|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
16. októbra 2007
Divadlo Aréna uvedie Durasovej hru India Song
Marguerite Durasová: India song Preložila: Michaela Jurovská Réžia: Hans Hollmann Riaditeľ divadla Aréna Juraj Kukura pozval do Bratislavy významného európskeho režiséra ...
Zdieľať
BRATISLAVA 16. októbra (WN/PR) -
Marguerite Durasová: India song
Preložila: Michaela Jurovská
Réžia: Hans Hollmann
Riaditeľ divadla Aréna Juraj Kukura pozval do Bratislavy významného európskeho režiséra Hansa Hollmanna, ktorý sa rozhodol inscenovať v našom divadle hru Marguerite Durasovej India Song v spolupráci so slovenskými divadelnými tvorcami a hercami.
V hlavných úlohách uvidíme o. i. Ingrid Timkovú, Jána Galloviča, Mateja Landla, Martina Hronského, Sava Popoviča a budeme počuť Táňu Pauhofovú, Moniku Hilmerovú, Evu Matejkovú, Dianu Mórovú, Juraja Kukuru, Ľuba Romana a iných.
V tíme pána Hollmanna má významné miesto vynikajúci rakúsky scénograf Hans Hoffer.
Marguerite Durasová (1914 – 1996) je jednou z najnekonvenčnejších a najkontroverznejších predstaviteliek francúzskej literatúry, divadla a filmu 20. storočia. Vo svojich dielach obnažuje „podvratnú“ silu lásky, ktorá sa nedá spútať spoločenskými príkazmi a zákazmi, normami a predsudkami a tvorí čosi ako holú esenciu bytia, kvintesenciu poznania. Hlas nevýslovného – hlas túžby a bolesti – je tu mlčaním, šepotom i krikom zaznievajúcim na prahu šialenstva. Autorka románov Hrádza proti Tichému oceánu, Moderato Cantabile či svetového bestselleru Milenec, scenáristka Resnaisovho filmu Hirošima, moja láska a režisérka jedného z „dvadsiatky veľkých filmov svetovej kinematografie“ India Song vytvorila aj rad dramatických diel, ktoré sú na repertoári francúzskych aj svetových veľkých scén.
Prof. Dr. Hans Hollmann (1933)
Hneď po úspešnom zakončení štúdia práv na Univerzite Karla Franca v Gráci a získaní titulu doktor práv (1956) začal študovať herectvo a réžiu v Seminári Maxa Reinhardta vo Viedni. Pôsobil ako herec a režisér vo viedenských divadlách. V roku 1967 inscenoval Horváthovu Talianskú noc v Štátnom divadle v Štuttgarde, ktorou sa zaradil medzi medzinárodne známych a uznávaných režisérov. V roku 1974 pripravil v Bazilejskom divadle obrý divadelný projekt - Posledné dni ľudstva podľa Karla Krausa, nasledujú pozvania a hosťujúce réžie na prestížnych scénach v Nemecku a v Európe. V sedemdesiatych a osemdesiatych rokoch je Hans Hollmann jedným z najvýraznejších divadelných tvorcov. Medzi jeho ťažiskové diela patria väčšinou premiérové inscenácie hier súdobých autorov - Tankreda Dorsta, Petra Handkeho, Heinera Müllera, Elfriede Jelinekovej, Botho Straussa a Marguerite Durasovej. Druhým pólom Hollmannovej tvorby je opera a hudobné divadlo.
V rokoch 1975 – 79 pôsobí ako riaditeľ Bazilejského divadla.
Od roku 1993 pôsobí ako pedagóg divadelnej réžie na Vysokej škole múzických umení vo Frankfurte nad Mohanom – v súčasnosti už ako emeritný profesor. V rokoch 1998 – 2003 je dekanom divadelnej fakulty. V tejto funkcii koncipuje projekt Hesenskej divadelnej akadémie, ktorá je založená v roku 2002 – Hans Hollmann je poverený jej vedením. Hesenská divadelná akadémia otvára nové originálne metódy výučby divadelných umelcov v rôznych praktických odboroch na základe úzkej kooperácie štyroch vysokých škôl a v súčasnosti už pätnástich hesenských štátnych a mestských divadiel. Táto podnetná koncepcia bola príkladom pre vznik podobnej inštitúcie - Divadelnej akadémie v Hamburgu.
Výber z posledných významných inscenácií v réžii Hansa Hollmanna
Činohra:
Premiérová inscenácia Schattenlinie Tankreda Dorsta (1995, Akademietheater, Viedeň); Bunbury Oscara Wilda (1995, Schauspiel Frankfurt, 1998, Rennaisance Theater, Berlín); premiérová inscenácia Prípravy na nesmrteľnosť Petra Handkeho (1997, Schauspiel Frankfurt), Hofmannstahlova Veža (1997, Burgtheater, Viedeň ), Samuel Beckett Koniec hry (1999, Schauspiel Frankfurt), Strindberg Hra snov (2000, Schauspiel Frankfurt), Ifigénia v Tauride (2002, Theater der Bundesstadt, Bonn), Lessing Múdry Nathan (2004, Reymond-Theater , Frankfurt), Aristofanova Lysistrata, (2004, Antikenfestspiele Trier), Bunbury (2006, Theater in der Josefstadt, Viedeň) Sternheimov Snob (2007 Reymond-Theater am Zoo, Frankfurt)
Hudobné divadlo:
Arabella (1992, Semperoper, Drážďany), Andrea Chenier (1994, Opernhaus Zürich), Líška Bystrouška (1994 Semperoper, Drážďany), Tannhäuser (1995, Deutsche Oper am Rhein, Düsseldorf,), Figarova svadba, Žena bez tieňa (1995, 1996 Semperoper, Drážďany), Parsifal (1997, Opernhaus Zürich), Sly (1998, Opernhaus Zürich),
Adriana Hölszky Steny (2000, Oper Frankfurt), Sly (2000, Opera Liceu, Barcelona), Dalibor (2002 Staatstheater Karlsruhe)
Hans Hollmann je popri mnohých dramatizáciách, vlastných prekladoch a úpravách divadelných hier tiež autorom esejí a odborných článkov o divadle.
Vo svojich prednáškach sa venuje interpretácii významných literárnych diel predovšetkým Eliasa Canettiho, Karla Krausa a Heinricha Heineho. Od roku 1967 sú divadelné inscenácie Hansa Hollmanna pravidelne pozývané na prestížnu prehliadku nemeckého divadla - Berliner Theatertreffen .
Hans Hollmann je členom Nemeckej akadémie múzických umení (Deutschen Akademie für Darstellende Kunst), Čestným členom Staatliche Schauspielbühnen Berlins, nositeľom Čestného kríža prvej triedy Rakúskej republiky za prínos vede a umení (Ehrenkreuzes für Wissenschaft und Kunst 1. Klasse der Republik Österreich), nositeľom ďalších vyznamenaní (Grosse Goldene Ehrenzeichens des Landes Steiermark; Josef-Kainz-Medaille der Stadt Wien; Goethe-Plakette des Landes Hessen)
Ide o prvý zo zamýšľaných projektov, v ktorých chce Divadlo Aréna spolupracovať s renomovanými nemeckými, rakúskymi a švajčiarskymi režisérmi, a nadviazať tak na spretŕhanú tradíciu, ktorá Bratislavu a Arénu zvlášť spája s nemeckým divadlom a kultúrou. Tieto inscenácie iste preveria pripravenosť a profesionalitu slovenských divadelníkov a hercov, osviežia slovenské divadlo a diváka novou „inou“ poetikou.
PREMIÉRA: 19. A 20. OKTÓBRA 2007 O 19:00 V DIVADLE ARÉNA
Marcel Nemec
PR manager DA