![]() |
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
![]() |
||||||
Utorok 4.3.2025
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
![]() |
||||||
Meniny má Kazimír
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
![]() |
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
14. júla 2011
Doprastav spochybňuje najnižšiu cenu na D1 pri Prešove
Postaviť úsek diaľnice D1 Fričovce - Svinia pri Prešove za najnižšiu predloženú cenu nie je podľa domácej najväčšej stavebnej firmy reálne. Generálny ...
Zdieľať

Podmienky tendra, ako ich nastavila a interpretovala Národná diaľničná spoločnosť, a.s. (NDS) vedú podľa riaditeľa Doprastavu k tomu, že súťaž môže vyhrať absolútne ktokoľvek bez akýchkoľvek vlastných stavebných kapacít. "Technickú a odbornú spôsobilosť môže preukázať prísľubom inej osoby, napríklad vyhlásením uchádzača a menoslovom aj len účelovo najatých cudzích osôb s potrebnou spôsobilosťou," upozornil Šamudovský.
NDS otvárala začiatkom tohto týždňa ponuky desiatich súperiacich uchádzačov vo verejnej súťaži na dodanie projektu a výstavbu vyše 11-kilometrovej diaľnice Fričovce - Svinia. Najnižšiu cenu prekvapujúco navrhla skupina firiem Hant BA DS, a.s. Považská Bystrica a Cestné stavby Liptovský Mikuláš, spol. s r.o. Obe firmy chcú diaľnicu naprojektovať a postaviť za 99,95 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty, čo je o 53 % menej ako bola pôvodná predpokladaná cena 213,19 mil. eur. Spoločnosti Doprastav, a.s. a Strabag, s.r.o. spolu navrhli druhú najlacnejšiu ponuku 114,59 mil. eur, aj tá je oproti expertíze takmer dvakrát nižšia. Nasleduje konzorcium v zložení firiem Eurovia a Stavby mostov Slovakia s cenou 116,49 mil. eur. Diaľničiari ponuky vyhodnotia z hľadiska splnenia podmienok účasti v tendri.
Združenie firiem s najlacnejšou ponukou v stanovisku pre agentúru SITA v utorok odmietlo, že by ich cena bola dumpingová. K navrhovanej cene dospelo kalkuláciou a technickým riešením stavby, uviedol Richard Haviar zo spoločnosti Hant BA DS. "V danom okamihu prebieha výberové konanie a preto sa nebudeme vyjadrovať k prebiehajúcemu tendru na výber zhotoviteľa diaľničného úseku D1 Fričovce - Svinia," dodal Haviar. Obe firmy vykonali menšie stavby a vo viacerých prípadoch ako subdodávatelia pre veľké spoločnosti.
"V prvom rade uchádzač musí splniť najpodstatnejšiu podmienku, že realizoval aspoň dve stavby diaľnice alebo rýchlostnej cesty za ostatných päť rokov, každú v hodnote minimálne 50 mil. eur. Práce na malých stavbách a subdodávkach pre veľké firmy vydávať za referencie netreba komentovať," dodal Šamudovský. Prípadný pokus o prenos požadovaných referenčných stavieb z inej firmy na splnenie podmienok technickej a odbornej spôsobilosti označil za protizákonné. Podľa neho by to bol výsmech stavebným firmám budujúcich svoje kapacity desiatky rokov.
Šamudovský garantoval ponuku Doprastavu a Strabagu
"Aj keby mala byť za cenu vlastných strát. Ceny skúsených reálne súťažiacich zoskupení sa až tak nelíšili. Do rozdielu prvého a druhého sa vošlo ďalších päť združení firiem," podotkol šéf Doprastavu.
Do cien uchádzačov sú zahrnuté aj nepredvídané náklady vo výške 10 %, takže v skutočnosti sú ešte o toľko nižšie. Najlacnejšia cena v tendri by tak dosiahla 89,95 mil. eur. Šamudovský považuje nastavenie uvedenej položky pri použití zmluvných podmienok naprojektuj a postav, podľa Žltej knihy Medzinárodnej federácie konzultačných inžinierov (FIDIC), za neopodstatnené a z hľadiska transparentnosti nelogické. Podľa neho totiž uľahčuje budúce možné cenové manipulácie.
"Pri konkrétnych zmluvných podmienkach meniť, zvyšovať cenu prác možno prakticky len z titulu vyššej moci a pre chyby v definovaní účelu diela obstarávateľom," uviedol ďalej Šamudovský. Poznamenal, že automatické zahrnutie nepredvídaných nákladov do všeobecných položiek, ktoré nie sú hradené z eurofondov, pričom dodatky nepodliehajú kontrole únii, spôsobuje, že takáto položka sa stáva súčasťou akceptovanej zmluvnej hodnoty. To podľa neho budí zdanie, že ide o legitímnu súčasť zmluvy.
Šéf Doprastavu je presvedčený, že stavby diaľnic sa nezrealizujú za vysúťažené ceny
A to nielen bez umelo zakomponovanej 10-percentnej rezervy. Každému, kto tomu rozumie, je to podľa neho jasné. "A ak, tak len za cenu krachu mnohých firiem. Aj u nás príde čas, keď sa dôsledky tejto éry slovenského stavebníctva budú bilancovať. Obávam sa, že v smútočnej nálade," dodal Šamudovský.
Viaceré stavebné firmy podľa neho bojujú o prežitie za každú cenu, chcú získať zákazku s tým, že potom sa uvidí a ostatní sa musia prispôsobiť momentálnej situácii. "Navyše, v týchto súťažiach sa objavili aj firmy schopné takéto zákazky v najlepšom prípade zobchodovať, využívajúc naivne nastavené a interpretované súťažne podmienky, a v horšom prípade zopakovať čínsky scenár v Poľsku," tvrdí Šamudovský. Táto poľská lekcia by podľa neho mohla byť dostatočným varovaním aj pre kompetentných na Slovensku. V Poľsku uspela v tendri na stavbu diaľnice čínska firma Covec s cenou o 40 % lacnejšou ako domáci stavbári. Meškala s prácami, neplatila miestnym dodávateľom a tak štátna diaľničná spoločnosť od zmluvy odstúpila a hľadá za Číňanov náhradu.