30. októbra 2014
Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a.s., začala vo štvrtok 30. októbra 2014 oficiálne raziť tunel Svrčinovec. Tunel Svrčinovec je súčasťou diaľničného úseku D3 Svrčinovec – Skalité – štátna hranica SR/Poľsko, ktorá spojí Slovensko s Poľskom. Celková dĺžka tunela bude 420 metrov. Pri stavbe sa vyrazí takmer 36.000 kubických metrov Foto: TASR/Pavol ĎurčoSvrčinovec 30. októbra (TASR) – Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a.s., dnes starou baníckou tradíciou - osadením sošky sv. Barbory oficiálne začala s razením tunela Svrčinovec, ktorý je súčasťou úseku diaľnice D3 Svrčinovec – Skalité – štátna hranica SR/Poľsko.
Celý úsek diaľnice D3 Svrčinovec – Skalité je podľa generálneho riaditeľa NDS Milana Gajdoša dlhý takmer 15,5 kilometra (km).
"Je výnimočný tým, že okrem dvoch tunelov vedie viac ako štvrtina úseku po mostoch. To už samo o sebe hovorí, že stavba je náročná. Cena celého úseku je 417 miliónov eur bez DPH. Stavba je financovaná aj z prostriedkov Európskej únie v dvoch fázach – z končiaceho operačného programu a druhá časť bude financovaná z nového programového obdobia. Verím, že očakávania a predsavzatia, ktoré má aj zhotoviteľ, sa podarí naplniť a zhruba za dva roky už bude tunel slúžiť motoristickej verejnosti," povedal Gajdoš.
Generálny riaditeľ Váhostav – SK Marián Moravčík doplnil, že pred začiatkom razby tunela urobili geologický prieskum a neočakávajú výrazné problémy.
"Ani prvé metre neukazujú, že by to mal byť problematický úsek. Tunel bude podľa dokumentácie merať 435 metrov. My máme koniec v roku 2016 a predpokladáme, že tunel bude prerazený oveľa skôr," uviedol Moravčík.
Fotogaléria z razenia tunela
Vybudovanie úseku diaľnice D3 Svrčinovec – Skalité – štátna hranica SR/Poľsko, ako i celého diaľničného ťahu D3 bude mať podľa Gajdoša význam najmä z hľadiska tranzitnej medzištátnej dopravy, ktorá smeruje do Poľska.
"Odľahčí sa tým oravský hraničný priechod Trstená s Poľskom, ako aj hraničný priechod Svrčinovec s Českom, kadiaľ prechádzajú vozidlá nad 7,5 tony smerujúce z Kysúc nielen do Českej, ale aj do Poľskej republiky. V mieste novovybudovanej križovatky Svrčinovec bude vyriešené prepojenie diaľnice a cesty I/11 vo všetkých dopravných smeroch, čím sa v tomto bode vytvorí možnosť prepojenia Poľska, Česka a Slovenska," doplnil generálny riaditeľ NDS.
Celý úsek diaľnice D3 skráti čas jazdy medzi Svrčinovcom a štátnou hranicou s Poľskou republikou oproti existujúcej ceste I/12 o takmer 10 minút. Diaľnica, ktorá povedie cez územie obcí Svrčinovec, Čierne a Skalité, zásadným spôsobom zníži súčasné negatívne vplyvy dopravy a výrazne zlepší životné podmienky obyvateľov obcí. Na úseku D3 Svrčinovec – Skalité – štátna hranica SR/Poľsko bude 29 mostných objektov v celkovej dĺžke 3782 metrov. Okrem tunela Svrčinovec je súčasťou úseku aj takmer 900 metrov dlhý tunel Poľana.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR