Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

26. júla 2007

Dnešní spotrebitelia sú nároční



V dnešnej dobe sú nároky spotrebiteľov výrazne vyššie, ako v minulosti, pretože od predajcov očakávajú a zároveň získavajú vyššiu úroveň produktov a služieb za menej finančných prostriedkov. ...



Zdieľať

BRATISLAVA 26. júla (WN/PR) - V dnešnej dobe sú nároky spotrebiteľov výrazne vyššie, ako v minulosti, pretože od predajcov očakávajú a zároveň získavajú vyššiu úroveň produktov a služieb za menej finančných prostriedkov. Dnešní spotrebitelia navštevujú veľké nákupné centrá, kde vyhľadávajú výhodné ponuky, prvotriedny tovar a dobré jedlo, a to všetko súčasne.

Spoločnosť a jej stravovacie návyky sa taktiež menia. Obľuba „pomalého občerstvenia“ rastie, a ako vyplýva zo štúdie spotrebiteľského prieskumu zhrnutej v štúdii An appetite for change — Food & Beverage 2012, rodiny i naďalej považujú za veľmi dôležité jesť spoločne. Napriek tomu, že vítajú výhody hotových jedál, rastúci počet domácností sa vracia ku klasickému vareniu bez polotovarov ako zdravšej alternatíve. Držať krok s týmito rýchlymi spotrebiteľskými trendmi znamená získavať veľké príležitosti.

Potravinárske spoločnosti riešia množstvo stále zložitejších problémov a otázok. V poslednom roku uskutočnil tím pre potravinársky priemysel spoločnosti Deloitte prieskum medzi členmi riadiacich orgánov viac než sedemdesiatich popredných výrobných a maloobchodných spoločností ako aj spoločností poskytujúcich potravinárske služby. Tento prieskum poskytol jedinečnú možnosť zoznámiť sa s prekážkami, ktoré potravinárske odvetvie prekonáva.

Konkurencia silnie, tlak na procesy a marže pokračuje, distribučné a ďalšie vstupné náklady rastú. V poslednom období sa v celom odvetví a spotrebiteľských prioritách odráža rastúci záujem o klimatické zmeny a väčšia zodpovednosť firiem. Dnes je životne dôležitou súčasťou obchodnej stratégie záujem o ekológiu a verejná propagácia tohto záujmu.

Aké nové výzvy pravdepodobne očakávajú potravinárske odvetvia do roku 2012?
Súčasné problémy určite nezmiznú: cena ropy pravdepodobne neklesne, tlak na ochranu životného prostredia vzrastie, v strede záujmu zostane zdravie a výživa, nízkonákladové ekonomiky ponúkajúce lacnejšie výrobné príležitosti nezmiznú a spotrebitelia nestratia túžbu po novinkách, pestrom výbere a skvelej hodnote. „Rastúce využívanie alternatívnych kanálov, ako je internet, môže vyvolať nárast predaja od dodávateľov potravín priamo zákazníkom,“ uviedol Wolda Grant, partner na oddelení auditu spoločnosti Deloitte v Slovenskej republike. Možno sa v roku 2012 dočkáme i väčšej regulácie obsahu soli, cukru a tuku vládami, ktoré sa neúnavne zaoberajú potrebou riešiť dlhodobé ekonomické dôsledky súčasných otázok verejného zdravia. „Je jasné, že v priebehu nasledujúcich piatich rokov pribudnú zložitejšie problémy a prekážky, ktoré bude potravinárske odvetvie riešiť. Jedno je však isté: do roku 2012 bude ukončená rozprava o zodpovednosti odvetví za propagáciu správneho stravovania a zdravého životného štýlu,“ dodal Wolda Grant. Postupovať správne, a byť pri tom videný, bude považované za základ pre dobrú povesť značky a v konečnom dôsledku i pre podnikateľský úspech v odvetví.

„Dnešní spotrebitelia a kupujúci sú nároční a ich nákupné správanie je komplikované. Časy, kedy mohli maloobchodníci a výrobcovia pohodlne zatriediť populáciu do piatich alebo šiestich stálych segmentov, dávno pominuli. Dnes je ich spravidla dvadsať alebo tridsať,“ dodal Wolda Grant.

Ako zdôrazňuje globálny prieskum, spotrebiteľov budú i naďalej lákať reklamné ponuky troch výrobkov za cenu dvoch, či druhého výrobku zdarma. Do košíka si však aj napriek tomu budú pridávať i drahý tovar prvotriednej kvality a luxusné doplnky, čo je častá ukážka zásadného rozporu medzi zámerom a skutočným správaním.

Pre väčšinu dnešných nakupujúcich sú normou veľké nákupné strediská s rozsiahlym sortimentom výrobkov. Očakávajú, že na regáloch nájdu všetko, čo chcú, a sú stále menej tolerantní k vypredaniu zásob. Viac než polovica nakupujúcich (53 %) uvádza pohodlnú dostupnosť z miesta bydliska ako najdôležitejší faktor pri rozhodovaní, kde nakupovať. V popredí záujmu sú taktiež nižšie ceny (42 %), kvalita za vynaložené prostriedky (42 %), čerstvé ovocie a zelenina a celková kvalita tovaru. Platobné karty pre lojálnych zákazníkov hrajú rolu len pre 17 % opýtaných. Na otázku, čo môžu supermarkety a výrobcovia potravín urobiť, aby lepšie plnili požiadavky zákazníkov, bola najčastejšou odpoveďou v tomto prieskume zvýšenie výberu a pestrosť ponuky (16 %).

Viac ako dve tretiny nakupujúcich aktívne hľadajú ponuky druhého produktu zdarma a podobné špeciálne akcie, aj keď sa zároveň neradi vzdávajú možnosti kúpiť si niečo pre radosť – 29 % opýtaných, ktorí vyhľadávajú výhodný nákup, uviedlo, že teraz nakupuje viac kvalitnejšieho tovaru než v minulosti.
V odpovedi na otázku: „Čo môžu supermarkety a výrobcovia urobiť, aby splnili ich požiadavky pri nákupe potravín?“, zaradilo viac než 15 % respondentov na prvé miesto zvýšenie výberu a pestrosti, nižšie ceny sa s 8 % stali druhou najčastejšou odpoveďou.

Zákazník v roku 2012
Dnešní spotrebitelia chápu vzťah hodnoty a ceny a sú zvyknutí vyberať si z množstva marketingových akcií, ktoré sú na nich zamerané. Spotrebiteľov zajtrajška bude ešte ťažšie charakterizovať, presvedčiť, dostať na svoju stranu a udržať ich, najmä v súvislosti s fragmentáciou spotrebiteľských návykov a rastúcim významom nových médií oproti tým starým. Ja zaujímavé, že podľa nášho prieskumu odvetvie predpokladá, že budúce hlavné trendy sú pre nás väčšinou známou veličinou. Hlavným problémom, bude nájsť najlepší spôsob, ako sa vyrovnať s budúcimi trendmi, ktoré prinášajú príležitosti tak úspechu ako aj neúspech.
Kľúčom k budúcemu úspechu bude schopnosť správne predvídať význam týchto trendov, výsledných dopadov na spotrebiteľský dopyt a preferenciu. Zatiaľ čo niektoré trendy budú všeobecnej povahy, veľa z nich bude mať veľmi špecifické dôsledky pre jednotlivé sektory, kanály a kategórie.

Spotrebitelia chcú väčšiu pestrosť, väčší výber, zdravé produkty, akčné ponuky, lepšiu kvalitu a samozrejme dobré ceny. Spoločnosti čelia rastúcim nákladom, prísnejším regulačným a kontrolným mechanizmom, dynamickým pohybom v globálnej ekonomike a stále náročnejším spotrebiteľom.

Deloitte
Názov Deloitte zahŕňa jeden alebo viac subjektov organizácie Deloitte Touche Tohmatsu, asociácie Swiss Verein, jej členské firmy a ich dcérske a pridružené spoločnosti. Deloitte Touche Tohmatsu je organizáciou združujúcou členské firmy na celom svete, ktorých cieľom je poskytovať odborné služby a poradenstvo na vysokej úrovni. Zameriava sa na poskytovanie služieb klientom, pričom sa riadi globálnou stratégiou uplatňovanou na lokálnej úrovni v takmer 140 krajinách. Deloitte má k dispozícii nesmierny intelektuálny potenciál 150 000 pracovníkov na celom svete. Poskytuje služby v štyroch odborných oblastiach – audit, dane, konzultačné služby a finančné poradenstvo – a spolupracuje s vyše 80 % najvýznamnejších svetových spoločností, ako aj s veľkými národnými podnikmi, verejnými inštitúciami, významnými miestnymi spoločnosťami a úspešne sa rozvíjajúcimi globálnymi firmami. Deloitte Touche Tohmatsu Verein služby neposkytuje. Vzhľadom na požiadavky regulačných orgánov a z niekoľkých ďalších dôvodov neposkytujú niektoré členské firmy služby vo všetkých štyroch uvedených odborných oblastiach.

Ako asociácia Swiss Verein, ani Deloitte Touche Tohmatsu ani žiadna z členských firiem nezodpovedajú za konanie ani opomenutia ostatných členských firiem. Jednotlivé členské firmy sú samostatnými a nezávislými právnickými osobami, ktoré pôsobia pod názvom „Deloitte“, „Deloitte & Touche“, „Deloitte Touche Tohmatsu“ alebo pod inými podobnými menami.

Deloitte Central Europe
Deloitte Central Europe je regionálnou organizáciou združujúcou subjekty zastrešené spoločnosťou Deloitte Central Europe Holdings Limited, ktorá pôsobí v strednej Európe ako členská firma Deloitte Touche Tohmatsu. Služby poskytujú dcérske a pridružené spoločnosti Deloitte Central Europe Holdings Limited, ktoré sú samostatnými a nezávislými právnickými subjektmi.

Dcérske a pridružené spoločnosti Deloitte Central Europe Holdings Limited patria medzi popredné odborné poradenské firmy v regióne, ktoré poskytujú služby prostredníctvom vyše 3 400 pracovníkov pôsobiacich vo viac než 30 kanceláriách v 17 krajinách.

Deloitte Slovensko
Na Slovensku poskytujú služby spoločnosti Deloitte Audit s.r.o., Deloitte Tax k.s. a Deloitte Advisory s.r.o. (spoločne „Deloitte Slovensko“), ktoré sú pridruženými spoločnosťami Deloitte Central Europe Holdings Limited. Deloitte Slovensko patrí medzi najvýznamnejšie organizácie poskytujúce odborné služby na Slovensku. Vyše 200 slovenských a zahraničných špecialistov poskytuje služby v oblasti auditu a daní ako aj konzultačné služby a finančné poradenstvo.

Viac informácií nájdete na internetovej stránke www.deloitte.sk.

Deloitte


   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Po zavedení eura sa v slovenských bankách zrušia tisícky účtov
<< predchádzajúci článok
Abbás dostal so súhlasom Izraela zbrane z Jordánska