|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Piatok 15.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Leopold
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
07. júla 2011
Diaľničný program je podľa Vážneho v rozpore s rozpočtom
Poslanec Národnej rady SR za stranu Smer - Sociálna demokracia (Smer-SD) Ľubomír VážnyFoto: SITA/Dušan Hein BRATISLAVA 7. júla (WEBNOVINY) - Program pokračovania prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky ...
Zdieľať
Poslanec Národnej rady SR za stranu Smer - Sociálna demokracia (Smer-SD) Ľubomír VážnyFoto: SITA/Dušan Hein
BRATISLAVA 7. júla (WEBNOVINY) - Program pokračovania prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2011 až 2014, ktorý v stredu schválila vláda, je podľa poslanca Ľubomíra Vážneho (Smer-SD) v rozpore so zákonom o štátnom rozpočte. Bývalý minister dopravy to zdôvodňuje tým, že v diaľničnom programe nie je na tento rok pokrytých 13 mil. eur nákladov. "A tým vlastne porušujú zákon o štátnom rozpočte. Ak to majú nekryté, tak to tam nemôžu zaradiť. Nehovoriac o rokoch 2012 až 2014, kde sekera osciluje v rozmedzí od 250 mil. do 450 mil. eur chýbajúcich eur na to, čo chcú postaviť," tvrdí Vážny.
Opozičný poslanec si myslí, že rezort dopravy pre nedostatok peňazí ťažko nahradí dva zrušené PPP projekty, cez ktoré sa pôvodne mali postaviť diaľničné úseky medzi Žilinou a Prešovom. Financovanie výstavby diaľnic z eurofondov v budúcom sedemročnom programovom období 2014 až 2020 je podľa exministra neisté. Nie je totiž ešte známe, koľko finančných zdrojov Slovensko dostane a koľko z nich pôjde na infraštruktúru.
"Nevieme vôbec, či budeme poberateľmi na tieto roky, aká bude procedúra a pravidlá hry. Po vstupe Rumunska, Bulharska a následne aj Chorvátska (do Európskej únie) sa látka priemeru zníži. Slovensko sa dostane možno nie pod, ale nad 100 % priemeru únie a nebude môcť byť poberateľmi eurofondov," dodal Vážny.
Problémom sú podľa neho aj stavebné povolenia na výstavbu diaľnic
Ako dodal, súčasná koalícia, keď bola v opozícii, kritizovala zákon o jednorazových opatreniach na urýchlenie diaľničnej výstavby pre jeho neústavnosť a teraz ho bez problémov využíva.
Počas štyroch rokov by malo byť odovzdaných do užívania 130,4 kilometra (km) diaľnic a rýchlostných ciest, z toho 54,6 km diaľnic a 75,8 km rýchlociest. Zároveň sa má začať výstavba 286,8 km ciest, vrátane 181,3 km diaľnic a 105,5 km rýchlostných komunikácií. Hlavnou prioritou diaľničného programu je výstavba chýbajúcich deviatich úsekov diaľnice D1 v dĺžke sto kilometrov medzi Žilinou a Prešovom. Tie mali byť pôvodne postavené za privátne peniaze cez dva projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP). K ďalším prioritám patrí výstavba štyroch úsekov diaľnice D3 zo Žiliny na Skalité k hranici s Poľskom a Českou republikou v dĺžke 39 kilometrov. Najviac preťažené komunikácie v okolí hlavného mesta má odľahčiť výstavba troch úsekov rýchlostnej cesty R7 z Bratislavy okolo Dunajskej Lužnej na Žitný ostrov po Holice v dĺžke 32 km a obchvatu na D4 Bratislava, Jarovce - Ivanka pri Dunaji sever v dĺžke vyše 23 km.
Predpokladané stavebné náklady na diaľnice a rýchlocesty, ktoré majú byť v priebehu štyroch rokov dokončené, dosahujú 2,120 mld. eur a v prípade začatých stavieb ide o odhadovanú sumu 7,21 mld. eur. Predpokladané náklady môže ešte výrazne znížiť tvrdá cenová konkurencia stavebných firiem, ktoré budú chcieť získať tieto zákazky. Ministerstvo dopravy plánuje výstavbu diaľnic financovať najmä z eurofondov a štátneho rozpočtu, ale aj z úveru Európskej investičnej banky a projekty PPP, napríklad pri stavbe R7 a D4, majú byť iba doplnkovým zdrojom. Poslúžiť na to majú aj príjmy z výberu mýta a predaja diaľničných nálepiek. Uvažuje sa aj o možnosti financovania diaľnic cez vydávanie diaľničných dlhopisov, do ktorých by mohli investovať dôchodkové správcovské spoločnosti.
BRATISLAVA 7. júla (WEBNOVINY) - Program pokračovania prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2011 až 2014, ktorý v stredu schválila vláda, je podľa poslanca Ľubomíra Vážneho (Smer-SD) v rozpore so zákonom o štátnom rozpočte. Bývalý minister dopravy to zdôvodňuje tým, že v diaľničnom programe nie je na tento rok pokrytých 13 mil. eur nákladov. "A tým vlastne porušujú zákon o štátnom rozpočte. Ak to majú nekryté, tak to tam nemôžu zaradiť. Nehovoriac o rokoch 2012 až 2014, kde sekera osciluje v rozmedzí od 250 mil. do 450 mil. eur chýbajúcich eur na to, čo chcú postaviť," tvrdí Vážny.
Opozičný poslanec si myslí, že rezort dopravy pre nedostatok peňazí ťažko nahradí dva zrušené PPP projekty, cez ktoré sa pôvodne mali postaviť diaľničné úseky medzi Žilinou a Prešovom. Financovanie výstavby diaľnic z eurofondov v budúcom sedemročnom programovom období 2014 až 2020 je podľa exministra neisté. Nie je totiž ešte známe, koľko finančných zdrojov Slovensko dostane a koľko z nich pôjde na infraštruktúru.
"Nevieme vôbec, či budeme poberateľmi na tieto roky, aká bude procedúra a pravidlá hry. Po vstupe Rumunska, Bulharska a následne aj Chorvátska (do Európskej únie) sa látka priemeru zníži. Slovensko sa dostane možno nie pod, ale nad 100 % priemeru únie a nebude môcť byť poberateľmi eurofondov," dodal Vážny.
Problémom sú podľa neho aj stavebné povolenia na výstavbu diaľnic
Ako dodal, súčasná koalícia, keď bola v opozícii, kritizovala zákon o jednorazových opatreniach na urýchlenie diaľničnej výstavby pre jeho neústavnosť a teraz ho bez problémov využíva.
Počas štyroch rokov by malo byť odovzdaných do užívania 130,4 kilometra (km) diaľnic a rýchlostných ciest, z toho 54,6 km diaľnic a 75,8 km rýchlociest. Zároveň sa má začať výstavba 286,8 km ciest, vrátane 181,3 km diaľnic a 105,5 km rýchlostných komunikácií. Hlavnou prioritou diaľničného programu je výstavba chýbajúcich deviatich úsekov diaľnice D1 v dĺžke sto kilometrov medzi Žilinou a Prešovom. Tie mali byť pôvodne postavené za privátne peniaze cez dva projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP). K ďalším prioritám patrí výstavba štyroch úsekov diaľnice D3 zo Žiliny na Skalité k hranici s Poľskom a Českou republikou v dĺžke 39 kilometrov. Najviac preťažené komunikácie v okolí hlavného mesta má odľahčiť výstavba troch úsekov rýchlostnej cesty R7 z Bratislavy okolo Dunajskej Lužnej na Žitný ostrov po Holice v dĺžke 32 km a obchvatu na D4 Bratislava, Jarovce - Ivanka pri Dunaji sever v dĺžke vyše 23 km.
Predpokladané stavebné náklady na diaľnice a rýchlocesty, ktoré majú byť v priebehu štyroch rokov dokončené, dosahujú 2,120 mld. eur a v prípade začatých stavieb ide o odhadovanú sumu 7,21 mld. eur. Predpokladané náklady môže ešte výrazne znížiť tvrdá cenová konkurencia stavebných firiem, ktoré budú chcieť získať tieto zákazky. Ministerstvo dopravy plánuje výstavbu diaľnic financovať najmä z eurofondov a štátneho rozpočtu, ale aj z úveru Európskej investičnej banky a projekty PPP, napríklad pri stavbe R7 a D4, majú byť iba doplnkovým zdrojom. Poslúžiť na to majú aj príjmy z výberu mýta a predaja diaľničných nálepiek. Uvažuje sa aj o možnosti financovania diaľnic cez vydávanie diaľničných dlhopisov, do ktorých by mohli investovať dôchodkové správcovské spoločnosti.