|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Utorok 5.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Imrich
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
21. decembra 2005
Dopravcovia budú platiť na všetkých cestách
Od roku 2007 majú kamióny a po roku 2012 aj osobné autá platiť len za toľko kilometrov diaľnic, koľko prejdú.
Zdieľať
Zásadnou otázkou však je, aká bude celá koncepcia spoplatňovania ciest pre nákladnú dopravu a autobusy. Nie je vylúčené, že postupom času budú musieť platiť na všetkých druhoch ciest.
Úlohou štátu je zabezpečiť dostatok diaľnic a postarať sa, aby kamióny jazdili v prvom rade po nich a nie cez mestá a dediny. Už pri zavedení diaľničných nálepiek sa však ukázalo, že ťažká doprava sa plateným cestám vyhýba. Preto kamióny platia aj za paralelné úseky ciest 1. triedy. Čím bude viac diaľnic, tým bude viac aj takýchto „jednotiek“. Samosprávne kraje však upozorňujú, že kamióny si vyberajú aj cesty 2. a 3. triedy.
Hoci sa o tom veľmi nerozpráva, ideálne by bolo spoplatniť všetky cesty pre nákladnú dopravu. Kilometer jazdy po diaľnici by bol pritom lacnejší ako po ceste nižšej triedy, aby sa dopravcom oplatili práve diaľnice. Toto, na prvý pohľad radikálne riešenie, má svoju logiku, ak sa zruší cestná daň.
Zákon o elektronickom mýte putuje do parlamentu, aby sa dala vyhlásiť súťaž na dodávateľa mýtneho systému. Ponúkajú sa dva systémy - satelitný a mikrovlnný. Ten prvý, na Slovensku sa najčastejšie spája s firmami Siemens či Deutsche Telekom, dokáže s použitím družíc sledovať pohyb každého auta. Podmienkou je, aby malo palubnú jednotku za približne 250 eur. Pri dnešenej sieti diaľnic sa neoplatí. Po dokončení plánovaných úsekov spolu so sledovaním ciest 1. triedy už náklady na jeho prevádzku výrazne klesajú pod úroveň konkurenčného systému.
Za mikrovlnným systémom stojí rakúska firma Kapsch. Pri každom vjazde na - a výjazde zo spoplatnenej cesty potrebuje zariadenie (elektronickú bránu), ktoré automobilu spočíta kilometre. Pri cestách 1. triedy treba vybudovať elektronické brány na každej odbočke, čo celý systém predražuje. No do auta stačí umiestniť mikročip za pár eurocentov. Po roku 2012 musia byť diaľnice v EÚ spoplatnené satelitne.
Pre SR je dôležité, aby ministerstvo dopravy pripravilo súťaž na dodávateľa tak, že sa vyhneme problémom, ktoré majú v Česku. Propozície tendra mali Česi také, že sa neprihlásil nik s ponukou satelitného systému. Podľa neúspešného konzorcia MYTIA mali podmienky výberového konania vyhovovať len jedinému, dopredu vybratému uchádzačovi. Kapsch realizuje české elektronické mýto za dvojnásobok ceny, ktorú ponúkala MYTIA.
Hoci sa o tom veľmi nerozpráva, ideálne by bolo spoplatniť všetky cesty pre nákladnú dopravu. Kilometer jazdy po diaľnici by bol pritom lacnejší ako po ceste nižšej triedy, aby sa dopravcom oplatili práve diaľnice. Toto, na prvý pohľad radikálne riešenie, má svoju logiku, ak sa zruší cestná daň.
Zákon o elektronickom mýte putuje do parlamentu, aby sa dala vyhlásiť súťaž na dodávateľa mýtneho systému. Ponúkajú sa dva systémy - satelitný a mikrovlnný. Ten prvý, na Slovensku sa najčastejšie spája s firmami Siemens či Deutsche Telekom, dokáže s použitím družíc sledovať pohyb každého auta. Podmienkou je, aby malo palubnú jednotku za približne 250 eur. Pri dnešenej sieti diaľnic sa neoplatí. Po dokončení plánovaných úsekov spolu so sledovaním ciest 1. triedy už náklady na jeho prevádzku výrazne klesajú pod úroveň konkurenčného systému.
Za mikrovlnným systémom stojí rakúska firma Kapsch. Pri každom vjazde na - a výjazde zo spoplatnenej cesty potrebuje zariadenie (elektronickú bránu), ktoré automobilu spočíta kilometre. Pri cestách 1. triedy treba vybudovať elektronické brány na každej odbočke, čo celý systém predražuje. No do auta stačí umiestniť mikročip za pár eurocentov. Po roku 2012 musia byť diaľnice v EÚ spoplatnené satelitne.
Pre SR je dôležité, aby ministerstvo dopravy pripravilo súťaž na dodávateľa tak, že sa vyhneme problémom, ktoré majú v Česku. Propozície tendra mali Česi také, že sa neprihlásil nik s ponukou satelitného systému. Podľa neúspešného konzorcia MYTIA mali podmienky výberového konania vyhovovať len jedinému, dopredu vybratému uchádzačovi. Kapsch realizuje české elektronické mýto za dvojnásobok ceny, ktorú ponúkala MYTIA.
O cenách diaľničných nálepiek na budúci rok dnes rozhodne vláda. Ministri sa majú rozhodovať medzi niekoľkými návrhmi. Schvaľovanie na poslednú chvíľu spôsobuje nervozitu medzi motoristami - obávajú sa problémov s distribúciou nálepiek. Marcel Jánošík z Národnej diaľničnej spoločnosti však nepripúšťa, že by nálepky nestihli načas pripraviť do predaja. Problémy môžu mať motoristi, ktorí tento rok po diaľniciach nejazdili. Tí, ktorí majú staré nálepky, môžu bez obáv používať diaľnice až do 1. februára budúceho roka.
Vojtech Hollan