|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Sobota 16.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Agnesa
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
12. mája 2010
Diaľnica Turany – Hubová nevyhovuje eurosmernici
Tagy: Diaľnica Turany Hubová
Ochranári z mimovládnej organizácie Priatelia Zeme-CEPA spolu s expertmi na ochranu prírody tvrdia, že výstavba povrchového variantu diaľnice D1 v úseku Turany ...
Zdieľať
Ilustračné foto: SITA/Rastislav Ovšonka
BRATISLAVA 12. mája - Ochranári z mimovládnej organizácie Priatelia Zeme-CEPA spolu s expertmi na ochranu prírody tvrdia, že výstavba povrchového variantu diaľnice D1 v úseku Turany – Hubová nemôže vyhovieť podmienkam európskej smernice o ochrane biotopov. Práve splnením týchto podmienok podmieňuje Európska komisia vyplatenie druhej časti pôžičky z Európskej investičnej banky (EIB). "Odsúhlasená prvá splátka pôžičky je podľa listu Európskej komisie viazaná len na prípravné práce a práce na úsekoch, ktoré sa nedotknú území Natura 2000. Druhú splátku projekt nedostane, pokiaľ nevyhovie článku 6 európskej smernice o biotopoch," uviedla výkonná riaditeľka organizácie Priatelia Zeme-CEPA Magdaléna Grambličková.
Podľa Grambličkovej už schválený povrchový variant diaľnice je v rozpore so smernicou. "Tá totiž dovoľuje výstavbu na územiach Natura 2000 len v prípade, že neexistuje alternatívne riešenie. V tomto prípade je však alternatíva jasná – variant B1 s tunelom Korbeľka. Ak má byť článok 6 dôsledne dodržaný, výstavba povrchového variantu nie je možná,“ hovorí.
Ochranári predpokladajú, že vláda sa pravdepodobne bude snažiť vyhovieť eurokomisii tým, že navrhne prísnejšie zmierňujúce opatrenia. Podľa nich to však neznižuje hlavné riziká spojené s výstavbou schváleného variantu. "Uskutočniteľné zmierňujúce opatrenia s najväčšou pravdepodobnosťou nebudú postačovať a hrozí, že sa nezvratne poškodia vzácne územia a biotopy. Navyše môžu náročnejšie opatrenia výstavbu schváleného variantu neúmerne predražiť,“ uviedol ekológ Ján Topercer z Botanickej záhrady Univerzity Komenského v Blatnici.
Priatelia Zeme-CEPA v spolupráci s biológmi, ochrancami prírody aj obyvateľmi regiónu plánujú dôkladne sledovať situáciu a monitorovať, či sa pri prípravných prácach dodržiavajú podmienky, ktoré stanovila Európska komisia. "Ak by sa napriek upozorneniu vykonávali práce aj na územiach Natura 2000 alebo opatrenia navrhnuté vládou nebudú dostatočné, budú o tom okamžite informovať Európsku komisiu," skonštatovala Grambličková.
Európska investičná banka (EIB) schválila v utorok podvečer s podmienkami úver vo výške 1 mld. eur na financovanie výstavby piatich úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Ružomberkom a Popradom a Prešovom v rámci 1. balíka projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP). Stalo sa tak po podmienečnom súhlase Európskej komisie so začatím výstavby diaľnice v dĺžke 75 kilometrov. Podmienky súvisia s tým, že časť plánovanej trasy diaľnice vedie cez chránené územie Veľkej Fatry. "Dali nám podmienky pre vysporiadanie sa s enviroprocesom. Máme spracovať v krátkom čase, ako budeme riešiť enviroproblémy podľa novej smernice, ktorá bola realizovaná po vydaní našich stavebných povolení," informoval minister dopravy Ľubomír Vážny po dnešnom zasadnutí vlády. Prvý balík PPP by mal byť finančne uzatvorený podľa najnovšieho predpokladaného termínu 18. mája. Ten však stále nie je istý. Podľa Vážneho je ešte potrebné analyzovanie projektu a jeho prekonzultovanie s Bruselom. Minister dopravy je presvedčený, že pri príprave projektu boli zabezpečené všetky enviroopatrenia, pripustil však, že môže dôjsť k zvýšeným aktivitám pri týchto opatreniach. "Dali sme dohromady špičku enviroodborníkov na Slovensku. Pripravujeme otázky a odpovede na tento proces. Chceme, aby budúci týždeň bolo rokovanie v Európskej komisii na generálnom riaditeľstve enviro," povedal ďalej Vážny. Potom sa podľa neho uvidí, či z toho vyplynú ďalšie požiadavky na zmierňujúce opatrenia z hľadiska enviroprocesu. Ak nie a Európska komisia sa stotožní s argumentmi rezortu dopravy, môže dať pokyn EIB, aby financovanie projektu bolo bez podmienok. Úsek diaľnice Turany - Hubová, naplánovaný cez chránené územie prírody, nie je podľa pripomienok environmentálne ešte doriešený. Minister dopravy si myslí, že z tohto hľadiska je na 99 % splnené všetko potrebné.
SITA
BRATISLAVA 12. mája - Ochranári z mimovládnej organizácie Priatelia Zeme-CEPA spolu s expertmi na ochranu prírody tvrdia, že výstavba povrchového variantu diaľnice D1 v úseku Turany – Hubová nemôže vyhovieť podmienkam európskej smernice o ochrane biotopov. Práve splnením týchto podmienok podmieňuje Európska komisia vyplatenie druhej časti pôžičky z Európskej investičnej banky (EIB). "Odsúhlasená prvá splátka pôžičky je podľa listu Európskej komisie viazaná len na prípravné práce a práce na úsekoch, ktoré sa nedotknú území Natura 2000. Druhú splátku projekt nedostane, pokiaľ nevyhovie článku 6 európskej smernice o biotopoch," uviedla výkonná riaditeľka organizácie Priatelia Zeme-CEPA Magdaléna Grambličková.
Podľa Grambličkovej už schválený povrchový variant diaľnice je v rozpore so smernicou. "Tá totiž dovoľuje výstavbu na územiach Natura 2000 len v prípade, že neexistuje alternatívne riešenie. V tomto prípade je však alternatíva jasná – variant B1 s tunelom Korbeľka. Ak má byť článok 6 dôsledne dodržaný, výstavba povrchového variantu nie je možná,“ hovorí.
Ochranári predpokladajú, že vláda sa pravdepodobne bude snažiť vyhovieť eurokomisii tým, že navrhne prísnejšie zmierňujúce opatrenia. Podľa nich to však neznižuje hlavné riziká spojené s výstavbou schváleného variantu. "Uskutočniteľné zmierňujúce opatrenia s najväčšou pravdepodobnosťou nebudú postačovať a hrozí, že sa nezvratne poškodia vzácne územia a biotopy. Navyše môžu náročnejšie opatrenia výstavbu schváleného variantu neúmerne predražiť,“ uviedol ekológ Ján Topercer z Botanickej záhrady Univerzity Komenského v Blatnici.
Priatelia Zeme-CEPA v spolupráci s biológmi, ochrancami prírody aj obyvateľmi regiónu plánujú dôkladne sledovať situáciu a monitorovať, či sa pri prípravných prácach dodržiavajú podmienky, ktoré stanovila Európska komisia. "Ak by sa napriek upozorneniu vykonávali práce aj na územiach Natura 2000 alebo opatrenia navrhnuté vládou nebudú dostatočné, budú o tom okamžite informovať Európsku komisiu," skonštatovala Grambličková.
Európska investičná banka (EIB) schválila v utorok podvečer s podmienkami úver vo výške 1 mld. eur na financovanie výstavby piatich úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Ružomberkom a Popradom a Prešovom v rámci 1. balíka projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP). Stalo sa tak po podmienečnom súhlase Európskej komisie so začatím výstavby diaľnice v dĺžke 75 kilometrov. Podmienky súvisia s tým, že časť plánovanej trasy diaľnice vedie cez chránené územie Veľkej Fatry. "Dali nám podmienky pre vysporiadanie sa s enviroprocesom. Máme spracovať v krátkom čase, ako budeme riešiť enviroproblémy podľa novej smernice, ktorá bola realizovaná po vydaní našich stavebných povolení," informoval minister dopravy Ľubomír Vážny po dnešnom zasadnutí vlády. Prvý balík PPP by mal byť finančne uzatvorený podľa najnovšieho predpokladaného termínu 18. mája. Ten však stále nie je istý. Podľa Vážneho je ešte potrebné analyzovanie projektu a jeho prekonzultovanie s Bruselom. Minister dopravy je presvedčený, že pri príprave projektu boli zabezpečené všetky enviroopatrenia, pripustil však, že môže dôjsť k zvýšeným aktivitám pri týchto opatreniach. "Dali sme dohromady špičku enviroodborníkov na Slovensku. Pripravujeme otázky a odpovede na tento proces. Chceme, aby budúci týždeň bolo rokovanie v Európskej komisii na generálnom riaditeľstve enviro," povedal ďalej Vážny. Potom sa podľa neho uvidí, či z toho vyplynú ďalšie požiadavky na zmierňujúce opatrenia z hľadiska enviroprocesu. Ak nie a Európska komisia sa stotožní s argumentmi rezortu dopravy, môže dať pokyn EIB, aby financovanie projektu bolo bez podmienok. Úsek diaľnice Turany - Hubová, naplánovaný cez chránené územie prírody, nie je podľa pripomienok environmentálne ešte doriešený. Minister dopravy si myslí, že z tohto hľadiska je na 99 % splnené všetko potrebné.
SITA
Tagy: Diaľnica Turany Hubová