Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

10. decembra 2010

Druhá etapa stavby R1 pri Žarnovici mešká vyše dvoch týždňov



Symbolické poklepanie základného kameňa počas oficiálneho začiatku 1. etapy výstavby ďalšieho úseku rýchlostnej cesty R1 medzi Žarnovicou a Šášovským Podhradím 26. februára 2008.



Zdieľať
cesta vystavba Symbolické poklepanie základného kameňa počas oficiálneho začiatku 1. etapy výstavby ďalšieho úseku rýchlostnej cesty R1 medzi Žarnovicou a Šášovským Podhradím 26. februára 2008.Foto: SITA/Dušan HeinBRATISLAVA 10. decembra (WEBNOVINY) - Ukončenie druhej etapy výstavby úseku rýchlostnej cesty R1 Žarnovica - Šášovské Podhradie v dĺžke 8,4 kilometra a plnom štvorpruhovom profile mešká už viac ako dva týždne. Cestu, ktorá mala byť podľa zmluvy s dodávateľom hotová pôvodne do 23. novembra, odovzdajú motoristom pravdepodobne v druhej polovici decembra zhruba s mesačným sklzom. Oneskorenie ukončenia stavby spôsobili mimoriadne extrémne zrážky ešte koncom minulého roka s následným odmäkom, ale najmä zvýšená hladina rieky Hron, čím sa aktivoval existujúci zosuv na novobudovanej ceste na úseku dlhom 270 metrov. Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a.s. preto požiadala ministerstvo dopravy o zmenu stavby pred jej dokončením a kolaudačné rozhodnutia pre jednotlivé stavebné objekty. "Po vydaní uvedených rozhodnutí môže byť určený termín spojazdnenia," informoval agentúru SITA hovorca NDS Marcel Jánošík.


Rýchlostná komunikácia bola počas záplavy v štádiu rozostavanosti a nedostatočne chránená voči prívalovým vodám. "Extrémne atmosférické zrážky nasýtili horninové prostredie a došlo k prúdeniu podzemnej vody smerom do prírodnej terénnej depresie a z nej do rieky Hron popod existujúce základy stavebných objektov. To malo za následok vymytie zeminy a čiastočne aj podkladovej vrstvy zo štrkodrvy," priblížil Jánošík príčiny oneskorenia stavebných prác. Pri overovacích vrtoch boli zistené v podloží ílovité a ílovito-piesčité hliny nasýtené vodou mäkkej konzistencie s polohami kašovitej konzistencie. Uvedené zhoršenie fyzikálno-mechanických vlastností zemín sa prejavilo aj na zhoršení globálnej stability zosuvného územia.

Zmluvná cena druhej etapy stavby úseku R1 vo výške 103,59 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty by mala byť navýšená približne o 5 %. Dôvodom zvýšenia ceny sú podľa NDS vykonané práce navyše, ktoré sa týkajú zmeny technického riešenia stavebných projektov a zmeny legislatívy. "Konečnú cenu prác budeme poznať až po definitívnom ukončení stavby," informoval Jánošík ešte v októbri tohto roka.

Zhotoviteľom stavby na R1 je Združenie Žarnovica II, vedené spoločnosťou Doprastav, a.s. Ďalšími členmi združenia sú firmy Strabag, s.r.o. Bratislava, Stavby silnic a železnic, a.s. Zlín a Inžinierske stavby, a.s. Košice.
Štvorprúdový úsek R1 Žarnovica - Šášovské Podhradie bude dlhý spolu 18 kilometrov. Prvá etapa výstavby v dĺžke 9,6 kilometra bola odovzdaná do užívania v novembri 2009. Európska komisia (EK) schválila v marci tohto roka vyčlenenie 111 mil. eur na financovanie projektu výstavby rýchlostnej cesty R1 Žarnovica - Šášovské Podhradie. Stalo sa tak viac ako rok po podaní žiadostí o poskytnutie finančných prostriedkov. Brusel sa zaviazal, že z celkovej ceny investície 130,612 mil. eur preplatí 85 %, zvyšných 19,592 mil. eur pôjde zo štátneho rozpočtu. Projekt je podľa EK v súlade s dopravnou politikou Európskej únie, hovoriacej o tom, že peniaze majú smerovať do regiónov, ktoré podporu najviac potrebujú. Ide o tretí komisiou schválený veľký projekt nad 50 mil. eur v rámci sedemročného Operačného programu Doprava 2007 až 2013. Ministerstvo dopravy predložilo projekt na schválenie vo februári 2009.

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Medvedev bude opäť kandidovať na prezidenta, tvrdí poradca
<< predchádzajúci článok
Na odovzdávaní Nobelovej ceny bol slovenský veľvyslanec