|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Štvrtok 19.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Judita
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
Dievčatám chýba podpora najbližších pri záujme o vedu a techniku
Viac ako 45 % dievčat na slovenských základných školách si vie predstaviť kariéru vo vede a technike. Chýba im však podpora najbližšieho okolia - najmä od rodičov a učiteľov. Tá patrí ...
Zdieľať
Foto: Microsoft
Bratislava 8. júna (OTS) - Viac ako 45 % dievčat na slovenských základných školách si vie predstaviť kariéru vo vede a technike. Chýba im však podpora najbližšieho okolia – najmä od rodičov a učiteľov. Tá patrí ku kľúčovým faktorom pri rozhodovaní školáčok o štúdiu vedy a techniky. Vyplýva to z výsledkov rozsiahleho európskeho prieskumu spoločnosti Microsoft v 11 krajinách. Unikátny prieskum medzi 11 500 školáčkami vo veku od jedenásť do osemnásť rokov zisťoval, prečo sa dievčatá venujú štúdiu matematiky, fyziky, chémie, prírodovedy či informatiky (STEM) oveľa menej než chlapci.„Dievčatám v celej Európe chýbajú rozhovory s rodičmi o štúdiu vedy a techniky, pričom na Slovensku je táto potreba veľmi silná. Až 61 % dievčat na Slovensku by si želalo, aby ich rodičia viac podporovali v záujme o vedu a techniku, čo je po Rusku najviac v Európe. Je to pre nich kľúčový faktor pri rozhodovaní o štúdiu vedy a techniky. Nezáujem o tieto témy je o to prekvapujúcejší, že až 40 % rodičov dievčat z prieskumu je zamestnaných v STEM odboroch,“ uviedla Lenka Čábelová, manažérka komunikácie spoločnosti Microsoft.
S dievčatami na Slovensku sa o vede a technike a prípadnej kariére v STEM často rozpráva necelých 40 % rodičov, čo je približne priemer všetkých krajín. Viac než tretina (35 %) sa týmto témam pri rozhovoroch so svojimi dcérami nevenuje, čo je po Česku druhé najvyššie číslo v sledovaných krajinách.
„Pri rozhodovaní a voľbe profesionálnej dráhy zohráva rodina veľmi významnú rolu. Nadväzuje to na fakt, že rodina v našej spoločnosti predstavuje bezkonkurenčne najvyššie oceňovanú hodnotu, a to rovnako pre mužov, ako i pre ženy. Rodičia ani učitelia si možno dostatočne neuvedomujú, že práca vo vede a technike, najmä v odboroch IT, bude aj v budúcnosti veľmi žiadaná a že tento typ práce prináša najmä pre dievčatá množstvo výhod a flexibilitu. Poskytuje napríklad možnosť práce z domova, možnosť čiastkových úväzkov pre ženy (ale i mužov) s malými deťmi a v neposlednom rade nadpriemerné finančné ocenenie,“ vysvetlila PhDr. Magdaléna Piscová, CSc., zo Sociologického ústavu SAV.
Čiu podporu by ste najviac potrebovali pri rozhodovaní o štúdiu vedy a techniky?
1. Učitelia (61,6 %)
2. Rodičia (60,6 %)
3. Renomované vedecké inštitúcie (58,6 %)
4. Ženy pracujúce vo vede a technike (57,1 %)
5. Priatelia (54,9 %)
6. Uznávaní vedci a vedkyne (47,9 %)
7. Celebrity (29,8 %)
Zdroj: Celoeurópsky prieskum Microsoft: Prečo dievčatá nechcú študovať vedu? Výsledky prieskumu vrátane interaktívnej infografiky nájdete tu.
Podľa prieskumu k ďalším dôležitým faktorom, ktoré dievčatá najviac ovplyvňujú pri výbere kariéry v STEM, patrí okrem podpory rodičov a učiteľov aj vysvetlenie, ako môžu vedu a techniku prakticky využiť v bežnom živote, ženské vzory z praxe a praktické skúsenosti.
„Microsoft podporuje študentov aj učiteľov cielenými projektmi, ktoré im pomáhajú naplno využiť potenciál technológií pre vzdelávanie a nadchnúť vďaka kreatívnemu prístupu k výučbe dievčatá nielen pre informatiku, ale aj pre matematiku a ďalšie prírodovedné predmety. Tento rok pripravujeme inšpiráciu v podobe nových interaktívnych materiálov, zameraných na praktické využitie poznatkov prírodovedných predmetov a informatiky v reálnom živote,“ vysvetlila Marcela Havrilová, riaditeľka pre oblasť školstva Microsoft Slovensko, a dodala: „Svet IT sa snažíme dievčatám priblížiť prostredníctvom akcií, ako je DigiGirlz event, keď pozývame do Microsoftu stredoškoláčky na kódovacie workshopy a inšpiratívne stretnutia s úspešnými ženami v IT.“
Záujem dievčat o štúdium STEM je najdôležitejšie podchytiť po 12. roku života, keď sa ich pozornosť presúva na iné témy a záujem o vedu prudko klesá. Po 16. narodeninách záujem o vedu a techniku síce opäť rastie, no nikdy sa už nedostane späť na takú vysokú hodnotu. Ide o obrovský nevyužitý potenciál a jeden z hlavných problémov pre súčasný aj budúci trh práce. Podľa Európskej komisie bude totiž Európa v roku 2020 čeliť nedostatku až 900-tisíc kvalifikovaných pracovníkov len v IT sektore. Špecialisti zo STEM odborov sú pritom kľúčoví pre rast znalostnej ekonomiky a konkurencieschopnosť jednotlivých krajín v oblasti inovácií.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR