|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Pondelok 23.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Nadežda
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
03. decembra 2006
Diaľnica západ-východ podľa Prokopoviča otázna aj do 2013
Vybudovanie diaľničného prepojenia západu Slovenska s východom je podľa exministra dopravy a poslanca Národnej rady SR za SDKÚ-DS Pavla Prokopoviča otázne aj s posunutým termínom na rok 2013. Ako ...
Zdieľať
BRATISLAVA 3. decembra (WEBNOVINY) - Vybudovanie diaľničného prepojenia západu Slovenska s východom je podľa exministra dopravy a poslanca Národnej rady SR za SDKÚ-DS Pavla Prokopoviča otázne aj s posunutým termínom na rok 2013. Ako uviedol na piatkovej tlačovej konferencii, tieto pochybnosti vyvoláva návrh budúcoročného štátneho rozpočtu, podľa ktorého sú celkové výdavky na cestnú infraštruktúru rozpočtované o 2 mld. Sk nižšie, ako boli v roku 2006. Podľa Prokopoviča vyčlenené peniaze určené na priame financovanie budovania diaľnic a rýchlostných ciest zo štátnej kasy nebudú stačiť ani na pokrytie nákladov pre rozostavané projekty, čo bude znamenať ich výrazné spomalenie. Vláda sa pritom podľa neho absolútne nevenuje ani PPP projektu, ktorý bol pripravovaný na 70-kilometrový úsek medzi Žilinou a Ivachnovou.
Exminister kritizoval aj situáciu vo financovaní železníc, keď upozornil na nepokrytie navýšenia financovania výkonov vo verejnom záujme o 500 mil. Sk v rozpočte, sľúbeného koaličnými lídrami. "Je to trošku komické sledovať, keď jeden deň rušia 200 spojov, druhý im sľúbia peniaze, a aj keď nepovedia odkiaľ, zrazu sa nič rušiť nebude," komentoval Prokopovič. Ako dodal, tieto výdavky by sa mohli v prípade vyššieho ekonomického rastu financovať z lepších ako rozpočtovaných príjmov alebo cestou úveru. Ak si však železnice vezmú úver, podľa Prokopoviča sa naštartuje opäť éra zadlžovania podniku.
Prokopovič bol nepríjemne prekvapený aj skutočnosťou, že v rozpočte nie je vyčlenená ani koruna na investície v železničnej spoločnosti Cargo. Vláda tak podľa neho okrem veľkej chyby, ktorou je nepokračovanie v privatizácii firmy, robí ďalšiu, ktorou je zanedbávanie modernizácie v podniku. Po úplnej liberalizácii železničnej dopravy totiž podľa exministra hrozí prepustenie tisícok zamestnancov Carga kvôli nepripravenosti firmy čeliť zahraničnej konkurencii. "Cargo nie je na úplné otvorenie trhu vôbec pripravené, už v súčasnosti nedokáže efektívne čeliť domácej konkurencii," dodal Prokopovič.
Podobne kriticky Prokopovič vystupoval aj v prípade leteckej dopravy, keďže vláda v rozpočte nevyčlenila na modernizáciu a rozširovanie letiska ani korunu. Ako dodal, v situácii, keď všetky okolité letiská modernizujú, to bude pre Bratislavu znamenať významnú nevýhodu. Prístup nového vedenia letiska ilustroval aj tým, že napriek absentujúcej podpore štátu chce letisko vyplatiť spoločnosti SkyEurope Airlines 100 mil. Sk za kurzové rozdiely po podpise zmluvy medzi oboma stranami, pričom predchádzajúce vedenie letiska to jednoznačne po právnej analýze zamietlo. Zmeny plánov, umiestnenia a otázne financovanie nového terminálu pritom môžu spôsobiť, že nový terminál nebude k dispozícii do začiatku roka 2009, čím by Bratislava prišla o 20 nových destinácií spoločnosti Ryanair, ktorá rozšírenie letov v prípade výstavby nového terminálu do 1. januára 2009 prisľúbila v zmluve s letiskom.
Ku kritike rozpočtu sa pridal aj ďalší poslanec SDKÚ-DS Ivan Štefanec, ktorý sa zameral na oblasť podpory bývania. Nová vláda podľa neho v rozpore so svojimi vyhláseniami podporu v riešení bytovej otázky finančne na budúci rok skracuje a rozpočtovo nepokryté zostávajú aj sľuby koaličných lídrov o dodatočných 200 mil. Sk na výstavbu nájomných bytov. Avizované navýšenie štátnej podpory pri hypotekárnych úveroch pre mladých z pôvodného 1 percentuálneho bodu na 1,5 percentuálneho bodu je podľa Štefanca iba ďalším z "marketingových ťahov" novej vlády, keďže rozpočtované prostriedky na tento účel sa nenavýšili, a tak sa podpora iba rozdelí medzi menší počet žiadateľov.
SITA