|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Pondelok 30.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Dávid
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
Digitalizácia musí byť priorita pre novú vládu, inak zostaneme na chvoste EÚ
ITAPA OPEN TALK na tému Digitálna transformácia Slovenska - ako predbehneme Estónsko? priniesol dve zaujímavé diskusie o digitalizácii verejnej správy na Slovensku. V prvej časti sa názory expertov ...
27.9.2023 (SITA.sk) - ITAPA OPEN TALK na tému Digitálna transformácia Slovenska – ako predbehneme Estónsko? priniesol dve zaujímavé diskusie o digitalizácii verejnej správy na Slovensku. V prvej časti sa názory expertov rozchádzali vo viacerých pohľadoch na minulosť, ale aj riešeniach do budúcnosti. Naopak, v druhej časti sa diskutujúci politici vo viacerých pohľadoch a názoroch na situáciu na Slovensku, ako aj na možnostiach do budúcnosti zhodli.
"Hlavným problémom Slovenska je, že nemá vypracovanú dôveryhodnú stratégiu digitálnej transformácie. Ide o zložitú tému, ktorá presahuje skúsenosti ľudí a firiem zo Slovenska," zdôraznil Marián Marek, generálny riaditeľ PosAmu. A dodal, že dlhé roky sa odborníkom nedarí dosiahnuť kvalitný odborný dialóg so štátom, ktorého výstupom by bol široko akceptovaný akčný plán. "Musíme si definovať novú víziu efektívneho fungovania štátu s kvalitnými službami pre občanov. K jej naplneniu je potrebné identifikovať nevyhnutné legislatívne a procesné opatrenia, ako aj novú architektúru informačného systému verejnej správy. Jedine tak je možné naplniť ambície strategických dokumentov a súčasne znížiť náklady štátu na poskytovanie služieb," doplnil M. Marek.
Pozitívnym príkladom fungovania digitálnych služieb v štáte je Sociálna poisťovňa. "Našimi úspechmi sú e-pnka,, ale aj nová služba elektronický účet klienta, ktorý už použilo vyše 205 tisíc klientov," vysvetľuje Michal Ilko, generálny riaditeľ Sociálnej poisťovne. Ako zdôraznil, robia všetky služby pre a v prospech občanov, do konca roka by to mali byť aj informácie ohľadom dôchodkového konta občanov. "Robíme všetko na starých, našich existujúcich systémoch, ale veľmi, veľmi by nám pomohli legislatívne prázdniny. Aspoň rok," zdôraznil M. Ilko.
Peter Steinhübl zo slovensko.digital potvrdil, že Sociálna poisťovňa je pozitívnym príkladom toho, že štátne IT nie je raketová veda a že digitálne služby sa dajú zavádzať aj tu. "Najväčším problémom slovenského IT je to, že väčšinou hasíme to, čo horí a súčasne sa snažíme rozbiehať niečo nové," vyjadril svoj názor P. Steinhübl. Tiež zdôraznil, že odborná verejnosť by sa mala pozývať už aj pri popise projektov a zákaziek, nie až pri obstarávaní.
Štátny tajomník Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Martin Bezek zdôraznil, že štát má stratégiu digitalizácie, aj referenčnú architektúru ako to robiť. Problém vidí v zlej komunikácii, spolupráci medzi rezortami a áno, aj v komunikácii s odborníkmi, aj zo zahraničia. "Musíme budovať kapacity a vedieť ich zaplatiť, to sa nám už podarilo," povedal M. Bezek. Hlavne musíme začať vedieť efektívne využívať verejné obstarávania a komunikovať s dodávateľmi."
V diskusii politikov, odborníkov na digitalizáciu zo strán Progresívne Slovensko, Hlas-SD, SAS a KDH sa zhodli na viacerých veciach, že prvé roky OPISU a jeho projektov v roku 2007 (?) boli premrhanou príležitosťou, ktorá priniesla korupciu a prevádzkové zmluvy na dlhé roky. Zhodli sa aj v tom, že treba pokračovať v projekte digitalizácie životných situácií a naďalej ich zavádzať do života a tiež v projekte Slovensko v mobile, aby to nebol iba nástroj namiesto čítačky. Ale aj v tom, že vznik spoločnosti Slovensko.it bola síce dobrá myšlienka, treba však zhodnotiť jej činnosť a vyhodnotiť jej výsledky a či je jej práce efektívna aj do budúcnosti.
"Optimalizovať služby životných situácií, kontrolovať prioritné služby a naďalej rozširovať proaktívne služby pre občanov," vymenoval Ján Hargaš z Progresívneho Slovenska. "V prvom rade by sa mala zmeniť legislatíva a procesy, ale v súlade s digitálnou Európu," vysvetlil Tomáš Olexa z HLAS-SD. Tiež povedal, že ich prioritou by bolo dátové pokrytie pre všetkých občanov, ale aj kybernetická bezpečnosť služieb. Tomáš Gál zo SASKy zdôraznil, že by malo ísť hlavne o väčšiu agilitu viacerých častí štátu v procesoch digitalizácie a aby bolo verejné obstarávanie modulárne. Marek Hudák z KDH: "Prvými krokmi by bola decentralizácia, lebo samosprávy majú dôležitú úlohu pre občanov a tiež neustále vzdelávanie občanov v digitálnych zručnostiach a gramotnosti."
A čo si myslia o úlohe a pozícii Ministerstva pre investície, regionálny rozvoj a informatizáciu? Ponechali by ho? Podľa Jána Hargaša má mandát, ale ministerstvo, ktoré rozhoduje o rozpočte a investíciách, bude vždy neobľúbené. Zhodol sa však aj s ostatnými spolurečníkmi v tom, že téma digitalizácie verejnej správy by mali byť premiérskou témou.
Podujatia ITAPA sú už 22 rokov najdôležitejšou platformou na Slovensku pre oficiálne stretnutie štátnych a verejných predstaviteľov so zástupcami súkromného sektora v oblasti inovácií, modernizácie a digitalizácie spoločnosti. Konferencia ITAPA a jej ďalších podujatí sa každoročne zúčastnia desiatky renomovaných spíkrov zo Slovenska i sveta, stovky hostí a významné média.
Informačný servis
Zdroj: SITA.sk - Digitalizácia musí byť priorita pre novú vládu, inak zostaneme na chvoste EÚ © SITA Všetky práva vyhradené.
"Hlavným problémom Slovenska je, že nemá vypracovanú dôveryhodnú stratégiu digitálnej transformácie. Ide o zložitú tému, ktorá presahuje skúsenosti ľudí a firiem zo Slovenska," zdôraznil Marián Marek, generálny riaditeľ PosAmu. A dodal, že dlhé roky sa odborníkom nedarí dosiahnuť kvalitný odborný dialóg so štátom, ktorého výstupom by bol široko akceptovaný akčný plán. "Musíme si definovať novú víziu efektívneho fungovania štátu s kvalitnými službami pre občanov. K jej naplneniu je potrebné identifikovať nevyhnutné legislatívne a procesné opatrenia, ako aj novú architektúru informačného systému verejnej správy. Jedine tak je možné naplniť ambície strategických dokumentov a súčasne znížiť náklady štátu na poskytovanie služieb," doplnil M. Marek.
Pozitívnym príkladom fungovania digitálnych služieb v štáte je Sociálna poisťovňa. "Našimi úspechmi sú e-pnka,, ale aj nová služba elektronický účet klienta, ktorý už použilo vyše 205 tisíc klientov," vysvetľuje Michal Ilko, generálny riaditeľ Sociálnej poisťovne. Ako zdôraznil, robia všetky služby pre a v prospech občanov, do konca roka by to mali byť aj informácie ohľadom dôchodkového konta občanov. "Robíme všetko na starých, našich existujúcich systémoch, ale veľmi, veľmi by nám pomohli legislatívne prázdniny. Aspoň rok," zdôraznil M. Ilko.
Peter Steinhübl zo slovensko.digital potvrdil, že Sociálna poisťovňa je pozitívnym príkladom toho, že štátne IT nie je raketová veda a že digitálne služby sa dajú zavádzať aj tu. "Najväčším problémom slovenského IT je to, že väčšinou hasíme to, čo horí a súčasne sa snažíme rozbiehať niečo nové," vyjadril svoj názor P. Steinhübl. Tiež zdôraznil, že odborná verejnosť by sa mala pozývať už aj pri popise projektov a zákaziek, nie až pri obstarávaní.
Štátny tajomník Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Martin Bezek zdôraznil, že štát má stratégiu digitalizácie, aj referenčnú architektúru ako to robiť. Problém vidí v zlej komunikácii, spolupráci medzi rezortami a áno, aj v komunikácii s odborníkmi, aj zo zahraničia. "Musíme budovať kapacity a vedieť ich zaplatiť, to sa nám už podarilo," povedal M. Bezek. Hlavne musíme začať vedieť efektívne využívať verejné obstarávania a komunikovať s dodávateľmi."
V diskusii politikov, odborníkov na digitalizáciu zo strán Progresívne Slovensko, Hlas-SD, SAS a KDH sa zhodli na viacerých veciach, že prvé roky OPISU a jeho projektov v roku 2007 (?) boli premrhanou príležitosťou, ktorá priniesla korupciu a prevádzkové zmluvy na dlhé roky. Zhodli sa aj v tom, že treba pokračovať v projekte digitalizácie životných situácií a naďalej ich zavádzať do života a tiež v projekte Slovensko v mobile, aby to nebol iba nástroj namiesto čítačky. Ale aj v tom, že vznik spoločnosti Slovensko.it bola síce dobrá myšlienka, treba však zhodnotiť jej činnosť a vyhodnotiť jej výsledky a či je jej práce efektívna aj do budúcnosti.
Aké by mali byť prvé a hlavné kroky v oblasti digitalizácie podľa nich? Na čo by sa ich strany zamerali, keby boli vo vláde a v rezorte?
"Optimalizovať služby životných situácií, kontrolovať prioritné služby a naďalej rozširovať proaktívne služby pre občanov," vymenoval Ján Hargaš z Progresívneho Slovenska. "V prvom rade by sa mala zmeniť legislatíva a procesy, ale v súlade s digitálnou Európu," vysvetlil Tomáš Olexa z HLAS-SD. Tiež povedal, že ich prioritou by bolo dátové pokrytie pre všetkých občanov, ale aj kybernetická bezpečnosť služieb. Tomáš Gál zo SASKy zdôraznil, že by malo ísť hlavne o väčšiu agilitu viacerých častí štátu v procesoch digitalizácie a aby bolo verejné obstarávanie modulárne. Marek Hudák z KDH: "Prvými krokmi by bola decentralizácia, lebo samosprávy majú dôležitú úlohu pre občanov a tiež neustále vzdelávanie občanov v digitálnych zručnostiach a gramotnosti."
A čo si myslia o úlohe a pozícii Ministerstva pre investície, regionálny rozvoj a informatizáciu? Ponechali by ho? Podľa Jána Hargaša má mandát, ale ministerstvo, ktoré rozhoduje o rozpočte a investíciách, bude vždy neobľúbené. Zhodol sa však aj s ostatnými spolurečníkmi v tom, že téma digitalizácie verejnej správy by mali byť premiérskou témou.
O ITAPA:
Podujatia ITAPA sú už 22 rokov najdôležitejšou platformou na Slovensku pre oficiálne stretnutie štátnych a verejných predstaviteľov so zástupcami súkromného sektora v oblasti inovácií, modernizácie a digitalizácie spoločnosti. Konferencia ITAPA a jej ďalších podujatí sa každoročne zúčastnia desiatky renomovaných spíkrov zo Slovenska i sveta, stovky hostí a významné média.
Informačný servis
Zdroj: SITA.sk - Digitalizácia musí byť priorita pre novú vládu, inak zostaneme na chvoste EÚ © SITA Všetky práva vyhradené.
nasledujúci článok >>
Obnovenú Michalskú vežu sprístupnili verejnosti, pribudla aj digitálna vrstva výstavy (foto)
Obnovenú Michalskú vežu sprístupnili verejnosti, pribudla aj digitálna vrstva výstavy (foto)
<< predchádzajúci článok
Dobrý pocit i vitamínový balíček: Union odmeňuje darcov krvi! Darcovstva sa dnes zúčastnili aj zamestnanci Unionu priamo v práci
Dobrý pocit i vitamínový balíček: Union odmeňuje darcov krvi! Darcovstva sa dnes zúčastnili aj zamestnanci Unionu priamo v práci