|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Pondelok 23.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Nadežda
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
12. novembra 2009
Druhá etapa rozšírenia D1 môže byť trikrát drahšia ako prvá
Druhá, úplná etapa prác na tri pruhy rozšírenom úseku diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou v oboch smeroch by mohla stáť podľa odhadov okolo 100 mil. eur. Je to trikrát viac ako stála prvá ...
Zdieľať
BRATISLAVA 12. novembra (WEBNOVINY) - Druhá, úplná etapa prác na tri pruhy rozšírenom úseku diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou v oboch smeroch by mohla stáť podľa odhadov okolo 100 mil. eur. Je to trikrát viac ako stála prvá časť rekonštrukcie. Takýto predpoklad vyslovil vo štvrtok generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti, a.s. Igor Choma v súvislosti s prípravou záverečnej časti prác na 38-kilometrovom diaľničnom úseku. Tie by sa podľa neho mali začať najneskôr v roku 2013 a trvať jeden a pol roka s ukončením v roku 2014. Do roku 2013 bude diaľnica v súčasnom stave.
Odhadované trojnásobne vyššie náklady na druhú etapu prác Choma zdôvodnil tým, že sa bude úplne meniť vozovka diaľnice, zbúrajú sa skoro všetky mosty po jej trase, pričom by mali zostať len dva z jedenástich mostov. Postavené budú odstavné pruhy, ako aj súbežné dvojpruhové komunikácie po oboch stranách diaľnice.
Začiatkom roka 2010 chcú diaľničiari ako investor požiadať o vydanie územného rozhodnutia. "Potom sa musí spracovať dokumentácia pre stavebné povolenie a po územnom rozhodnutí sa rozbehne aj majetkovo-právna príprava. Musíme znova vstúpiť aj do tohto procesu a vykúpiť pozemky, ktoré nám chýbajú," povedal Choma pri príležitosti oficiálneho odovzdania dočasne rozšíreného úseku diaľnice.
O vyše pol roka rýchlejšie rozšírenie úseku na tri pruhy v oboch smeroch sa podľa Chomu neprejavilo na kvalite vykonaných prác. "Rozhodne sa to na kvalite neprejavilo. Na to sme si dali veľký pozor. Naopak, v najrýchlejšom aj najpomalšom pruhu boli vymenené a spevnené asfaltové vrstvy s textíliami a textilnými mrežami," uviedol Choma v súvislosti s oficiálnym odovzdaním dočasne zrekonštruovaného diaľničného úseku. Ušetrené zhruba 3 mil. eur v prvej etape prác použijú diaľničiari v ďalšej časti investície. Predpokladané náklady na dočasné rozšírenie preťaženého úseku D1 v objeme 36,5 mil. eur sa znížili na 33 mil.
"Je to možné, vôbec to nevylučujeme," pripustil Choma, že tretí krajný pruh, ktorý využívajú najmä nákladné automobily, bude potrebné po čase, možno ešte pred druhou etapou prác, obnoviť. Keď sa totiž stavala táto diaľnica, odstavný pruh, ktorý je po úprave teraz vlastne tretím pruhom, nebol určený pre nákladnú dopravu. Bol preto potrebný podrobný prieskum, ako sa podložie správa, a na miestach, kde to bolo nevyhnutné, sme vymenili celú asfaltovú vozovku. "Ak sa stane, že sa niekde začína vlniť vozovka, okamžite pristúpime k oprave," dodal Choma.
Zatiaľ sa vodiči musia zaobísť bez odstavného pruhu, ten pribudne až v druhej etape prác. Priepustnosť dopravy na D1 medzi Bratislavou a Trnavou sa však zvýšila. "Bezpečnosť môže byť ohrozená len v prípade, že dôjde k poruche vozidla a musí byť odstavené na pravej strane. Vtedy to riešime tak, že snažíme sa komunikovať s verejnosťou. Máme tzv. zelenú linku Národnej diaľničnej spoločnosti. Ktokoľvek sa kedykoľvek obráti s takýmto problémom na nás, okamžite zabezpečíme ochranu vozidla smerovými šípkami a postaráme sa o to, aby čím skôr prišla odťahová služba," ubezpečil šéf diaľničnej spoločnosti. Diaľničná spoločnosť do začiatku druhej etapy prác zvažuje vybudovanie na každých troch kilometroch aspoň malých odstavných plôch, aby vodiči v prípade nutnosti mohli odstaviť auto na krajnici diaľnice.
SITA
Odhadované trojnásobne vyššie náklady na druhú etapu prác Choma zdôvodnil tým, že sa bude úplne meniť vozovka diaľnice, zbúrajú sa skoro všetky mosty po jej trase, pričom by mali zostať len dva z jedenástich mostov. Postavené budú odstavné pruhy, ako aj súbežné dvojpruhové komunikácie po oboch stranách diaľnice.
Začiatkom roka 2010 chcú diaľničiari ako investor požiadať o vydanie územného rozhodnutia. "Potom sa musí spracovať dokumentácia pre stavebné povolenie a po územnom rozhodnutí sa rozbehne aj majetkovo-právna príprava. Musíme znova vstúpiť aj do tohto procesu a vykúpiť pozemky, ktoré nám chýbajú," povedal Choma pri príležitosti oficiálneho odovzdania dočasne rozšíreného úseku diaľnice.
O vyše pol roka rýchlejšie rozšírenie úseku na tri pruhy v oboch smeroch sa podľa Chomu neprejavilo na kvalite vykonaných prác. "Rozhodne sa to na kvalite neprejavilo. Na to sme si dali veľký pozor. Naopak, v najrýchlejšom aj najpomalšom pruhu boli vymenené a spevnené asfaltové vrstvy s textíliami a textilnými mrežami," uviedol Choma v súvislosti s oficiálnym odovzdaním dočasne zrekonštruovaného diaľničného úseku. Ušetrené zhruba 3 mil. eur v prvej etape prác použijú diaľničiari v ďalšej časti investície. Predpokladané náklady na dočasné rozšírenie preťaženého úseku D1 v objeme 36,5 mil. eur sa znížili na 33 mil.
"Je to možné, vôbec to nevylučujeme," pripustil Choma, že tretí krajný pruh, ktorý využívajú najmä nákladné automobily, bude potrebné po čase, možno ešte pred druhou etapou prác, obnoviť. Keď sa totiž stavala táto diaľnica, odstavný pruh, ktorý je po úprave teraz vlastne tretím pruhom, nebol určený pre nákladnú dopravu. Bol preto potrebný podrobný prieskum, ako sa podložie správa, a na miestach, kde to bolo nevyhnutné, sme vymenili celú asfaltovú vozovku. "Ak sa stane, že sa niekde začína vlniť vozovka, okamžite pristúpime k oprave," dodal Choma.
Zatiaľ sa vodiči musia zaobísť bez odstavného pruhu, ten pribudne až v druhej etape prác. Priepustnosť dopravy na D1 medzi Bratislavou a Trnavou sa však zvýšila. "Bezpečnosť môže byť ohrozená len v prípade, že dôjde k poruche vozidla a musí byť odstavené na pravej strane. Vtedy to riešime tak, že snažíme sa komunikovať s verejnosťou. Máme tzv. zelenú linku Národnej diaľničnej spoločnosti. Ktokoľvek sa kedykoľvek obráti s takýmto problémom na nás, okamžite zabezpečíme ochranu vozidla smerovými šípkami a postaráme sa o to, aby čím skôr prišla odťahová služba," ubezpečil šéf diaľničnej spoločnosti. Diaľničná spoločnosť do začiatku druhej etapy prác zvažuje vybudovanie na každých troch kilometroch aspoň malých odstavných plôch, aby vodiči v prípade nutnosti mohli odstaviť auto na krajnici diaľnice.
SITA