|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Štvrtok 19.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Judita
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
05. septembra 2019
Deťom s ADHD ubližujú napäté rodinné vzťahy, tvrdí odborník
Ilustračná snímka.
Zdieľať
Ilustračná snímka. Foto: TASR/František Iván
Bratislava 5. septembra (TASR) - Napätie detí s poruchou s deficitmi pozornosti a hyperaktivitou (ADHD) sa veľakrát spája s napätými alebo chaoticky nastavenými rodinnými vzťahmi, tvrdí psychológ a lektor Matej Štepita, ktorý sa venuje aj práci s týmito deťmi. „Často sa dieťaťu uľaví a zlepší vtedy, keď rodičia zjednotia svoj výchovný prístup, alebo keď vyriešia či aspoň zjemnia svoje vlastné vzťahové konflikty či osobné problémy. Mojou úlohou je potom napomôcť zlepšovaniu vzťahov v rodine a tým vytvoriť dieťaťu harmonickejšie prostredie na jeho psychický aj nervový vývin,“ hovorí.Napätie v rodinách nevníma ako individuálne zlyhanie, ale ako spoločenský fenomén. „Veľký tlak na výkon a tempo v práci, roztrieštenosť pozornosti a síl človeka, záplava rôznych agresívnych podnetov reklamy zo všetkých strán, digitálne médiá už pre deti v predškolskom veku a neistota okolo noriem, čo je správne, a čo nie vo výchove detí ľahko vytvoria chaos v konkrétnej rodine a následne aj v duši a nervovom systéme dieťaťa,“ myslí si Štepita. Preto by podľa neho spoločnosť mala prejavovať záujem, snažiť sa o hĺbku, pokoj, kontakt s prírodou a zrelosť. Tie pôsobia terapeuticky aj na deti s ADHD a ich rodiny.
U niektorých detí s poruchou problémy podľa psychológa počas puberty a dospievania odznejú. Iní ľudia sa s nimi musia naučiť žiť. Pracuje aj s dospelými s ADHD, ktorí prichádzajú sami, lebo vnímajú svoje trápenia plynúce z diagnózy a majú motiváciu aj schopnosti ich postupne riešiť. „U dospelých je základom učiť sa rozumne viesť samých seba, teda určitému sebaovládaniu, sebadisciplíne a štruktúrovaniu svojho času aj úloh,“ vysvetľuje Štepita. Tieto schopnosti sa podľa neho zídu každému, ale dospelý s ADHD ich pre svoju impulzivitu a roztržitosť potrebuje ešte viac, aby v jeho živote nezavládol chaos.
S dospelými Štepita pracuje individuálne, no myslí si, že by mala zmysel aj skupinová práca. Pri rodinách s deťmi kombinuje spolu so svojimi kolegyňami individuálnu prácu s rodinou aj skupiny pre viacero rodín. „V rámci skupinovej práce sa deti priamo - teda zážitkom pri hrách či tvorivých činnostiach - učia lepšie vychádzať s druhými deťmi a tiež rešpektovať základné pravidlá potrebné pre fungovanie v skupine. Dostanú aj zážitok prijatia v skupine, ktorý je pre ne vzácny a liečivý,“ uviedol Štepita. Doplnil, že pri skupinovej terapii si rodičia vedia navzájom často aj prakticky poradiť a tiež získajú pocit, že so svojím trápením nie sú jediní na svete.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR