Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Auto moto

26. septembra 2007

Dopravcovia doplácajú na pašerákov cigariet z Ruska



O zmenu podmienok pre dopravcov v rámci Dohovoru o prepravnej zmluve v medzinárodnej cestnej nákladnej doprave z roku 1975 sa snaží Agentúra pre medzinárodnú cestnú dopravu. Dopravcovia zo SR, ale ...



Zdieľať

BRATISLAVA 26. septembra (WEBNOVINY) - O zmenu podmienok pre dopravcov v rámci Dohovoru o prepravnej zmluve v medzinárodnej cestnej nákladnej doprave z roku 1975 sa snaží Agentúra pre medzinárodnú cestnú dopravu. Dopravcovia zo SR, ale aj z iných štátov Európskej únie (EÚ), totiž doplácajú na firmy, ktoré využívajú služby cestných dopravcov na pašovanie lacných cigariet z Ruska. V súčasnosti dopravca nemá právo podľa dohovoru kontrolovať obsah prepravovaného tovaru a nemôže teda zistiť, aký tovar v skutočnosti prepravuje. Dohliada len na to, aby sa nepoškodil vonkajší obal tovaru. Kamiónové súpravy, v ktorých našli pašované cigarety, ostávajú odstavené na hraniciach a dopravcovia tak prichádzajú nielen o vozidlá, ale aj o zisky z prepravy tovaru. Od roku 2004 bolo takto poškodených okolo 50 dopravcov zo SR. Šéf Agentúry pre medzinárodnú cestnú dopravu František Turák plánuje v záujme vyriešenia tejto situácie osloviť dopravcov, ale aj politikov z vládneho Smeru-SD.

Podľa Turáka skutočnosť, že dopravca nemôže skontrolovať obsah zásielky, využívajú pašeráci tak, že ruské cigarety ukladajú do falošných chladničiek či mraziacich boxov alebo v kartónoch s iným tovarom urobia úkryt pre pašované cigarety a tie naložia na objednaný náves. Keď colníci odhalia takýto kamión napr. na poľsko-ruských hraniciach, nechajú ho odstavený na záchytných parkoviskách niekoľko mesiacov až rokov, kým nelegálny prevoz cigariet vyšetria policajné orgány. "Odosielateľ tovaru i príjemca pašovaných cigariet sú fakticky nepostihnuteľní, lebo často objednávajú tovar na iné firmy," uviedol Turák. Celé kamiónové súpravy zadržiavajú na hraniciach aj vtedy, keď kartóny cigariet nájdu colníci len v kabíne ťahača. Ako uviedol Turák, ruská strana vracia zadržiavané kamióny vtedy, keď dopravca zloží ako záruku 50 percent z ceny kamiónovej súpravy. Potom o ďalšom vývoji rozhodnú ruské súdy na základe dokazovania vo veci pašovania cigariet.

Mnoho kamiónov z EÚ podľa Turáka končí v tzv. Kráľovskom sklade vo Veľkej Británii, lebo pašované cigarety zistia v návesoch až na britskom území. Podľa Turáka sa zadržaním kamiónov nerieši problém s pašovaním cigariet. "Je chyba Angličanov, že kamióny s pašovaným tovarom odstavia v Kráľovskom sklade a zásielku nesledujú až k odberateľovi," uviedol Turák. Do Veľkej Británie, kde je cena cigariet jedna z najvyšších v Európe, sa v súčasnosti vo veľkom pašujú cigarety z ruského Kaliningradu. Tam je tabaková fabrika na cigarety svetových značiek, ktorých cena sa však na ruskom trhu pohybuje hlboko pod cenami v EÚ. "Na jednom kamióne, ktorý pašuje cigarety z Kaliningradu, môžu pašeráci zarobiť aj 2,6 milióna korún," uviedol Turák. Lacné ukrajinské cigarety podľa Turáka nie sú už medzi pašerákmi v kurze, vytlačili ich kvalitnejšie ruské. Drahšie druhy cigariet, za ktoré dajú pašeráci v prepočte 30 až 44 korún za škatuľku v Kaliningrade, putujú hlavne do Veľkej Británie, Nemecka či Francúzska. Lacnejšie, za necelých šesť korún až do 20 korún za škatuľku, majú odberateľov na Slovensku, v ČR, v Maďarsku či Poľsku. Turák pripustil, že sú aj dopravcovia, ktorí vedome spolupracujú s pašerákmi a riskujú tak zadržanie kamiónovej súpravy.

SITA


   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Odborári a automobilka Kia podpísali kolektívnu zmluvu
<< predchádzajúci článok
Muži s hlbším hlasom mávajú viac potomkov