Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

25. mája 2011

Diaľnicu z Bratislavy do Košíc má štát dokončiť do roku 2017



Prepojenie Bratislavy a Košíc diaľnicou D1 by mohol štát dokončiť do roku 2017. Na tlačovej besede to pri predstavovaní plánu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest do ...



Zdieľať
dialnica Foto: SITA/Tomáš BenedikovičBRATISLAVA 25. mája (WEBNOVINY) - Prepojenie Bratislavy a Košíc diaľnicou D1 by mohol štát dokončiť do roku 2017. Na tlačovej besede to pri predstavovaní plánu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest do roku 2014 uviedol minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Figeľ. "Vidím tento termín realisticky," povedal minister. Termín dokončenia diaľnice z Bratislavy do Košíc podľa neho určuje to, dokedy sa dobuduje tunel Višňové pri Žiline. "Čím skôr začneme výstavbu tohto tunela, tým skôr je možné z hľadiska technológie zhruba po päťročnom období ho dať do prevádzky," upozornil minister. Podľa neho pôjde o roky 2016 až 2017. Súťaž na výstavbu tunela Višnové by sa mala podľa Figeľa vyhlásiť na jeseň tohto roka. Tunel Višňové pritom označil za najťažší, najdrahší a najviac odkladaný úsek diaľnice D1.


V najbližších štyroch rokoch by sa malo na Slovensku podľa ministra dopravy odovzdať do užívania 130 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest. "Je to výrazné číslo, veľká výzva. Považujem ho za reálne," skonštatoval Figeľ. V tomto roku by mal štát dokončiť 57,5 kilometra diaľnic a rýchlostných ciest, v budúcom roku by malo ísť o 5,7 kilometra diaľnic a rýchlostných ciest a v roku 2013 má na Slovensku pribudnúť 21 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest. V roku 2014 plánuje štát odovzdať do užívania 46,2 kilometra diaľnic a rýchlostných ciest. Okrem toho chce štát v rokoch 2011 až 2014 začať s výstavbou okolo 250 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest.

Najvyššou prioritou programu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest je podľa Figeľa dokončenie diaľnice D1 z Bratislavy do Košíc. Vláda chce však pokračovať aj vo výstavbe diaľnic D3 a D4. "Významnou prioritou je pokračovanie výstavby smerom od Žiliny na Kysuce, do Poľska a Českej republiky," povedal. Diaľnica D4, tzv. nultý obchvat Bratislavy, by sa mala podľa ministra začať stavať najskôr v roku 2014. Medzi priority tiež Figeľ zaradil výstavbu úsekov ciest na rýchlostnej ceste R2 od Zvolena smerom na Lučenec, ale aj obchvaty miest Žiar nad Hronom a Bánovce nad Bebravou. Na rýchlostnej ceste R3 má pribudnúť obchvat mesta Nižná a Tvrdošín.

Výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest chce minister dopravy financovať z viacerých zdrojov, pričom by malo ísť počas štyroch rokov o približne 5 miliárd eur. Okrem prostriedkov zo štátneho rozpočtu a výnosov z elektronického mýta a diaľničných nálepiek chce ministerstvo dopravy využiť aj eurofondy, úvery Európskej investičnej banky, projekty verejno-súkromného partnerstva a tzv. diaľničné dlhopisy. "Najlacnejšie zdroje sú eurofondy," zdôraznil Figeľ. Za výhodné označil aj úvery z Európskej investičnej banky. Vydanie tzv. diaľničných dlhopisov by mala podľa Figeľa umožniť novelizácia zákona o starobnom dôchodkovom sporení.

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Greenpeace vyzýva na ochranu svetových riek
<< predchádzajúci článok
Pamätníci v Srbsku si pripomenuli Titove narodeniny