|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Piatok 22.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Cecília
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
05. mája 2010
Diaľnice cez PPP sú podľa rezortu výhodnejšie
Realizácia troch diaľničných projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP) za súkromné prostriedky je podľa analýzy ministerstva dopravy pri splnení všetkých uvažovaných vstupov a ...
Zdieľať
Foto: SITA
BRATISLAVA 5. mája (WEBNOVINY) - Realizácia troch diaľničných projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP) za súkromné prostriedky je podľa analýzy ministerstva dopravy pri splnení všetkých uvažovaných vstupov a predpokladov výhodnejšia ako z verejných zdrojov pre ich zaťaženie. Čistá súčasná hodnota obstarávania príslušných úsekov na diaľnici D1 medzi Martinom a Prešovom, v okolí Žiliny a na rýchlostnej ceste R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami formou PPP predstavuje 5,600 mld. eur. Pri konvenčnom spôsobe obstarávania by celkové výdavky verejných financií dosiahli 5,793 mld. eur. Celková očakávaná výška prínosov za 30-ročnú prevádzku všetkých troch balíkov PPP dosahuje 13,152 mld. eur, čo prevyšuje súčasnú predbežnú hodnotu splátok koncesionárom vo výške 9,908 mld. eur zhruba o 3,244 mld. eur.
K tomuto záveru dospela analýza ministerstva dopravy o dopadoch možného zastavenia budovania diaľnic a rýchlostných ciest na Slovensku. Minister dopravy Ľubomír Vážny analýzu predložil na stredajšom výjazdovom zasadnutí vlády v Sečovciach, kabinet ju však z programu vypustil. Materiál bol vypracovaný na základe analýzy Výskumného ústavu dopravného, a.s. v Žiline o dôsledkoch pozastavenia výstavby nadradenej cestnej siete formou PPP. Podkladom pre spracovanie analýzy boli aj poznatky ostatných rezortov. Celková ročná strata v prípade zastavenia PPP projektov by v 1. balíku na D1 medzi Martinom a Prešovom dosiahla 127,25 mil. eur, v 2. balíku na R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami, vrátane severného obchvatu Banskej Bystrice by znamenala 67,65 mil. eur a v 3. balíku na D1 v okolí Žiliny 169,17 mil. eur.
"Zastavenie PPP obstarávania a s ním spojené oneskorenie sprevádzkovania úsekov má taktiež negatívny vplyv na zvýšenie ekonomických strát užívateľov - vodičov a prepravcov. Každým rokom oneskorenia prevádzky prichádzajú užívatelia o benefity, ktoré by mohli byť spojené so znížením ich prevádzkových nákladov a skrátením cestovného času vyčíslené na 353,8 mil. eur ročne," tvrdí rezort dopravy v závere analýzy. Oneskorené sprevádzkovanie analyzovaných úsekov cez tri balíky PPP by znamenalo stratu z oneskoreného zníženia nehodovosti zhruba 6,84 mil. eur ročne. Strata pozitívnych vplyvov na životné prostredie pre nezníženie vyprodukovaných emisií z dopravy by dosiahla 1,49 mil. eur ročne. Strata kvôli oneskorenému výberu mýtnych poplatkov by predstavovala okolo 1,93 mil. eur ročne.
V 2. balíku PPP, ktorý je zatiaľ jediný finančne uzavretý a už sa plne realizuje, majú splátky štátu koncesionárovi Granvia, a.s. za výstavbu a 30-ročnú prevádzku úsekov R1 dosiahnuť spolu 1,9 mld. eur podľa cenovej úrovne na začiatku tohto roka. Je to zhruba o 423,48 mil. eur menej ako súčasná hodnota pozitívnych dopadov, o ktoré by SR podľa rezortu dopravy prišla v prípade zastavenia tohto projektu. Čistá súčasná hodnota splátok štátu koncesionárom za 1. a 3. balík je predbežne 4,168 mld. eur a 3,84 mld. eur, tieto balíky však ešte nie sú finančne uzatvorené a hodnoty splátok sa môžu zmeniť.
Ku koncu marca zostávalo na Slovensku nepostavených 314,7 kilometrov plánovaných diaľnic a 946,9 kilometrov rýchlostných ciest. "Tento údaj je vzhľadom na hospodárske a celospoločenské potreby SR alarmujúci. V prípade, že by sa zastavila výstavba formou PPP, bolo by nutné nájsť nové zdroje financií," uvádza v analýze rezort dopravy. Zo štátneho rozpočtu a Operačného programu Doprava by bol k dispozícii finančný balík v objeme 1,523 mld. eur. Z toho zo štátneho rozpočtu na roky 2011 až 2013 by išlo o 435,2 mil. eur a disponibilný zostatok v operačnom programe ku koncu tohto roka by tvoril 1,087 mld. eur. Na dobudovanie celej siete diaľnic a rýchlostných komunikácií podľa štátnej expertízy treba 21,42 mld. eur. Na dostavbu D1 je pritom nutných 5,53 mld. eur, z toho na chýbajúce úseky medzi Bratislavou a Košicami 4,77 mld. eur.
SITA
K tomuto záveru dospela analýza ministerstva dopravy o dopadoch možného zastavenia budovania diaľnic a rýchlostných ciest na Slovensku. Minister dopravy Ľubomír Vážny analýzu predložil na stredajšom výjazdovom zasadnutí vlády v Sečovciach, kabinet ju však z programu vypustil. Materiál bol vypracovaný na základe analýzy Výskumného ústavu dopravného, a.s. v Žiline o dôsledkoch pozastavenia výstavby nadradenej cestnej siete formou PPP. Podkladom pre spracovanie analýzy boli aj poznatky ostatných rezortov. Celková ročná strata v prípade zastavenia PPP projektov by v 1. balíku na D1 medzi Martinom a Prešovom dosiahla 127,25 mil. eur, v 2. balíku na R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami, vrátane severného obchvatu Banskej Bystrice by znamenala 67,65 mil. eur a v 3. balíku na D1 v okolí Žiliny 169,17 mil. eur.
"Zastavenie PPP obstarávania a s ním spojené oneskorenie sprevádzkovania úsekov má taktiež negatívny vplyv na zvýšenie ekonomických strát užívateľov - vodičov a prepravcov. Každým rokom oneskorenia prevádzky prichádzajú užívatelia o benefity, ktoré by mohli byť spojené so znížením ich prevádzkových nákladov a skrátením cestovného času vyčíslené na 353,8 mil. eur ročne," tvrdí rezort dopravy v závere analýzy. Oneskorené sprevádzkovanie analyzovaných úsekov cez tri balíky PPP by znamenalo stratu z oneskoreného zníženia nehodovosti zhruba 6,84 mil. eur ročne. Strata pozitívnych vplyvov na životné prostredie pre nezníženie vyprodukovaných emisií z dopravy by dosiahla 1,49 mil. eur ročne. Strata kvôli oneskorenému výberu mýtnych poplatkov by predstavovala okolo 1,93 mil. eur ročne.
V 2. balíku PPP, ktorý je zatiaľ jediný finančne uzavretý a už sa plne realizuje, majú splátky štátu koncesionárovi Granvia, a.s. za výstavbu a 30-ročnú prevádzku úsekov R1 dosiahnuť spolu 1,9 mld. eur podľa cenovej úrovne na začiatku tohto roka. Je to zhruba o 423,48 mil. eur menej ako súčasná hodnota pozitívnych dopadov, o ktoré by SR podľa rezortu dopravy prišla v prípade zastavenia tohto projektu. Čistá súčasná hodnota splátok štátu koncesionárom za 1. a 3. balík je predbežne 4,168 mld. eur a 3,84 mld. eur, tieto balíky však ešte nie sú finančne uzatvorené a hodnoty splátok sa môžu zmeniť.
Ku koncu marca zostávalo na Slovensku nepostavených 314,7 kilometrov plánovaných diaľnic a 946,9 kilometrov rýchlostných ciest. "Tento údaj je vzhľadom na hospodárske a celospoločenské potreby SR alarmujúci. V prípade, že by sa zastavila výstavba formou PPP, bolo by nutné nájsť nové zdroje financií," uvádza v analýze rezort dopravy. Zo štátneho rozpočtu a Operačného programu Doprava by bol k dispozícii finančný balík v objeme 1,523 mld. eur. Z toho zo štátneho rozpočtu na roky 2011 až 2013 by išlo o 435,2 mil. eur a disponibilný zostatok v operačnom programe ku koncu tohto roka by tvoril 1,087 mld. eur. Na dobudovanie celej siete diaľnic a rýchlostných komunikácií podľa štátnej expertízy treba 21,42 mld. eur. Na dostavbu D1 je pritom nutných 5,53 mld. eur, z toho na chýbajúce úseky medzi Bratislavou a Košicami 4,77 mld. eur.
SITA