|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Streda 18.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Sláva, Slávka
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
17. apríla 2013
Diaľnica Dubná Skala – Turany má byť hotová v roku 2014
Takmer 16,5-kilometrový úsek diaľnice D1 pri Vrútkach a Martine po dokončení odľahčí v súčasnosti už značne preťaženú premávku na súbežnej ceste prvej triedy. Vyše roka rozostavaná ...
Zdieľať
BRATISLAVA 17. apríla (WBN/PR) - Takmer 16,5-kilometrový úsek diaľnice D1 pri Vrútkach a Martine po dokončení odľahčí v súčasnosti už značne preťaženú premávku na súbežnej ceste prvej triedy.
Vyše roka rozostavaná diaľnica D1 Dubná Skala – Turany patrí k najpotrebnejším zo všetkých chýbajúcich úsekov na hlavnej slovenskej diaľnici medzi Bratislavou a Košicami. Národná diaľničná spoločnosť a.s. ako investor ju plánuje odovzdať do užívania do konca roku 2014. Má sa tak stáť po troch rokoch od začatia prác. Budúci takmer 16,5-kilometrový diaľničný obchvat Vrútok, Martina a Sučian odľahčí v súčasnosti už značne preťaženú premávku na súbežnej ceste I. triedy č. 18.
Kapacita hlavnej cesty v dolnom Turci na jej najužších miestach je už totiž prekročená takmer dvojnásobne. Denne po nej prejde vyše 23 tisíc automobilov, z toho viac ako šesťtisíc nákladných. Podľa analýzy Výskumného ústavu dopravného a.s. v Žiline po vybudovaní diaľnice Dubná Skala – Turany sa zníži objem dopravy na najviac zaťažených úsekoch priľahlej cesty v okolí Martina. Tá bude potom opäť schopná kapacitne zabezpečovať vnútroregionálnu dopravu.
Projekt D1 Dubná Skala – Turany je súčasťou Operačného programu Doprava na roky 2007 – 2013. Doprojektovanie a výstavba diaľnice za zmluvnú cenu 137,75 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty budú prefinancované z peňazí Kohézneho fondu Európskej únie a zo štátneho rozpočtu v pomere 85 a 15 percent. Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR ako riadiaci orgán Operačného programu Doprava požiadalo Európsku komisiu o financovanie tohto projektu ešte v októbri 2012 a jej rozhodnutie možno očakávať najneskôr v septembri tohto roku.
Osobné automobily, autobusy, ale aj nákladné vozidlá by po otvorení diaľnice Dubná Skala – Turany mali ušetriť priemerne desať minút oproti využívaniu paralelnej hlavnej ceste. Odborníci Výskumného ústavu dopravného zároveň vypočítali, že cestujúci v autách a autobusoch na budúcom diaľničnom úseku vo finančnom vyjadrení usporia spolu 26,5 milióna eur ročne. V prípade nákladných automobilov má ročná úspora tvoriť vyše 7 miliónov eur. Na spotrebe pohonných hmôt by sa malo za rok ušetriť celkom 3,8 milióna eur. Ďalším prínosom tejto diaľnice majú byť príjmy z výberu mýta za viac ako jeden milión eur ročne. Očakáva sa tiež zníženie počtu dopravných nehôd oproti súbežnej ceste I. triedy, čo sa dá vyjadriť celospoločenskou úsporou 141 tisíc eur za rok.
Dokončenie viacerých úsekov D1 v okolí Žiliny, Martina a Ružomberka by malo umožniť prílev nových investícií do regiónu v objeme 56 miliónov až 70 miliónov eur. Mohlo by to znamenať vytvorenie 550 až 680 nových pracovných miest. Výška týchto investícií bude však závisieť aj na kontinuite dostavby ostatných priamo nadväzujúcich úsekov D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala a Turany – Hubová. Vplyv na prílev investícií v spojitosti s diaľničnou výstavbou bude mať aj vývoj medzinárodnej a domácej ekonomiky.
Národná diaľničná spoločnosť podpísala zmluvu o výstavbe D1 Dubná Skala – Turany so žilinskou spoločnosťou Váhostav – SK, a.s. 26. októbra 2011. Vybraný zhotoviteľ uspel vo verejnej súťaži spomedzi šiestich uchádzačov s najlacnejšiu ponukou 137,75 miliónov eur. Vysúťažená cena predstavuje 41,15 percenta z predpokladanej ceny prác 334,72 miliónov eur.
Verejné obstarávanie stavby diaľnice pri Martine trvalo od mája do októbra 2011. Diaľnica Dubná Skala – Turany začne na území Vrútok, kde sa napojí na ďalší pripravovaný úsek Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala. Diaľnica sa skončí v križovatke s cestou I. triedy, odkiaľ bude pokračovať úsek Turany – Hubová. Súčasťou stavby diaľnice bude diaľničný privádzač v Martine v dĺžke okolo 1,7 kilometra, štyri mimoúrovňové križovatky, 27 mostov, dve odpočívadlá a vyše 13 kilometrov protihlukových stien.
Vyše roka rozostavaná diaľnica D1 Dubná Skala – Turany patrí k najpotrebnejším zo všetkých chýbajúcich úsekov na hlavnej slovenskej diaľnici medzi Bratislavou a Košicami. Národná diaľničná spoločnosť a.s. ako investor ju plánuje odovzdať do užívania do konca roku 2014. Má sa tak stáť po troch rokoch od začatia prác. Budúci takmer 16,5-kilometrový diaľničný obchvat Vrútok, Martina a Sučian odľahčí v súčasnosti už značne preťaženú premávku na súbežnej ceste I. triedy č. 18.
Kapacita hlavnej cesty v dolnom Turci na jej najužších miestach je už totiž prekročená takmer dvojnásobne. Denne po nej prejde vyše 23 tisíc automobilov, z toho viac ako šesťtisíc nákladných. Podľa analýzy Výskumného ústavu dopravného a.s. v Žiline po vybudovaní diaľnice Dubná Skala – Turany sa zníži objem dopravy na najviac zaťažených úsekoch priľahlej cesty v okolí Martina. Tá bude potom opäť schopná kapacitne zabezpečovať vnútroregionálnu dopravu.
Projekt D1 Dubná Skala – Turany je súčasťou Operačného programu Doprava na roky 2007 – 2013. Doprojektovanie a výstavba diaľnice za zmluvnú cenu 137,75 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty budú prefinancované z peňazí Kohézneho fondu Európskej únie a zo štátneho rozpočtu v pomere 85 a 15 percent. Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR ako riadiaci orgán Operačného programu Doprava požiadalo Európsku komisiu o financovanie tohto projektu ešte v októbri 2012 a jej rozhodnutie možno očakávať najneskôr v septembri tohto roku.
Osobné automobily, autobusy, ale aj nákladné vozidlá by po otvorení diaľnice Dubná Skala – Turany mali ušetriť priemerne desať minút oproti využívaniu paralelnej hlavnej ceste. Odborníci Výskumného ústavu dopravného zároveň vypočítali, že cestujúci v autách a autobusoch na budúcom diaľničnom úseku vo finančnom vyjadrení usporia spolu 26,5 milióna eur ročne. V prípade nákladných automobilov má ročná úspora tvoriť vyše 7 miliónov eur. Na spotrebe pohonných hmôt by sa malo za rok ušetriť celkom 3,8 milióna eur. Ďalším prínosom tejto diaľnice majú byť príjmy z výberu mýta za viac ako jeden milión eur ročne. Očakáva sa tiež zníženie počtu dopravných nehôd oproti súbežnej ceste I. triedy, čo sa dá vyjadriť celospoločenskou úsporou 141 tisíc eur za rok.
Dokončenie viacerých úsekov D1 v okolí Žiliny, Martina a Ružomberka by malo umožniť prílev nových investícií do regiónu v objeme 56 miliónov až 70 miliónov eur. Mohlo by to znamenať vytvorenie 550 až 680 nových pracovných miest. Výška týchto investícií bude však závisieť aj na kontinuite dostavby ostatných priamo nadväzujúcich úsekov D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala a Turany – Hubová. Vplyv na prílev investícií v spojitosti s diaľničnou výstavbou bude mať aj vývoj medzinárodnej a domácej ekonomiky.
Národná diaľničná spoločnosť podpísala zmluvu o výstavbe D1 Dubná Skala – Turany so žilinskou spoločnosťou Váhostav – SK, a.s. 26. októbra 2011. Vybraný zhotoviteľ uspel vo verejnej súťaži spomedzi šiestich uchádzačov s najlacnejšiu ponukou 137,75 miliónov eur. Vysúťažená cena predstavuje 41,15 percenta z predpokladanej ceny prác 334,72 miliónov eur.
Verejné obstarávanie stavby diaľnice pri Martine trvalo od mája do októbra 2011. Diaľnica Dubná Skala – Turany začne na území Vrútok, kde sa napojí na ďalší pripravovaný úsek Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala. Diaľnica sa skončí v križovatke s cestou I. triedy, odkiaľ bude pokračovať úsek Turany – Hubová. Súčasťou stavby diaľnice bude diaľničný privádzač v Martine v dĺžke okolo 1,7 kilometra, štyri mimoúrovňové križovatky, 27 mostov, dve odpočívadlá a vyše 13 kilometrov protihlukových stien.