|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Utorok 5.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Imrich
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
20. januára 2009
Do troch týždňov sa uskutoční funkčná skúška konceptu mýta
Výnosy z elektronického výberu mýta v prvom roku prevádzkovania systému, teda v roku 2010, by mali dosiahnuť podľa odhadov okolo 182,6 mil. €. Informoval o tom minister dopravy Ľubomír Vážny v ...
Zdieľať
BRATISLAVA 20. januára (WEBNOVINY) - Výnosy z elektronického výberu mýta v prvom roku prevádzkovania systému, teda v roku 2010, by mali dosiahnuť podľa odhadov okolo 182,6 mil. €. Informoval o tom minister dopravy Ľubomír Vážny v utorok na tlačovej besede venovanej priebehu a výsledkom mýtneho tendra. Mýtny systém má do prvého januára budúceho roka vybudovať a sprevádzkovať spoločnosť SkyToll, a.s., ktorú založilo víťazné konzorcium v súťaži v zložení SanToll - Ibertax. Ako ďalej minister Vážny uviedol, je možné, že výber mýta v prvom roku fungovania môže byť oproti predpokladom vyšší o 10 %, pričom medziročne by sa mal zvyšovať zhruba o 7 % v závislosti od vývoja dopravy. Spoločnosť SkyToll by mala podľa Vážneho do vybudovania mýtneho systému v tomto roku investovať okolo 265,6 mil. €. Ak by mýtny systém nesprevádzkovala do 1. januára 2010, prišla by vzhľadom na výpadok mýtnych poplatkov o tieto investované prostriedky.
Minister dopravy ďalej uviedol, že nevie, kto stojí za spoločnosťou Ibertax, aj keď sa o to zaujímal na internete. Víťazné konzorcium SanToll - Ibertax bolo pôvodne v kvalifikačnom kole tendra v roku 2008 vyradené zo súťaže, no Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) ho vrátil späť do tendra. Ďalší traja účastníci boli zo súťaže vylúčení pre nesplnenie podmienok účasti. Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a.s. podpísala zmluvu so spoločnosťou SkyToll, a.s., ktorá zabezpečí vybudovanie mýtneho systému na Slovensku s využitím satelitnej technológie, 13. januára tohto roku. Výber mýta má byť zavedený pre vozidlá nad 3,5 tony na diaľniciach, rýchlocestách a časti ciest 1. triedy v dĺžke okolo 2 tis. kilometrov.
"Do troch týždňov sa musí uskutočniť funkčná skúška konceptu elektronického mýta, kde nás víťazný uchádzač presvedčí o tom, že vie zrealizovať ponúkaný predmet služby," informoval ďalej Vážny. Podľa ministra dopravy nezvíťazila najdrahšia ponuka, ale jediná, ktorá zostala v súťaži a splnila podmienky účasti. Generálny riaditeľ NDS Igor Choma uviedol, že dvaja z troch vylúčených uchádzačov boli vyradení napríklad aj pre kombináciu neobvykle nízkej cenovej ponuky a nereálne vysokej efektívnosti výberu mýtneho, ktorá sa pri málo vynaložených prostriedkoch nedá údajne zabezpečiť. Podľa Chomu však existovali pre vyradenie uchádzačov aj vážnejšie dôvody, ktoré však vzhľadom na utajenie ponúk z ich strany zatiaľ nemôže prezentovať. O správnosti ich vyradenia z mýtneho tendra podľa Vážneho a Chomu svedčí aj to, že ÚVO odmietol, alebo neprijal na konanie všetkých dvanásť námietok vyradených uchádzačov.
S rozšírením výberu mýta aj pre osobné automobily do 3,5 tony sa počíta približne v roku 2013. NDS uzavrela zmluvu s vybraným dodávateľom komplexnej služby elektronického výberu mýta na obdobie 14 rokov s možnosťou jej predĺženia o ďalších päť rokov. Vybraný prevádzkovateľ má dodať službu podľa systému DBFOT, čiže navrhni, postav, financuj, prevádzkuj/udržuj a preveď. V hre o získanie zákazky na dodanie komplexnej služby elektronického výberu mýta zostalo spomedzi štyroch predložených ponúk iba spomínané združenie SanToll - Ibertax. Je za ním francúzska diaľničná spoločnosť Sanef. Uvedené konzorcium predložilo najvyššiu cenovú ponuku na vybudovanie a prevádzkovanie mýtneho systému. Najnižšiu cenu v tendri na výber mýta predložilo konzorcium Slovakpass, a to 530,16 mil. € bez dane. Slovensko-švajčiarske združenie ToSy.sk navrhlo za mýtny systém 547,28 mil. € a konzorcium rakúskej spoločnosti Kapsch 629,71 mil. €. Konzorcium SanToll - Ibertax, ktoré ako jediné nebolo z tendra vylúčené, navrhlo za mýtny systém najvyššiu cenu - 716,04 mil. € bez dane. Obstarávateľ predpokladal pôvodne cenu 663,9 mil. € bez dane z pridanej hodnoty. Medzi troma hodnotiacimi kritériami mala cena za mýtny systém podiel 60 percent, efektívnosť výberu mýta 30 % a jednotková cena za tisíc mýtnych transakcií 10 %. Európska komisia po druhý raz požiadala ministerstvo dopravy a NDS o vysvetlenie priebehu mýtneho tendra na základe sťažnosti konzorcia Slovakpass.
SITA
Minister dopravy ďalej uviedol, že nevie, kto stojí za spoločnosťou Ibertax, aj keď sa o to zaujímal na internete. Víťazné konzorcium SanToll - Ibertax bolo pôvodne v kvalifikačnom kole tendra v roku 2008 vyradené zo súťaže, no Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) ho vrátil späť do tendra. Ďalší traja účastníci boli zo súťaže vylúčení pre nesplnenie podmienok účasti. Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a.s. podpísala zmluvu so spoločnosťou SkyToll, a.s., ktorá zabezpečí vybudovanie mýtneho systému na Slovensku s využitím satelitnej technológie, 13. januára tohto roku. Výber mýta má byť zavedený pre vozidlá nad 3,5 tony na diaľniciach, rýchlocestách a časti ciest 1. triedy v dĺžke okolo 2 tis. kilometrov.
"Do troch týždňov sa musí uskutočniť funkčná skúška konceptu elektronického mýta, kde nás víťazný uchádzač presvedčí o tom, že vie zrealizovať ponúkaný predmet služby," informoval ďalej Vážny. Podľa ministra dopravy nezvíťazila najdrahšia ponuka, ale jediná, ktorá zostala v súťaži a splnila podmienky účasti. Generálny riaditeľ NDS Igor Choma uviedol, že dvaja z troch vylúčených uchádzačov boli vyradení napríklad aj pre kombináciu neobvykle nízkej cenovej ponuky a nereálne vysokej efektívnosti výberu mýtneho, ktorá sa pri málo vynaložených prostriedkoch nedá údajne zabezpečiť. Podľa Chomu však existovali pre vyradenie uchádzačov aj vážnejšie dôvody, ktoré však vzhľadom na utajenie ponúk z ich strany zatiaľ nemôže prezentovať. O správnosti ich vyradenia z mýtneho tendra podľa Vážneho a Chomu svedčí aj to, že ÚVO odmietol, alebo neprijal na konanie všetkých dvanásť námietok vyradených uchádzačov.
S rozšírením výberu mýta aj pre osobné automobily do 3,5 tony sa počíta približne v roku 2013. NDS uzavrela zmluvu s vybraným dodávateľom komplexnej služby elektronického výberu mýta na obdobie 14 rokov s možnosťou jej predĺženia o ďalších päť rokov. Vybraný prevádzkovateľ má dodať službu podľa systému DBFOT, čiže navrhni, postav, financuj, prevádzkuj/udržuj a preveď. V hre o získanie zákazky na dodanie komplexnej služby elektronického výberu mýta zostalo spomedzi štyroch predložených ponúk iba spomínané združenie SanToll - Ibertax. Je za ním francúzska diaľničná spoločnosť Sanef. Uvedené konzorcium predložilo najvyššiu cenovú ponuku na vybudovanie a prevádzkovanie mýtneho systému. Najnižšiu cenu v tendri na výber mýta predložilo konzorcium Slovakpass, a to 530,16 mil. € bez dane. Slovensko-švajčiarske združenie ToSy.sk navrhlo za mýtny systém 547,28 mil. € a konzorcium rakúskej spoločnosti Kapsch 629,71 mil. €. Konzorcium SanToll - Ibertax, ktoré ako jediné nebolo z tendra vylúčené, navrhlo za mýtny systém najvyššiu cenu - 716,04 mil. € bez dane. Obstarávateľ predpokladal pôvodne cenu 663,9 mil. € bez dane z pridanej hodnoty. Medzi troma hodnotiacimi kritériami mala cena za mýtny systém podiel 60 percent, efektívnosť výberu mýta 30 % a jednotková cena za tisíc mýtnych transakcií 10 %. Európska komisia po druhý raz požiadala ministerstvo dopravy a NDS o vysvetlenie priebehu mýtneho tendra na základe sťažnosti konzorcia Slovakpass.
SITA