Do boja proti globálnemu otepľovaniu zapojí EÚ aj aerolínie
Krajiny Európskej únie (EÚ) sa v piatok dohodli od roku 2012 zapojiť do boja proti globálnemu otepľovaniu aj letecké spoločnosti, vrátane amerických prepravcov. Od januára 2012 budú musieť ...
LUXEMBURG 24. októbra (WEBNOVINY) - Krajiny Európskej únie (EÚ) sa v piatok dohodli od roku 2012 zapojiť do boja proti globálnemu otepľovaniu aj letecké spoločnosti, vrátane amerických prepravcov. Od januára 2012 budú musieť aerolínie pôsobiace v európskej krajine alebo mimo nej, vrátane neeurópskych prepravcov, znížiť emisie na 97 percent oproti úrovniam z roku 2005. Od roku 2013 sa tento limit zníži na 95 percent, pričom neskôr dôjde k ďalším redukciám. "Hlavným cieľom novej právnej normy je znížiť dosah letectva na klimatické zmeny, čo je dané rýchlym vzostupom tohto sektora," uviedli v spoločnom vyhlásení ministri vnútra EÚ v Luxemburgu.
Letecké spoločnosti sa však obávajú ekonomických dôsledkov a podľa nich podobné plány ohrozujú ich prežitie najmä po vysokom náraste cien palív. Varovali pritom, že takéto opatrenia môžu vyvolať obchodné vojny s inými krajinami. Medzinárodná asociácia leteckej prepravy (IATA) v septembri zverejnila údaje, podľa ktorých vysoké ceny palív a ekonomická kríza spôsobili pokles dopytu. Na plány negatívne reagoval aj Washington, ktorý nevylúčil možnosť súdneho sporu voči Európe.
Ministri vo vyhlásení uviedli, že schéma je len "prvým krokom ku konečnému cieľu globálnej sektorovej dohody týkajúcej sa zníženia emisií skleníkových plynov z letectva". Letecké spoločnosti budú musieť stanovené limity splniť buď redukciou emisií alebo nákupom kreditov oxidu uhličitého od iných priemyselných odvetví. Okrem toho budú musieť aerolínie 15 percent povolených emisií nakúpiť prostredníctvom aukcií, zvyšok dostanú bezplatne. Ministri však schválili aj niekoľko výnimiek a ústupkov.
Nové spoločnosti alebo rýchlo sa rozvíjajúci operátori budú mať v emisiách trojpercentnú odchýlku. Zo schémy budú vylúčení aj operátori s nižšou prepravnou kapacitou s cieľom "zabrániť neprimeraným prevádzkovým nákladom". Táto klauzula má pomôcť aj aerolíniám v rozvojových krajinách. Nové opatrenia nezahrňujú ani leteckú záchrannú zdravotnú pomoc, letecký boj proti požiarom, humanitárne lety, ako aj políciu, colné a vojenské operácie.
Členské štáty EÚ majú dvanásť mesiacov, aby národné normy zosúladili s novými európskymi smernicami. Letecký emisný systém je súčasťou širšej schémy EÚ znížiť emisie skleníkových plynov o 20 percent do roku 2020 z úrovní v roku 1990.
SITA/AFP