|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
15. decembra 2017
Dopravcovia chcú riešiť problém s nedostatkom vodičov ich vzdelávaním
Ilustračná snímka.
Zdieľať
Ilustračná snímka. Foto: Ikar
Bratislava 15. decembra (TASR) – Chýbajúci vodiči v osobnej doprave, nákladnej doprave, stavebníctve či poľnohospodárstve – to je problém, na ktorý už dlhodobo upozorňujú slovenskí autodopravcovia. Varujú, že ak sa nezačne seriózne riešiť, môže mať dosah na celé hospodárstvo.Ak totiž podľa prezidenta Združenia cestných dopravcov Česmad Slovakia Pavla Jančoviča nebude napríklad dostatok vodičov v autobusoch, nebude mať kto odviezť ľudí do práce. A ak sa tam aj dostanú, v prípade chýbajúcich vodičov nebude mať kto priviezť tovar do podniku, aby mohli ľudia pracovať.
Pri riešení tohto problému by podľa Jančoviča mohlo pomôcť systémové vzdelávanie vodičov. "Boli by sme radi, keby sa nám podarilo systémovo zaviesť vzdelávanie napríklad na školách, ktoré dnes existujú, ktoré by doplnili odbory o profesiu vodič, vodič – mechanik," opísal Jančovič na piatkovej tlačovej konferencii v Bratislave.
Podľa prezidenta Zväzu autobusovej dopravy (ZAD) Petra Sádovského sa už o tomto riešení rokovalo s ministerstvom dopravy, školstva aj práce. "Môžem povedať, že inštitúcie, ktoré by sa zaoberali vzdelávaním, sú v podstate pripravené," priblížil Sádovský.
V súčasnosti však podľa jeho slov existuje jedna "brzda", ktorá tomuto riešeniu bráni. A to sú vekové hranice, od ktorých môžu mladí ľudia získavať vodičské preukazy. V súčasnosti je totiž minimálny vek pre vodičov kamiónov od 21 rokov a pre vodičov autobusov od 24 rokov. Dopravcovia by tieto hranice chceli vrátiť na úroveň, ktorá platila aj v minulosti. A teda, že pre nákladnú dopravu to bolo 18 rokov a pre osobnú 21 rokov vo vnútroštátnej doprave.
Kým sa totiž podľa Sádovského nezníži hranica pre vodičský preukaz typu C na 18 rokov, dopravcovia nevedia získať mladých ľudí do vzdelávacieho procesu. Predstava dopravcov je taká, že na povolanie by sa študenti pripravovali už počas strednej školy, po dovŕšení 18 rokov by získali vodičské oprávnenie a určitú prax a po škole by mohli postupne začať pracovať.
Ku zníženiu veku pre vodičov kamiónov a autobusov by mohlo podľa Sádovského dôjsť v druhom štvrťroku budúceho roku. V optimistickom prípade by teda mohli prví študenti nastúpiť do škôl od septembra budúceho roku. "Keď nie, tak o rok neskôr, ale čím skôr, tým lepšie," dodal Sádovský.
Zároveň by dopravcovia chceli problém s vodičmi riešiť aj prilákaním späť na Slovensko vodičov, ktorí pracujú v zahraničí. "Myslíme si, že podmienky u našich kolegov dopravcov sú minimálne rovnaké, ak nie lepšie. A myslíme si, že by tým veľmi potešili nielen svoje rodiny, ale aj nás dopravcov," konštatoval Jančovič.
Česmad Slovakia a ZAD pritom v piatok podpísali aj Memorandum o spolupráci. Jeho cieľom je úzke partnerstvo v oblasti cestnej dopravy na Slovensku tak, aby sa presadzovali zámery slovenských dopravcov v osobnej aj nákladnej doprave. Združenia budú teda spolupracovať napríklad v otázke výchovy a vzdelávania vodičov, chcú zvýrazniť úlohu cestnej dopravy v spoločnosti a spolupracovať budú aj v prípade legislatívy, či už na Slovensku, alebo v Európskej únii.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR