|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Pondelok 23.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Nadežda
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
09. augusta 2013
Diaľnice na severe sa posúvajú
Úsek diaľnice pri Martine bude poslednou nedokončenou časťou diaľnice D1 z Bratislavy do Košíc, napísala dnešná Pravda. Podľa denníka sa ukazuje, že zosuv pôdy v horskom masíve pri ...
Zdieľať
BRATISLAVA 9. augusta (WEBNOVINY) – Úsek diaľnice pri Martine bude poslednou nedokončenou časťou diaľnice D1 z Bratislavy do Košíc, napísala dnešná Pravda.
Podľa denníka sa ukazuje, že zosuv pôdy v horskom masíve pri Šútove v okrese Martin bude mať výraznejšie dosahy na výstavbu severnej D1, ako sa pôvodne zdalo.
Naplánované úseky sú komplikované a drahé
Príroda zaúradovala na úseku Turany – Hubová, ktorý sa mal začať stavať v roku 2015 a dokončený mal byť v roku 2019. Po zosuve sa najprv zdalo, že spevnenie terénu posunie výstavbu o dva roky a diaľnica bude môcť ísť povrchovým variantom popri existujúcej ceste prvej triedy.
Pravda poukazuje na najnovšiu štúdiu Výskumného ústavu dopravného. Štúdia ukazuje, že by to bolo technicky komplikované a príliš drahé. Analýza, ktorú už má na stole aj rezort dopravy, odporúča trasu medzi Krpeľanmi a Hubovou skrátiť cez tunely Korbeľka a Havran. Keďže k tejto trase nie sú k dispozícii podrobné prieskumy ani dokumentácia, výstavbu by to oddialilo zrejme o päť rokov.
Štát má problém aj s plánovaným tohtoročným štartom výstavby úsekov D1 pri Žiline a Ružomberku, kde neúspešní uchádzači podávajú námietky. Napriek tomu je však možné, že tento rok sa predsa stavať začne.
S úsekom Turany – Hubová je to však komplikovanejšie a šéf Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák tvrdí, že štát by sa mal rozhodnúť pre tunel Korbeľka, aj keď to stavbu oddiali.
Ministerstvo porovnáva možné varianty
Okrem možnosti stavať popri Váhu na povrchu, severného variantu s tunelom Korbeľka je alternatívou aj južný variant s tunelom Veľká Fatra. „Porovnali sme tri varianty takzvanou multikriteriálnou analýzou, do ktorej vstupovali finančné záležitosti, geologické a technické parametre. Zohľadnili sme v nej aj nedávny zosuv v Šútove. Čísla nám ukázali, že najviac sa oplatí začať s výstavbou tunela Korbeľka,“ povedal pre Pravdu Ľubomír Palčák.
Ministerstvo štúdiu zatiaľ posudzuje. Rezort dopravy však eviduje aj posun pri úsekoch D1 od Hričovského Podhradia po Dubnú Skalu a od Hubovej po Ivachnovú, kde sa už mali podpisovať zmluvy. „Robíme všetko pre to, aby sa cesty a diaľnice stavali čo najrýchlejšie. Dlhodobo však tvrdíme, že na nekonečné prieťahy pri diaľničných tendroch dopláca nielen celé slovenské stavebníctvo, ale aj ľudia, ktorí preto nemajú prácu, celá ekonomika, ktorej chýbajú kvalitné cesty, a v neposlednom rade aj všetci vodiči, ktorí trávia na cestách zbytočne veľa času,“ uviedol pre Pravdu Martin Kóňa, hovorca ministerstva dopravy.
Podľa denníka sa ukazuje, že zosuv pôdy v horskom masíve pri Šútove v okrese Martin bude mať výraznejšie dosahy na výstavbu severnej D1, ako sa pôvodne zdalo.
Naplánované úseky sú komplikované a drahé
Príroda zaúradovala na úseku Turany – Hubová, ktorý sa mal začať stavať v roku 2015 a dokončený mal byť v roku 2019. Po zosuve sa najprv zdalo, že spevnenie terénu posunie výstavbu o dva roky a diaľnica bude môcť ísť povrchovým variantom popri existujúcej ceste prvej triedy.
Pravda poukazuje na najnovšiu štúdiu Výskumného ústavu dopravného. Štúdia ukazuje, že by to bolo technicky komplikované a príliš drahé. Analýza, ktorú už má na stole aj rezort dopravy, odporúča trasu medzi Krpeľanmi a Hubovou skrátiť cez tunely Korbeľka a Havran. Keďže k tejto trase nie sú k dispozícii podrobné prieskumy ani dokumentácia, výstavbu by to oddialilo zrejme o päť rokov.
Štát má problém aj s plánovaným tohtoročným štartom výstavby úsekov D1 pri Žiline a Ružomberku, kde neúspešní uchádzači podávajú námietky. Napriek tomu je však možné, že tento rok sa predsa stavať začne.
S úsekom Turany – Hubová je to však komplikovanejšie a šéf Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák tvrdí, že štát by sa mal rozhodnúť pre tunel Korbeľka, aj keď to stavbu oddiali.
Ministerstvo porovnáva možné varianty
Okrem možnosti stavať popri Váhu na povrchu, severného variantu s tunelom Korbeľka je alternatívou aj južný variant s tunelom Veľká Fatra. „Porovnali sme tri varianty takzvanou multikriteriálnou analýzou, do ktorej vstupovali finančné záležitosti, geologické a technické parametre. Zohľadnili sme v nej aj nedávny zosuv v Šútove. Čísla nám ukázali, že najviac sa oplatí začať s výstavbou tunela Korbeľka,“ povedal pre Pravdu Ľubomír Palčák.
Ministerstvo štúdiu zatiaľ posudzuje. Rezort dopravy však eviduje aj posun pri úsekoch D1 od Hričovského Podhradia po Dubnú Skalu a od Hubovej po Ivachnovú, kde sa už mali podpisovať zmluvy. „Robíme všetko pre to, aby sa cesty a diaľnice stavali čo najrýchlejšie. Dlhodobo však tvrdíme, že na nekonečné prieťahy pri diaľničných tendroch dopláca nielen celé slovenské stavebníctvo, ale aj ľudia, ktorí preto nemajú prácu, celá ekonomika, ktorej chýbajú kvalitné cesty, a v neposlednom rade aj všetci vodiči, ktorí trávia na cestách zbytočne veľa času,“ uviedol pre Pravdu Martin Kóňa, hovorca ministerstva dopravy.