|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Štvrtok 26.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Štefan
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
20. septembra 2014
Dodávateľ je povinný spotrebiteľa poučiť o právach
Od 1. januára budúceho roka budú musieť byť všetky ustanovenia v zmluvách, obchodných podmienkach alebo v iných zmluvných dokumentoch vyznačené písmom, ktoré nebude menšie ako 1,9 mm.
Zdieľať
Bratislava 20. septembra (TASR) - Od 1. januára budúceho roka budú musieť byť všetky ustanovenia v zmluvách, obchodných podmienkach alebo v iných zmluvných dokumentoch vyznačené písmom, ktoré nebude menšie ako 1,9 mm.
"Táto výška písma predstavuje takzvanú strednú výšku písma pri malých písmenách. Doposiaľ platí, že ak dodávateľ použije pre spotrebiteľa nečitateľné drobné písmo, dopúšťa sa nekalej obchodnej praktiky podľa zákona o ochrane spotrebiteľa," informovala TASR hovorkyňa Ministerstva spravodlivosti (MS) SR Alexandra Donevová.
Spotrebiteľské zmluvy sú uzatvárané v zásade v písomnej forme, zákon však v mnohých prípadoch pripúšťa, aby zmluvy boli uzavreté aj prostriedkami komunikácie na diaľku.
"Písomnú formu musí mať spotrebiteľská zmluva vždy, ak ide o zmluvu o spotrebiteľskom úvere alebo kúpnu zmluvu týkajúcu sa nehnuteľnosti, pri kúpe v obchode zákon však písomnú formu zmluvy nevyžaduje," doplnil Milan Budjač, predseda Komisie na posudzovanie podmienok v spotrebiteľských zmluvách zriadenej pri MS SR. Pripomenul tiež, že neprijateľnou zmluvnou podmienkou je každé ustanovenie zmluvy, ktoré zakladá hrubú nerovnováhu a umožňuje v prospech dodávateľa poškodiť spotrebiteľa.
"Občiansky zákonník uvádza príklady takýchto zmluvných podmienok, ktorými sú napríklad neprimerane vysoká sankcia za porušenie povinnosti spotrebiteľa, ustanovenie zmluvy, ktoré na spotrebiteľa prenáša dôkazné bremeno, zmluvná podmienka, ktorá umožňuje proti spotrebiteľovi postúpiť pohľadávku, ak sa súčasne zhorší jeho právne postavenie a podobne." Spotrebiteľom preto radí, aby si dôkladne dali vysvetliť každé nejasné ustanovenie. "Predovšetkým by si mali všímať konečnú cenu poskytovaného tovaru alebo služby, dĺžku uzavretia a trvania zmluvy, sankcie za porušenie zmluvných povinností, svoje možnosti odstúpiť o zmluvy alebo zmluvu vypovedať a v neposlednom rade aj spôsob riešenia sporov, ktorý sa v zmluve navrhuje."
Mnohé inštitúcie, najmä banky, nebankové inštitúcie, poisťovne, majú vopred pripravené texty zmlúv, ktoré klienti len podpisujú. Predseda komisie používanie formulárov považuje za obvyklé. V tých prípadoch by však spotrebitelia podľa neho mali zvažovať, či za konkrétnych zmluvných podmienok zmluvu uzavrú.
"Možnosť vyjednávať je minimálna a preto by spotrebitelia mali venovať zvýšenú pozornosť zmluvným podmienkam, ktoré obsahuje konkrétny formulár. Dodávateľ je v rámci odbornej starostlivosti povinný spotrebiteľa poučiť o jeho právach a objasniť mu časti zmluvy, ktorým nerozumie," dodal.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR
"Táto výška písma predstavuje takzvanú strednú výšku písma pri malých písmenách. Doposiaľ platí, že ak dodávateľ použije pre spotrebiteľa nečitateľné drobné písmo, dopúšťa sa nekalej obchodnej praktiky podľa zákona o ochrane spotrebiteľa," informovala TASR hovorkyňa Ministerstva spravodlivosti (MS) SR Alexandra Donevová.
Spotrebiteľské zmluvy sú uzatvárané v zásade v písomnej forme, zákon však v mnohých prípadoch pripúšťa, aby zmluvy boli uzavreté aj prostriedkami komunikácie na diaľku.
"Písomnú formu musí mať spotrebiteľská zmluva vždy, ak ide o zmluvu o spotrebiteľskom úvere alebo kúpnu zmluvu týkajúcu sa nehnuteľnosti, pri kúpe v obchode zákon však písomnú formu zmluvy nevyžaduje," doplnil Milan Budjač, predseda Komisie na posudzovanie podmienok v spotrebiteľských zmluvách zriadenej pri MS SR. Pripomenul tiež, že neprijateľnou zmluvnou podmienkou je každé ustanovenie zmluvy, ktoré zakladá hrubú nerovnováhu a umožňuje v prospech dodávateľa poškodiť spotrebiteľa.
"Občiansky zákonník uvádza príklady takýchto zmluvných podmienok, ktorými sú napríklad neprimerane vysoká sankcia za porušenie povinnosti spotrebiteľa, ustanovenie zmluvy, ktoré na spotrebiteľa prenáša dôkazné bremeno, zmluvná podmienka, ktorá umožňuje proti spotrebiteľovi postúpiť pohľadávku, ak sa súčasne zhorší jeho právne postavenie a podobne." Spotrebiteľom preto radí, aby si dôkladne dali vysvetliť každé nejasné ustanovenie. "Predovšetkým by si mali všímať konečnú cenu poskytovaného tovaru alebo služby, dĺžku uzavretia a trvania zmluvy, sankcie za porušenie zmluvných povinností, svoje možnosti odstúpiť o zmluvy alebo zmluvu vypovedať a v neposlednom rade aj spôsob riešenia sporov, ktorý sa v zmluve navrhuje."
Mnohé inštitúcie, najmä banky, nebankové inštitúcie, poisťovne, majú vopred pripravené texty zmlúv, ktoré klienti len podpisujú. Predseda komisie používanie formulárov považuje za obvyklé. V tých prípadoch by však spotrebitelia podľa neho mali zvažovať, či za konkrétnych zmluvných podmienok zmluvu uzavrú.
"Možnosť vyjednávať je minimálna a preto by spotrebitelia mali venovať zvýšenú pozornosť zmluvným podmienkam, ktoré obsahuje konkrétny formulár. Dodávateľ je v rámci odbornej starostlivosti povinný spotrebiteľa poučiť o jeho právach a objasniť mu časti zmluvy, ktorým nerozumie," dodal.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR