|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
17. augusta 2012
Diaľnica v Turanoch má poškodiť tri lokality Natury 2000
KRAĽOVANY 17. augusta (WEBNOVINY) – Diaľnica medzi Turanmi a Hubovou by významne negatívne ovplyvnila tri z 56 dotknutých lokalít sústavy Natura 2000, ostatných 53 by ovplyvnila mierne negatívne až vôbec. Konštatuje sa ...
Zdieľať
KRAĽOVANY 17. augusta (WEBNOVINY) – Diaľnica medzi Turanmi a Hubovou by významne negatívne ovplyvnila tri z 56 dotknutých lokalít sústavy Natura 2000, ostatných 53 by ovplyvnila mierne negatívne až vôbec.
Konštatuje sa to v dokumente, ktorý hodnotí dopady plánovaného diaľničného úseku D1 Turany-Hubová na životné prostredie a ktorý pre Národnú diaľničnú spoločnosť vypracoval nezávislý expertný tím okolo českého prírodovedca Petra Rotha.
Podľa ministerstva dopravy dokument vytvoril priestor na hľadanie doplňujúcich zmierňujúcich opatrení, s použitím ktorých bude trasovanie diaľnice D1 Turany-Hubová takzvaným povrchovo- tunelovým variantom optimálne.
„Zástupcovia ochranárskych združení na verejnom prerokovaní v Kraľovanoch ocenili hodnotiacu správu Petra Rotha ako komplexnú a v súlade s európskou legislatívou, pričom tento aspekt podľa nich predchádzajúcim expertízam chýbal. Vyjadrili však pochybnosti, či je možné realizovať zmierňujúce opatrenia na všetky identifikované citlivé biotopy na území výstavby diaľnice,“ uviedla manažérka pre komunikáciu Operačného programu Doprava ministerstva dopravy Alena Vaškaninová Buchláková.
Starostovia dotknutých obcí žiadajú urýchlenie stavby
Naopak, všetci starostovia z dotknutých obcí, ktorí počas prerokovania dokumentu vystúpili, podľa Vaškaninovej Buchlákovej žiadajú slovenské a európske orgány o urýchlenie výstavby diaľnice v plánovanej trase a v zmysle vydaného právoplatného stavebného povolenia.
„Diaľničný úsek D1 Turany-Hubová po dokončení významne zlepší kvalitu života obyvateľov v regióne odklonením dopravy mimo zastavaného územia. Zníži sa tvorba hluku a jeho vplyvov na ľudí, ktorí trpia intenzívnou premávkou priamo pod oknami svojich domov. Po súčasnej ceste I/18 v časti od Krpelian po Kraľovany prejde denne viac ako 20 tisíc vozidiel,“ dodala Vaškaninová Buchláková.
Ortieľ vynesie Brusel
Správu nezávislého expertného tímu spolu s pripomienkami z verejného prerokovania posúdi Európska komisia a v septembri vydá stanovisko k financovaniu tohto úseku z európskych fondov.
Úsek D1 Turany-Hubová je v zásobníku eurofondových projektov a v prípade získania súhlasu Európskej komisie s navrhovaným projektom vo vzťahu k životnému prostrediu Brusel Slovensku preplatí 85 percent z oprávnených výdavkov na projekt.
Trasa budúcej diaľnice vedie v chránenom prostredí medzi Malou a Veľkou Fatrou, preto Európska komisia požiadala Slovensko, aby opätovne posúdila vplyvy tejto stavby na životné prostredie.
Konštatuje sa to v dokumente, ktorý hodnotí dopady plánovaného diaľničného úseku D1 Turany-Hubová na životné prostredie a ktorý pre Národnú diaľničnú spoločnosť vypracoval nezávislý expertný tím okolo českého prírodovedca Petra Rotha.
Podľa ministerstva dopravy dokument vytvoril priestor na hľadanie doplňujúcich zmierňujúcich opatrení, s použitím ktorých bude trasovanie diaľnice D1 Turany-Hubová takzvaným povrchovo- tunelovým variantom optimálne.
„Zástupcovia ochranárskych združení na verejnom prerokovaní v Kraľovanoch ocenili hodnotiacu správu Petra Rotha ako komplexnú a v súlade s európskou legislatívou, pričom tento aspekt podľa nich predchádzajúcim expertízam chýbal. Vyjadrili však pochybnosti, či je možné realizovať zmierňujúce opatrenia na všetky identifikované citlivé biotopy na území výstavby diaľnice,“ uviedla manažérka pre komunikáciu Operačného programu Doprava ministerstva dopravy Alena Vaškaninová Buchláková.
Starostovia dotknutých obcí žiadajú urýchlenie stavby
Naopak, všetci starostovia z dotknutých obcí, ktorí počas prerokovania dokumentu vystúpili, podľa Vaškaninovej Buchlákovej žiadajú slovenské a európske orgány o urýchlenie výstavby diaľnice v plánovanej trase a v zmysle vydaného právoplatného stavebného povolenia.
„Diaľničný úsek D1 Turany-Hubová po dokončení významne zlepší kvalitu života obyvateľov v regióne odklonením dopravy mimo zastavaného územia. Zníži sa tvorba hluku a jeho vplyvov na ľudí, ktorí trpia intenzívnou premávkou priamo pod oknami svojich domov. Po súčasnej ceste I/18 v časti od Krpelian po Kraľovany prejde denne viac ako 20 tisíc vozidiel,“ dodala Vaškaninová Buchláková.
Ortieľ vynesie Brusel
Správu nezávislého expertného tímu spolu s pripomienkami z verejného prerokovania posúdi Európska komisia a v septembri vydá stanovisko k financovaniu tohto úseku z európskych fondov.
Úsek D1 Turany-Hubová je v zásobníku eurofondových projektov a v prípade získania súhlasu Európskej komisie s navrhovaným projektom vo vzťahu k životnému prostrediu Brusel Slovensku preplatí 85 percent z oprávnených výdavkov na projekt.
Trasa budúcej diaľnice vedie v chránenom prostredí medzi Malou a Veľkou Fatrou, preto Európska komisia požiadala Slovensko, aby opätovne posúdila vplyvy tejto stavby na životné prostredie.