|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Streda 4.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Barbora
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
18. júna 2013
Doprastav možno postaví diaľnicu s tunelom Višňové
Zákazku na vypracovanie realizačnej projektovej dokumentácie a výstavbu diaľnice D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala v dĺžke takmer 13,5 kilometra môže získať združenie D1 Višňové DMM. ...
Zdieľať
BRATISLAVA 18. júna (WEBNOVINY) - Zákazku na vypracovanie realizačnej projektovej dokumentácie a výstavbu diaľnice D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala v dĺžke takmer 13,5 kilometra môže získať združenie D1 Višňové DMM.
Národná diaľničná spoločnosť, a.s. (NDS) po opätovnom vyhodnotení tendra na základe rozhodnutia Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) vylúčila najlacnejšiu ponuku spoločností Skanska SK a.s. a Strabag s.r.o. a prijala druhú najnižšiu ponuku združenia v zložení Doprastav, a.s., Metrostav a.s. a Marti Contractors Ltd.
Súčasťou diaľnice pri Žiline bude 7,5-kilometrový tunel Višňové.
Prezident DDM Group Ivan Šesták, ktorý je jedným z rozhodujúcich vlastníkov Doprastavu, potvrdil v utorok pre agentúru SITA, že v spomínanom diaľničnom tendri dostali od NDS akceptačný list.
"Cena je jedným z kritérií, takže tu treba posudzovať viac aspektov. Stavba v rozsahu tunela Višňové, ktorý bude najdlhší na slovenských diaľniciach, nie je ako vo filme Buriana Tři vejce do skla, kde sa zakryje všetko ostatné a zoberie sa najnižšia cena," povedal Šesták.
Doprastav je tam doma
K podrobnostiam sa nevyjadril vzhľadom na to, že súťaž skončí až podpísaním zmluvy, a to sa ešte nestalo. Pripomenul však, že ponuky skúmala nielen NDS, ale aj ÚVO.
"Urobíme všetko preto, aby sme v tejto zákazke uspeli. Pred jedenástimi rokmi sme tam skončili 7,5-kilometrovú prieskumnú štôlňu, ktorú zrealizoval Doprastav. To je dôkaz toho, že vieme tieto práce robiť. Poznáme geológiu a podmienky, ktoré sú na stavbe, takže sme tam doma," dodal Šesták.
Na akceptačný list podľa neho čakali desať rokov a verí, že to dotiahnu až po podpísanie zmluvy. "To by ste sa museli opýtať najprv Skanska, či je schopná zrealizovať stavbu za ešte nižšiu cenu ako my," povedal na otázku o cene.
"Nebudem sa vyjadrovať ku konkrétnym veciam, pokiaľ nie je súťaž ukončená. Ak sme cenu dali, musíme ju garantovať," uzavrel.
Skanska a Strabag môžu požiadať o nápravu rozhodnutia NDS o ich vylúčení zo súťaže po opakovanom vyhodnotení ponúk. Ak neuspejú, majú ešte právo podať námietku na ÚVO. Ukončenie tendra na stavbu diaľnice s tunelom Višňové a začatie prác by sa tak opäť predĺžilo.
Polemika o vetraní
Skanska a Strabag navrhli diaľnicu s tunelom postaviť za 338,29 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty, čo je 37,7 % zo štátom odhadovaných nákladov 896,53 mil. eur.
Združenie s Doprastavom navrhlo cenu 382,83 mil. eur, čo je 42,7 % z odhadovaných nákladov.
Opätovné vyhodnotenie ponúk nariadil ÚVO v apríli na základe námietok, ktoré združenie s Doprastavom podalo koncom minulého roka proti pôvodnému vyhodnoteniu ponúk.
Združenie v nich vyslovilo predpoklad, že ak v technickom riešení vetrania tunela Višňové nebolo v ponuke úspešného uchádzača uvažované s vetraním za použitia medzistropu, a ak k odvetraniu tunela nemala byť použitá úniková štôlňa, tak sú pri danej dĺžke tunela potrebné dve vetriace šachty, ktoré majú byť od seba vzdialené maximálne tritisíc metrov.
Takéto technické riešenie označilo združenie za podstatne nepriaznivé pre životné prostredie.
Zároveň vyslovilo pochybnosti, či NDS dôsledne preverila systém vetrania tunela navrhnutý úspešným uchádzačom a splnenie všetkých požiadaviek v súťažných podkladoch v jeho ponuke. Dodržanie požiadaviek je nevyhnutné pre dosiahnutie bezpečnosti pri prevádzke a údržbe tunela.
Stavba za otázne náklady
Navrhovateľ ďalej tvrdil, že najlacnejšia ponuka je neobvykle nízka a NDS sa dostatočne nezaoberala jej posúdením z hľadiska reálnosti.
Združenie s Doprastavom vtedy uviedlo, že NDS sa prijatím tejto ponuky vystavila riziku v podobe neobvyklosti a nereálnosti ponúknutej ceny. Vyslovilo presvedčenie, že úspešný uchádzač nebude za cenu uvedenú v ponuke schopný dodať stavbu podľa pôvodných podmienok a požiadaviek.
Skanska tvrdila, že cena ich združenia so Strabagom je výsledkom spoločnej práce na technických a projektových riešeniach. "Skanska a Strabag sú dve fundované spoločnosti s dlhoročnými skúsenosťami v tunelových stavbách," uviedla pre agentúru SITA generálna riaditeľka spoločnosti Skanska SK a.s. Magdaléna Dobišová ešte vlani v júni po predložení ponuky.
NDS vyhlásila tender koncom roka 2011, ponuky piatich uchádzačov otvorila až v treťom termíne vlani 26. júna. Práce na diaľnici Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala, vrátane naprojektovania, sú plánované na päť a pol roka. Ministerstvo dopravy chce projekt financovať z peňazí Európskej únie a štátneho rozpočtu, pričom počíta s jeho rozdelením na dve časové fázy.
Dôvodom je, aby práce mohli byť financované z terajšieho a budúceho programového obdobia eurofondov. Do konca oprávneného obdobia súčasného Operačného programu Doprava, čiže do decembra 2015, totiž nemôže byť diaľnica ukončená v celej dĺžke.
Národná diaľničná spoločnosť, a.s. (NDS) po opätovnom vyhodnotení tendra na základe rozhodnutia Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) vylúčila najlacnejšiu ponuku spoločností Skanska SK a.s. a Strabag s.r.o. a prijala druhú najnižšiu ponuku združenia v zložení Doprastav, a.s., Metrostav a.s. a Marti Contractors Ltd.
Súčasťou diaľnice pri Žiline bude 7,5-kilometrový tunel Višňové.
Prezident DDM Group Ivan Šesták, ktorý je jedným z rozhodujúcich vlastníkov Doprastavu, potvrdil v utorok pre agentúru SITA, že v spomínanom diaľničnom tendri dostali od NDS akceptačný list.
"Cena je jedným z kritérií, takže tu treba posudzovať viac aspektov. Stavba v rozsahu tunela Višňové, ktorý bude najdlhší na slovenských diaľniciach, nie je ako vo filme Buriana Tři vejce do skla, kde sa zakryje všetko ostatné a zoberie sa najnižšia cena," povedal Šesták.
Doprastav je tam doma
K podrobnostiam sa nevyjadril vzhľadom na to, že súťaž skončí až podpísaním zmluvy, a to sa ešte nestalo. Pripomenul však, že ponuky skúmala nielen NDS, ale aj ÚVO.
"Urobíme všetko preto, aby sme v tejto zákazke uspeli. Pred jedenástimi rokmi sme tam skončili 7,5-kilometrovú prieskumnú štôlňu, ktorú zrealizoval Doprastav. To je dôkaz toho, že vieme tieto práce robiť. Poznáme geológiu a podmienky, ktoré sú na stavbe, takže sme tam doma," dodal Šesták.
Na akceptačný list podľa neho čakali desať rokov a verí, že to dotiahnu až po podpísanie zmluvy. "To by ste sa museli opýtať najprv Skanska, či je schopná zrealizovať stavbu za ešte nižšiu cenu ako my," povedal na otázku o cene.
"Nebudem sa vyjadrovať ku konkrétnym veciam, pokiaľ nie je súťaž ukončená. Ak sme cenu dali, musíme ju garantovať," uzavrel.
Skanska a Strabag môžu požiadať o nápravu rozhodnutia NDS o ich vylúčení zo súťaže po opakovanom vyhodnotení ponúk. Ak neuspejú, majú ešte právo podať námietku na ÚVO. Ukončenie tendra na stavbu diaľnice s tunelom Višňové a začatie prác by sa tak opäť predĺžilo.
Polemika o vetraní
Skanska a Strabag navrhli diaľnicu s tunelom postaviť za 338,29 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty, čo je 37,7 % zo štátom odhadovaných nákladov 896,53 mil. eur.
Združenie s Doprastavom navrhlo cenu 382,83 mil. eur, čo je 42,7 % z odhadovaných nákladov.
Opätovné vyhodnotenie ponúk nariadil ÚVO v apríli na základe námietok, ktoré združenie s Doprastavom podalo koncom minulého roka proti pôvodnému vyhodnoteniu ponúk.
Združenie v nich vyslovilo predpoklad, že ak v technickom riešení vetrania tunela Višňové nebolo v ponuke úspešného uchádzača uvažované s vetraním za použitia medzistropu, a ak k odvetraniu tunela nemala byť použitá úniková štôlňa, tak sú pri danej dĺžke tunela potrebné dve vetriace šachty, ktoré majú byť od seba vzdialené maximálne tritisíc metrov.
Takéto technické riešenie označilo združenie za podstatne nepriaznivé pre životné prostredie.
Zároveň vyslovilo pochybnosti, či NDS dôsledne preverila systém vetrania tunela navrhnutý úspešným uchádzačom a splnenie všetkých požiadaviek v súťažných podkladoch v jeho ponuke. Dodržanie požiadaviek je nevyhnutné pre dosiahnutie bezpečnosti pri prevádzke a údržbe tunela.
Stavba za otázne náklady
Navrhovateľ ďalej tvrdil, že najlacnejšia ponuka je neobvykle nízka a NDS sa dostatočne nezaoberala jej posúdením z hľadiska reálnosti.
Združenie s Doprastavom vtedy uviedlo, že NDS sa prijatím tejto ponuky vystavila riziku v podobe neobvyklosti a nereálnosti ponúknutej ceny. Vyslovilo presvedčenie, že úspešný uchádzač nebude za cenu uvedenú v ponuke schopný dodať stavbu podľa pôvodných podmienok a požiadaviek.
Skanska tvrdila, že cena ich združenia so Strabagom je výsledkom spoločnej práce na technických a projektových riešeniach. "Skanska a Strabag sú dve fundované spoločnosti s dlhoročnými skúsenosťami v tunelových stavbách," uviedla pre agentúru SITA generálna riaditeľka spoločnosti Skanska SK a.s. Magdaléna Dobišová ešte vlani v júni po predložení ponuky.
NDS vyhlásila tender koncom roka 2011, ponuky piatich uchádzačov otvorila až v treťom termíne vlani 26. júna. Práce na diaľnici Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala, vrátane naprojektovania, sú plánované na päť a pol roka. Ministerstvo dopravy chce projekt financovať z peňazí Európskej únie a štátneho rozpočtu, pričom počíta s jeho rozdelením na dve časové fázy.
Dôvodom je, aby práce mohli byť financované z terajšieho a budúceho programového obdobia eurofondov. Do konca oprávneného obdobia súčasného Operačného programu Doprava, čiže do decembra 2015, totiž nemôže byť diaľnica ukončená v celej dĺžke.