|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
25. mája 2007
Deti rozoznajú cudzí jazyk prostredníctvom mimiky
Deti vo veku od štyroch do šiestich mesiacov dokážu z mimiky hovoriaceho vyčítať, či hovorí rodným alebo cudzím jazykom. U ...
Zdieľať
Deti rozoznajú cudzí jazyk prostredníctvom mimiky
BRATISLAVA 25. mája (WEBNOVINY) - Deti vo veku od štyroch do šiestich mesiacov dokážu z mimiky hovoriaceho vyčítať, či hovorí rodným alebo cudzím jazykom. U detí, ktoré vyrastajú v jednojazyčnom prostredí, sa táto schopnosť stráca približne v ôsmom mesiaci života. Tie, ktoré vychovávajú rodičia hovoriaci rozdielnym jazykom, vedia prostredníctvom odzerania z tváre rozoznávať jazyky dlhšie. Vyplýva to zo štúdie medzinárodného vedeckého tímu na čele so psychologičkou Whitney Weikum z kanadskej University of British Columbia.
Výraz tváre hovoriaceho vnímajú malé deti pri spoznávaní jazyka ako najdynamickejší a najzjavnejší podnet. Doteraz však nebolo jasné, či tieto podnety postačujú na to, aby od seba navzájom rozoznali rozličné jazyky. Weikum sa preto aj so spolupracovníkmi rozhodla prehrať štvor, šesť a osemmesačným deťom video, v ktorom určitá osoba povedala jednu vetu po anglicky alebo po francúzsky. Zvuk však nepočuli, videli len tvár hovoriaceho. Po istom čase deťom ukázali ďalšie nemé video buď v rovnakom, alebo inom jazyku. Následne pozorovali správanie detí, či sa na hovoriaceho dlho a intenzívne pozerali alebo sa krátko po spustení obrazu otočili preč. Ukázalo sa, že zmenu zaregistrovali len deti vo veku štyri a šesť mesiacov. Hovoriacemu na druhom videu, ktorý použil iný jazyk, totiž venovali viac pozornosti. Staršie deti zmenu nespozorovali. Dôvod straty schopnosti rozlišovať rozličné jazyky, súvisí podľa vedcov so všeobecným zúžením vnímania, ku ktorému dochádza u detí v prvom roku života. Weikum to zdôvodnila tým, že deti normálne "vidia" a počujú len jeden jazyk, preto túto schopnosť jednoducho nepotrebujú. Inak je to u detí, ktoré vychovávajú rozlične hovoriaci rodičia. Štúdia ukázala, že schopnosť rozlišovať jazyky na základe mimiky, si uchovávajú dlhšie.
SITA