|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
27. júla 2012
Dobrý štart rozšíril prístup rómskych detí k vzdelaniu
Hlavným cieľom je podporovať zápis a dochádzku detí do predškolských zariadení, ktoré ponúkajú špecifické vzdelávacie metódy a programy. Projekt zahŕňa aj materiálnu podporu, pravidelné služby ...
Zdieľať
BRATISLAVA 27. júla (WBN/PR) - Hlavným cieľom je podporovať zápis a dochádzku detí do predškolských zariadení, ktoré ponúkajú špecifické vzdelávacie metódy a programy. Projekt zahŕňa aj materiálnu podporu, pravidelné služby zdravotných a vzdelávacích asistentov, dopravu a preplácanie rozličných poplatkov spojených so vzdelávaním.
„Napriek zažitým stereotypom majú rómski rodičia záujem vzdelávať svoje deti,” hovorí Shemsi Shainov, programový riaditeľ Rómskeho vzdelávacieho fondu.
Ambíciou projektu Dobrý štart je vybudovať dlhodobé partnerstvá s lokálnymi inštitúciami a organizáciami. Výsledkom by mala byť zvýšená kvalita inkluzívnych služieb pre rómske i nerómske deti. Projekt na Slovensku zatiaľ pomohol viac ako 600 deťom celkovou sumou 212 890,35 eur.
„Podchytením rómskych detí v predškolskom veku sa výrazne zlepšila ich pripravenosť pre školu a následne ich šance v ďalšom živote,” dodáva Shemsi Shainov, programový riaditeľ Rómskeho vzdelávacieho fondu.
Slovensko sa všeobecne stretáva s nedostatočnou kapacitou zariadení pre predškolské vzdelávanie. Viac ako polovica slovenských detí zo sociálne znevýhodnených rodín nenavštevuje podľa odhadov materské školy. Dôsledky tohto stavu sú vážne, keďže zhoršujú pripravenosť detí pre vzdelávanie na základných školách. Ďalší kľúčový negatívny faktor je, že približne 60 percent detí v špeciálnych školách tvoria rómske deti.
Vzdelávacie a zážitkové prvky projektu Dobrý štart malo možnosť zažiť viac ako 4 000 rómskych aj nerómskych detí z Maďarska, Macedónska, Rumunska a Slovenska. Ten s podporou Európskej únie realizoval Rómsky vzdelávací fond v spolupráci s lokálnymi partnermi.
Projekt svoje aktivity sústredil na chudobné komunity z vidieckych a mestských oblastí v štyroch krajinách strednej a juhovýchodnej Európy. Podporoval zápis do materských škôl detí z týchto komunít. V niektorých komunitách sa po prvýkrát realizovali aktivity ako poradenstvo pre rodičov; kluby pre matky, v ktorých sa čítali rozprávky; verejné prednášky o rodičovstve v gescii špecialistov na zdravie a vzdelávanie; očkovacie programy; ako aj komunitné podujatia, s cieľom podporiť školské a predškolské vzdelávanie.
„Na Slovensku, v Maďarsku, Rumunsku aj v Macedónsku, teda v krajinách, kde sme realizovali projekt Dobrý štart, nemajú rómske deti adekvátne možnosti predškolského vzdelávania,” hovorí Szilvia Pallaghy, programová manažérka Rómskeho vzdelávacieho fondu.
Vo všetkých štyroch krajinách boli projekty podporené sumou 2 057 340,73 eur.
Dobrý štart tiež obohatil skúsenosti existujúcich a budúcich pedagógov predškolského vzdelávania. Priniesol nové poznatky pre samosprávu a zriaďovateľov školských zariadení smerom k zlepšeniu predškolského vzdelávania a starostlivosti o rómske deti.
„Napriek zažitým stereotypom majú rómski rodičia záujem vzdelávať svoje deti,” hovorí Shemsi Shainov, programový riaditeľ Rómskeho vzdelávacieho fondu.
Ambíciou projektu Dobrý štart je vybudovať dlhodobé partnerstvá s lokálnymi inštitúciami a organizáciami. Výsledkom by mala byť zvýšená kvalita inkluzívnych služieb pre rómske i nerómske deti. Projekt na Slovensku zatiaľ pomohol viac ako 600 deťom celkovou sumou 212 890,35 eur.
„Podchytením rómskych detí v predškolskom veku sa výrazne zlepšila ich pripravenosť pre školu a následne ich šance v ďalšom živote,” dodáva Shemsi Shainov, programový riaditeľ Rómskeho vzdelávacieho fondu.
Slovensko sa všeobecne stretáva s nedostatočnou kapacitou zariadení pre predškolské vzdelávanie. Viac ako polovica slovenských detí zo sociálne znevýhodnených rodín nenavštevuje podľa odhadov materské školy. Dôsledky tohto stavu sú vážne, keďže zhoršujú pripravenosť detí pre vzdelávanie na základných školách. Ďalší kľúčový negatívny faktor je, že približne 60 percent detí v špeciálnych školách tvoria rómske deti.
Vzdelávacie a zážitkové prvky projektu Dobrý štart malo možnosť zažiť viac ako 4 000 rómskych aj nerómskych detí z Maďarska, Macedónska, Rumunska a Slovenska. Ten s podporou Európskej únie realizoval Rómsky vzdelávací fond v spolupráci s lokálnymi partnermi.
Projekt svoje aktivity sústredil na chudobné komunity z vidieckych a mestských oblastí v štyroch krajinách strednej a juhovýchodnej Európy. Podporoval zápis do materských škôl detí z týchto komunít. V niektorých komunitách sa po prvýkrát realizovali aktivity ako poradenstvo pre rodičov; kluby pre matky, v ktorých sa čítali rozprávky; verejné prednášky o rodičovstve v gescii špecialistov na zdravie a vzdelávanie; očkovacie programy; ako aj komunitné podujatia, s cieľom podporiť školské a predškolské vzdelávanie.
„Na Slovensku, v Maďarsku, Rumunsku aj v Macedónsku, teda v krajinách, kde sme realizovali projekt Dobrý štart, nemajú rómske deti adekvátne možnosti predškolského vzdelávania,” hovorí Szilvia Pallaghy, programová manažérka Rómskeho vzdelávacieho fondu.
Vo všetkých štyroch krajinách boli projekty podporené sumou 2 057 340,73 eur.
Dobrý štart tiež obohatil skúsenosti existujúcich a budúcich pedagógov predškolského vzdelávania. Priniesol nové poznatky pre samosprávu a zriaďovateľov školských zariadení smerom k zlepšeniu predškolského vzdelávania a starostlivosti o rómske deti.