrenia takéhoto typu boli samonosné, no tak zaveďme šrotovné na všetko, na práčky, na nábytok, na televízory," uzavrel Mikloš.
Počas prvej vlny šrotovného, ktorá trvala od 9. do 25. marca tohto roku, dali ľudia na Slovensku zošrotovať celkovo 22,1 tis. vozidiel a do 30. marca bolo so štátnou šrotovacou podporou predaných alebo rezervovaných 16 985 vozidiel. Ako ďalej informovalo ZAP, celková hodnota predaných alebo rezervovaných vozidiel v tomto období dosiahla 153,91 mil. eur. Ministerstvo hospodárstva pritom dotovalo nadobudnutie týchto vozidiel celkovou sumou 25,42 mil. eur a štátny rozpočet získa späť cez daň z pridanej hodnoty za tieto vozidlá 28,63 mil. eur. Kolky za vyradenie, poplatky za prihlásenie a vydanie evidenčných čísel pre 22,1 tis. vozidiel navyše podľa ZAP prinesú do štátneho rozpočtu ďalších 1,48 mil. eur. Priemerná predajná cena vozidla kupovaného od 9. do 30. marca tohto roku so štátnou šrotovacou podporou pritom podľa združenia dosiahla 9 061,40 eur. Priemerná dotácia štátu na jedno vozidlo dosiahla 1 496,50 eur a dotácia predajcu ďalších 698,10 eur. Priemerná základná cena vozidla predávaného so šrotovacou prémiou tak v prvom kole predstavovala 11 256 eur.
Podľa ministra Jahnátka druhé kolo šrotovného nemusí byť posledné, ako to uviedol po rokovaní Rady pre hospodársku krízu v utorok minulý týždeň premiér Robert Fico. "Podarilo sa mi dosiahnuť, že v uznesení vlády nie je stanovisko, že druhé kolo šrotovného bude posledné.
SITA
Súvisiace články:








