|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Sobota 23.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Klement
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
21. júna 2010
Dobrá či zlá nemocnica
Názory sa líšia celkom prirodzene, každý sleduje to isté zo svojho uhla pohľadu. Je však nevyhnutné skombinovať oba, pacientsky aj odborný – medicínsky. Ani jeden totiž ...
Zdieľať
Ilustračné foto
BRATISLAVA, 21. jún (WEBNOVINY) Názory sa líšia celkom prirodzene, každý sleduje to isté zo svojho uhla pohľadu. Je však nevyhnutné skombinovať oba, pacientsky aj odborný – medicínsky. Ani jeden totiž nehovorí celý príbeh o tom, ktorá nemocnica je ako dobrá.
Z pohľadu pacientov
Pacienti často vyslovujú súdy o nemocniciach a zdravotníckych zariadeniach. Neraz sa však pre nemocnicu rozhodujú len na základe rád a odporúčaní svojich známych, ktorí majú priamu skúsenosť so zdravotníckym zariadením. Alebo na základe toho, kde majú známosti. Často zohráva rolu aj šedá ekonomika, teda korupcia, rodinkárstvo, úplatky. Stačí si pozrieť prieskumy Transparency International, ktoré jasne ukazujú prítomnosť korupcie v slovenskom zdravotníctve.
Pacient v nemocnici v skutočnosti citlivo vníma hlavne správanie sestier a lekárov a to, či a ako mu vysvetlia diagnózu. Samozrejme hodnotí úroveň ubytovania, stravy, poriadok. Po istom čase od hospitalizácie vie subjektívne skonštatovať, či mu liečba pomohla a či sa cíti lepšie.
Rozhodnutie, kam ísť na operáciu, môže ovplyvniť napríklad aj blízkosť nemocnice k domovu chorého či jeho rodiny. Kritérium blízkosti však v reálnom živote nezaručuje kvalitu. Neplatí, že najbližšia nemocnica je zároveň najlepšia. Za kvalitou sa oplatí cestovať a výsledkom môže byť úspešnejšia liečba a vyššia spokojnosť pacienta.
Z pohľadu odborníkov
Tieto a iné parametre hodnotili aj odborníci a ich výsledok v podobe rebríčka nemocníc priniesla ako jediná zdravotná poisťovňa Dôvera. Nemocnice a lôžkové zariadenia hodnotila už tretí rok. Poskytuje tak verejnosti prehľad najlepších, priemerných a podpriemerných nemocníc a lôžkových zdravotníckych zariadení na Slovensku.
Hodnotenie odborníkov zohľadňuje prieskum spokojnosti pacientov, no aj iné parametre, ktoré pacient ležiaci na lôžku zhodnotiť nedokáže. Vie ich však kompetentne vyhodnotiť lekár a ostaní odborníci. Ide o odborné medicínske kritériá ako náročnosť liečených diagnóz, úspešnosť liečby, komplexnosť nemocnice, preferovanosť u pacientov z iných regiónov, efektivita a nákladovosť. O úspešnosti liečby vypovedajú opakované hospitalizácie, prijaté a odchádzajúce preklady, operovanosť (počet zrealizovaných operácií), plánovanosť, točivosť (či je pacient preložený v rámci jednej hospitalizácie aj na iné oddelenia), úmrtnosť, priemerná dĺžka hospitalizácie.
Oba pohľady
Je prirodzené, že hodnotenie podľa pacientov a výsledný rebríček, ktorý zohľadňuje aj iné, odborné kritériá, sa zvyknú líšiť. Pokojne sa preto môže stať, že pacient síce bol spokojný so stravou a páčil sa mu prístup personálu, no v skutočnosti nedostal tak kvalitnú a efektívnu liečbu. Alebo naopak, nemocnica nemala najnovšie interiéry, ale lekári si odviedli svoju prácu kvalitne a neplytvali pri tom financiami, takže peniaze možno využiť pre ďalších pacientov.
Takýto rozpor nie je dôkazom, že rebríček je zlý alebo že sa pacient mýli. Iba dokazuje, že na zdravotnú starostlivosť sa dá pozerať z laického aj odborného pohľadu a vždy je dobré poznať a zohľadniť oba.
Práve hodnotenie stanovených parametrov a prieskum spokojnosti pacientov boli základom pre vytvorenie rebríčka všeobecných a fakultných nemocníc a špecializovaných a ostatných zdravotníckych zariadení za rok 2009.
Viac o hodnotení na www.dovera.sk .
BRATISLAVA, 21. jún (WEBNOVINY) Názory sa líšia celkom prirodzene, každý sleduje to isté zo svojho uhla pohľadu. Je však nevyhnutné skombinovať oba, pacientsky aj odborný – medicínsky. Ani jeden totiž nehovorí celý príbeh o tom, ktorá nemocnica je ako dobrá.
Z pohľadu pacientov
Pacienti často vyslovujú súdy o nemocniciach a zdravotníckych zariadeniach. Neraz sa však pre nemocnicu rozhodujú len na základe rád a odporúčaní svojich známych, ktorí majú priamu skúsenosť so zdravotníckym zariadením. Alebo na základe toho, kde majú známosti. Často zohráva rolu aj šedá ekonomika, teda korupcia, rodinkárstvo, úplatky. Stačí si pozrieť prieskumy Transparency International, ktoré jasne ukazujú prítomnosť korupcie v slovenskom zdravotníctve.
Pacient v nemocnici v skutočnosti citlivo vníma hlavne správanie sestier a lekárov a to, či a ako mu vysvetlia diagnózu. Samozrejme hodnotí úroveň ubytovania, stravy, poriadok. Po istom čase od hospitalizácie vie subjektívne skonštatovať, či mu liečba pomohla a či sa cíti lepšie.
Rozhodnutie, kam ísť na operáciu, môže ovplyvniť napríklad aj blízkosť nemocnice k domovu chorého či jeho rodiny. Kritérium blízkosti však v reálnom živote nezaručuje kvalitu. Neplatí, že najbližšia nemocnica je zároveň najlepšia. Za kvalitou sa oplatí cestovať a výsledkom môže byť úspešnejšia liečba a vyššia spokojnosť pacienta.
Z pohľadu odborníkov
Tieto a iné parametre hodnotili aj odborníci a ich výsledok v podobe rebríčka nemocníc priniesla ako jediná zdravotná poisťovňa Dôvera. Nemocnice a lôžkové zariadenia hodnotila už tretí rok. Poskytuje tak verejnosti prehľad najlepších, priemerných a podpriemerných nemocníc a lôžkových zdravotníckych zariadení na Slovensku.
Hodnotenie odborníkov zohľadňuje prieskum spokojnosti pacientov, no aj iné parametre, ktoré pacient ležiaci na lôžku zhodnotiť nedokáže. Vie ich však kompetentne vyhodnotiť lekár a ostaní odborníci. Ide o odborné medicínske kritériá ako náročnosť liečených diagnóz, úspešnosť liečby, komplexnosť nemocnice, preferovanosť u pacientov z iných regiónov, efektivita a nákladovosť. O úspešnosti liečby vypovedajú opakované hospitalizácie, prijaté a odchádzajúce preklady, operovanosť (počet zrealizovaných operácií), plánovanosť, točivosť (či je pacient preložený v rámci jednej hospitalizácie aj na iné oddelenia), úmrtnosť, priemerná dĺžka hospitalizácie.
Oba pohľady
Je prirodzené, že hodnotenie podľa pacientov a výsledný rebríček, ktorý zohľadňuje aj iné, odborné kritériá, sa zvyknú líšiť. Pokojne sa preto môže stať, že pacient síce bol spokojný so stravou a páčil sa mu prístup personálu, no v skutočnosti nedostal tak kvalitnú a efektívnu liečbu. Alebo naopak, nemocnica nemala najnovšie interiéry, ale lekári si odviedli svoju prácu kvalitne a neplytvali pri tom financiami, takže peniaze možno využiť pre ďalších pacientov.
Takýto rozpor nie je dôkazom, že rebríček je zlý alebo že sa pacient mýli. Iba dokazuje, že na zdravotnú starostlivosť sa dá pozerať z laického aj odborného pohľadu a vždy je dobré poznať a zohľadniť oba.
Práve hodnotenie stanovených parametrov a prieskum spokojnosti pacientov boli základom pre vytvorenie rebríčka všeobecných a fakultných nemocníc a špecializovaných a ostatných zdravotníckych zariadení za rok 2009.
Viac o hodnotení na www.dovera.sk .