|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
10. decembra 2010
Druhá etapa stavby R1 pri Žarnovici mešká vyše dvoch týždňov
Symbolické poklepanie základného kameňa počas oficiálneho začiatku 1. etapy výstavby ďalšieho úseku rýchlostnej cesty R1 medzi Žarnovicou a Šášovským Podhradím 26. februára 2008.
Zdieľať
Symbolické poklepanie základného kameňa počas oficiálneho začiatku 1. etapy výstavby ďalšieho úseku rýchlostnej cesty R1 medzi Žarnovicou a Šášovským Podhradím 26. februára 2008.Foto: SITA/Dušan HeinBRATISLAVA 10. decembra (WEBNOVINY) - Ukončenie druhej etapy výstavby úseku rýchlostnej cesty R1 Žarnovica - Šášovské Podhradie v dĺžke 8,4 kilometra a plnom štvorpruhovom profile mešká už viac ako dva týždne. Cestu, ktorá mala byť podľa zmluvy s dodávateľom hotová pôvodne do 23. novembra, odovzdajú motoristom pravdepodobne v druhej polovici decembra zhruba s mesačným sklzom. Oneskorenie ukončenia stavby spôsobili mimoriadne extrémne zrážky ešte koncom minulého roka s následným odmäkom, ale najmä zvýšená hladina rieky Hron, čím sa aktivoval existujúci zosuv na novobudovanej ceste na úseku dlhom 270 metrov. Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a.s. preto požiadala ministerstvo dopravy o zmenu stavby pred jej dokončením a kolaudačné rozhodnutia pre jednotlivé stavebné objekty. "Po vydaní uvedených rozhodnutí môže byť určený termín spojazdnenia," informoval agentúru SITA hovorca NDS Marcel Jánošík.
Rýchlostná komunikácia bola počas záplavy v štádiu rozostavanosti a nedostatočne chránená voči prívalovým vodám. "Extrémne atmosférické zrážky nasýtili horninové prostredie a došlo k prúdeniu podzemnej vody smerom do prírodnej terénnej depresie a z nej do rieky Hron popod existujúce základy stavebných objektov. To malo za následok vymytie zeminy a čiastočne aj podkladovej vrstvy zo štrkodrvy," priblížil Jánošík príčiny oneskorenia stavebných prác. Pri overovacích vrtoch boli zistené v podloží ílovité a ílovito-piesčité hliny nasýtené vodou mäkkej konzistencie s polohami kašovitej konzistencie. Uvedené zhoršenie fyzikálno-mechanických vlastností zemín sa prejavilo aj na zhoršení globálnej stability zosuvného územia.
Zmluvná cena druhej etapy stavby úseku R1 vo výške 103,59 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty by mala byť navýšená približne o 5 %. Dôvodom zvýšenia ceny sú podľa NDS vykonané práce navyše, ktoré sa týkajú zmeny technického riešenia stavebných projektov a zmeny legislatívy. "Konečnú cenu prác budeme poznať až po definitívnom ukončení stavby," informoval Jánošík ešte v októbri tohto roka.
Zhotoviteľom stavby na R1 je Združenie Žarnovica II, vedené spoločnosťou Doprastav, a.s. Ďalšími členmi združenia sú firmy Strabag, s.r.o. Bratislava, Stavby silnic a železnic, a.s. Zlín a Inžinierske stavby, a.s. Košice.
Štvorprúdový úsek R1 Žarnovica - Šášovské Podhradie bude dlhý spolu 18 kilometrov. Prvá etapa výstavby v dĺžke 9,6 kilometra bola odovzdaná do užívania v novembri 2009. Európska komisia (EK) schválila v marci tohto roka vyčlenenie 111 mil. eur na financovanie projektu výstavby rýchlostnej cesty R1 Žarnovica - Šášovské Podhradie. Stalo sa tak viac ako rok po podaní žiadostí o poskytnutie finančných prostriedkov. Brusel sa zaviazal, že z celkovej ceny investície 130,612 mil. eur preplatí 85 %, zvyšných 19,592 mil. eur pôjde zo štátneho rozpočtu. Projekt je podľa EK v súlade s dopravnou politikou Európskej únie, hovoriacej o tom, že peniaze majú smerovať do regiónov, ktoré podporu najviac potrebujú. Ide o tretí komisiou schválený veľký projekt nad 50 mil. eur v rámci sedemročného Operačného programu Doprava 2007 až 2013. Ministerstvo dopravy predložilo projekt na schválenie vo februári 2009.
Rýchlostná komunikácia bola počas záplavy v štádiu rozostavanosti a nedostatočne chránená voči prívalovým vodám. "Extrémne atmosférické zrážky nasýtili horninové prostredie a došlo k prúdeniu podzemnej vody smerom do prírodnej terénnej depresie a z nej do rieky Hron popod existujúce základy stavebných objektov. To malo za následok vymytie zeminy a čiastočne aj podkladovej vrstvy zo štrkodrvy," priblížil Jánošík príčiny oneskorenia stavebných prác. Pri overovacích vrtoch boli zistené v podloží ílovité a ílovito-piesčité hliny nasýtené vodou mäkkej konzistencie s polohami kašovitej konzistencie. Uvedené zhoršenie fyzikálno-mechanických vlastností zemín sa prejavilo aj na zhoršení globálnej stability zosuvného územia.
Zmluvná cena druhej etapy stavby úseku R1 vo výške 103,59 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty by mala byť navýšená približne o 5 %. Dôvodom zvýšenia ceny sú podľa NDS vykonané práce navyše, ktoré sa týkajú zmeny technického riešenia stavebných projektov a zmeny legislatívy. "Konečnú cenu prác budeme poznať až po definitívnom ukončení stavby," informoval Jánošík ešte v októbri tohto roka.
Zhotoviteľom stavby na R1 je Združenie Žarnovica II, vedené spoločnosťou Doprastav, a.s. Ďalšími členmi združenia sú firmy Strabag, s.r.o. Bratislava, Stavby silnic a železnic, a.s. Zlín a Inžinierske stavby, a.s. Košice.
Štvorprúdový úsek R1 Žarnovica - Šášovské Podhradie bude dlhý spolu 18 kilometrov. Prvá etapa výstavby v dĺžke 9,6 kilometra bola odovzdaná do užívania v novembri 2009. Európska komisia (EK) schválila v marci tohto roka vyčlenenie 111 mil. eur na financovanie projektu výstavby rýchlostnej cesty R1 Žarnovica - Šášovské Podhradie. Stalo sa tak viac ako rok po podaní žiadostí o poskytnutie finančných prostriedkov. Brusel sa zaviazal, že z celkovej ceny investície 130,612 mil. eur preplatí 85 %, zvyšných 19,592 mil. eur pôjde zo štátneho rozpočtu. Projekt je podľa EK v súlade s dopravnou politikou Európskej únie, hovoriacej o tom, že peniaze majú smerovať do regiónov, ktoré podporu najviac potrebujú. Ide o tretí komisiou schválený veľký projekt nad 50 mil. eur v rámci sedemročného Operačného programu Doprava 2007 až 2013. Ministerstvo dopravy predložilo projekt na schválenie vo februári 2009.