Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

20. januára 2009

Deloitte analyzuje hlavné trendy v odvetví telekomunikácií, sektore médií a v oblasti technológií na rok 2009





Zdieľať
-         Smart telefóny: Ako zostať šikovným aj v čase poklesu
-         Radosť z vynechania sprostredkovateľa: Prečo by sa mali operátori chopiť obchodu s aplikáciami
-         Poplatky za ukončenie hovoru v mobilnej sieti v Európe: Prílišné zníženie alebo príliš rýchle zníženie?
 

 

 Oddelenie TMT (technológie, médiá a telekomunikácie) spoločnosti Deloitte dnes zverejnilo svoje prognózy pre sektor telekomunikácií na rok 2009. Je nepravdepodobné, že by sektor telekomunikácií nebol ovplyvnený súčasným stavom globálnej ekonomiky. Avšak, zatiaľ čo globálny rast môže byť cyklický, potreba sveta byť v spojení, a teda potreba telekomunikácií, zostáva elementárnou.
 
„Trh telekomunikácií prejde v roku 2009 zaujímavými zmenami, ktoré spôsobí najmä globálna ekonomická kríza, ale zmeny vyplynú aj z dozrievania určitých trendov na trhu, ktoré sa začali už pred rokmi. Prognózy na tento rok zahŕňajú smart telefóny, narastajúci dopad nezávislých poskytovateľov aplikácií na služby mobilných operátorov s pridanou hodnotou a dôsledky rýchlosti, s akou sa v rámci Európy znižujú poplatky za ukončenie hovoru,“ uviedol Dariusz Nachyla, vedúci oddelenia TMT spoločnosti Deloitte Central Europe.
 
 
Smart telefóny: Ako zostať šikovným aj v čase poklesu
 
Pokračovanie ekonomického poklesu v roku 2009 môže otriasť úspechom smart telefónov. Mobilní operátori, ktorí sú hlavným kanálom uvedenia smart telefónov na trh, môžu v snahe znižovať náklady začať prehodnocovať dotácie na mobilné telefóny, do ktorých odvetvie investuje každý rok desiatky miliárd dolárov. „Výrobcovia mobilných telefónov musia mobilným operátorom dokázať, že ich smart telefón môže zabezpečiť väčšiu návratnosť investície v porovnaní s konkurenciou aj s inými lacnejšími typmi telefónov. Zamerať by sa mali najmä na rozvoj a využívanie marketingu smart telefónov, za ktorých funkcie sú zákazníci ochotní aj napriek ťažkým časom zaplatiť,“ uviedol Juan Carlos, partner pre odvetvie telekomunikácií spoločnosti Deloitte Slovensko.
 
 
Radosť z vynechania sprostredkovateľa: Prečo by sa mali operátori chopiť obchodu s aplikáciami
 
Mobilní operátori sa už dlho zaoberajú vynechaním sprostredkovateľského medzičlánku, ktorý predstavoval prenikanie tretích strán do pôvodne uzavretého vzťahu medzi operátorom a zákazníkom. V roku 2009 sa však očakáva, že používatelia mobilných telefónov stiahnu do svojich telefónov viac ako 10 miliárd aplikácií - väčšina z nich bude zo stránok riadených výrobcami mobilných zariadení, výrobcami spotrebiteľskej elektroniky a softvérovými firmami. Hoci nie je pravdepodobné, že by operátori získali priame príjmy zo sťahovania aplikácií tretích strán, majú niekoľko možností, ako získať príjem zo sťahovania vrátane zálohovania zariadenia, riadenia prevodu aplikácií a špecializovaných služieb poskytovaných externým obchodom. Operátori môžu zarábať na vývojových firmách a zákazníkoch tým, že budú v službách vo veľkej miere predávať svoju značku a aktuálnosť vzhľadom na geografickú lokalitu. Zákazníci budú ťažiť z obchodov s aplikáciami, ale nemali by zabúdať na zdanlivo neúprosné riziko, že niektoré aplikácie môžu byť nakazené vírusmi.
 
 
Poplatky za ukončenie hovoru v mobilnej sieti v Európe: Prílišné zníženie alebo príliš rýchle zníženie?
 
Poplatky za ukončenie hovoru v mobilnej sieti („MTR“) v Európe sú odjakživa vyššie ako rovnaké poplatky v pevnej sieti. V roku 2008 sa MTR v Európe pohybovali od 0,02 do 0,18 euro za minútu. Na porovnanie, poplatky za ukončenie hovoru v pevnej sieti boli 0,01 euro. V júni 2008 však Európska komisia (EK) odporučila znížiť nesúlad medzi poplatkami v mobilnej a pevnej sieti a navrhla, aby v priebehu troch rokov poplatky za ukončenie hovoru v sieti mobilného operátora klesli o 70 %. Mobilní operátori, ktorí budú pravdepodobne negatívne ovplyvnení znížením MTR, by mali k návrhom EK predložiť alternatívne postupy, pričom by sa však mali vyhnúť zveličovaniu dopadu zníženia MTR. Prehnané nároky nemusia pomôcť pri rokovaniach s regulátormi, dokonca môžu zväčšiť obavy investorov. Faktom však zostáva, že znižovanie MTR sa pravdepodobne urýchli a operátori budú musieť posúdiť dopad na ziskovosť, a zvážiť, či by dátové služby mohli pokles výnosov z hlasových služieb vykompenzovať. Aj operátori, ktorí sú pripravení z poklesu MTR profitovať, by mali zvážiť jeho širší dopad, t. j., že zákazníci budú pravdepodobne očakávať od všetkých operátorov nižšie účty.
 
 
Súbor prognóz na rok 2009 vychádzal z interných a externých informácií získaných z rozhovorov s klientmi členských firiem, z príspevkov 6 000 partnerov a manažérov, ktorí sa v členských firmách Deloitte špecializujú na oblasť technológií, médií a telekomunikácií, a z rozhovorov s odvetvovými analytikmi a vrcholovými manažérmi z celého sveta.
 
Deloitte analyzuje najvýznamnejšie trendy v sektore médií na rok 2009
 
−         Televízii svitá na lepšie časy
−        Mobilná reklama dosahuje zaslúžený úspech
−        Znovuobjavenie mobilnej televízie
 

 

 Oddelenie TMT (technológie, médiá a telekomunikácie) spoločnosti Deloitte dnes zverejnilo prognózy pre sektor médií na rok 2009, v ktorých uvádza, že po mnohých rokoch nepretržitého rastu tržieb by živé vysielanie zábavných programov a priame športové prenosy mohli v roku 2009 zápasiť aj s problémami.
 
Krátenie sponzorských príspevkov môže ohroziť aj financovanie turné s extravagantnou výpravou alebo nákup nových vychytených hráčov. Prognózy na rok 2009 predpovedajú aj znovuobjavenie mobilnej televízie, pretože mobilné zariadenia a služby môžu na širšom televíznom trhu zohrať významnú úlohu. 
 
„Tohoročné prognózy sa venujú mnohým veľmi zaujímavým témam, ako je napríklad vyššia sledovanosť televízie v roku 2009, dlho očakávaný nárast reklamy prostredníctvom mobilných telefónov a nové spoločnosti v oblasti mobilnej televízie,“ uviedol Dariusz Nachyla, vedúci oddelenia TMT v Deloitte Central Europe.
 
Televízii svitá na lepšie časy
 
Má recesia aj pozitívne stránky? Ak pracujete v televízii, odpoveď môže byť áno. „V ťažkých časoch sa sledovanosť zvyčajne zvyšuje, pretože ľudia zostávajú doma. A naozaj, v druhej polovici roku 2008 sa priemerná sledovanosť televízie zvýšila,“ uviedol Juan Carlos, partner spoločnosti Deloitte Slovensko pre mediálny sektor.
 
Celková sledovanosť sa v roku 2009 pravdepodobne zvýši o 30 minút týždenne na jedného diváka, čo znamená, že môže nastať ten správny čas, aby sa televízia vzdialila ostatným médiám, keď najsilnejší hráči investujú do obsahu, zmlúv a modernizácie infraštruktúry.
 
„Prechod z analógového na digitálne vysielanie môže sledovanosť ešte zvýšiť. Okrem toho, profesionálne vyrobený program sa v súčasnosti presadzuje lepšie ako relácie, ktorých obsah tvoria samotní používatelia, a to tak online, ako aj v plošnom vysielaní,“ dodal Juan Carlos.
 
Mobilná reklama dosahuje zaslúžený úspech
 
Obdobie, kedy globálna reklama zaznamenáva dvojciferný pokles a nasledujúci rok sľubuje ešte viac problémov vo vývoji ekonomiky, môže značiť aj to, že nastal čas pre mobilnú reklamu. Mobilné telefóny sú teraz vďaka svojej všadeprítomnosti (viac ako kedykoľvek predtým) vhodným nositeľom reklamy. Napriek tomu už dnes existujú vyspelejšie názory na to, čo sú a čo nie sú mobilné telefóny v reklame schopné realizovať.
 
V roku 2009 čoraz viac reklamných kampaní využije minimalizmus mobilných telefónov na dosiahnutie silného účinku. Príkladom môže byť jedna z doteraz najúspešnejších reklamných kampaní realizovaných prostredníctvom mobilných telefónov − použitie textových správ v prezidentských voľbách v USA. So skutočným nástupom mobilnej reklamy príde moment, kedy sa bude dať reklama odoslať všetkým používateľom mobilných telefónov jediným kliknutím.
 
 
Znovuobjavenie mobilnej televízie
 
Neustále sa objavujú prognózy o „blížiacom sa nástupe“ mobilnej televízie. Je však nepravdepodobné, že by sa v krátkom čase televízne obrázky v telefónoch mohli stať bežnou záležitosťou. Skôr sa očakáva, že vďaka výsledkom z roku 2008, ktoré neboli uspokojivé aj napriek tak významným udalostiam, akými boli olympijské hry, sa mnohé projekty rozvoja mobilnej televízie v roku 2009 odložia na neurčito. Mobilné zariadenia a služby však môžu aj tak zohrávať významnú úlohu na širšom televíznom trhu − spoločnosti, ktoré poskytujú obsah programov, musia iba získať na vec určitý nadhľad. Mobilné telefóny možno použiť nielen na programovanie digitálnych videorekordérov (DVR) na diaľku, ale aj na objednávanie programov na vyžiadanie. Prevádzkovatelia televízneho vysielania by mohli posielať odporúčané zábavné programy, ukážky z filmov alebo upútavky na nové diely seriálu, pričom klient si program nahrá stlačením tlačidla. Prepojenie možností mobilnej komunikácie s prijímačmi a dekodérmi digitálneho signálu by televíziám dokonca umožnilo prenášať informácie o sledovanosti subjektom zabezpečujúcim meranie sledovanosti.
 
Súbor prognóz na rok 2009 vychádzal z interných a externých informácií získaných v rozhovoroch s klientmi členských firiem, z príspevkov 6 000 partnerov a manažérov, ktorí sa v členských firmách Deloitte špecializujú na oblasť technológií, médií a telekomunikácií a z rozhovorov s odvetvovými analytikmi a vedúcimi pracovníkmi z krajín celého sveta.
 
Deloitte analyzuje najvýznamnejšie trendy v oblasti technológií na rok 2009
 
−        Ohrozenie PC: nástup netbookov
−        Racionálnosť ekologicky orientovanej a zoštíhlenej funkcie IT
−        Generické značky začínajú byť “in“
 

 

 Oddelenie TMT (technológie, médiá a telekomunikácie) spoločnosti Deloitte dnes zverejnilo prognózy pre oblasť technológií na rok 2009, v ktorých predpovedá vzostup netbookov, väčšiu orientáciu na ekologické IT a rozmach generických značiek, pretože spoločnosti budú pravdepodobne v snahe znížiť náklady ochotnejšie vyskúšať lacnejšie, či neznačkové alternatívy.
 
„Pre oblasť technológií prinesie rok 2009 náročné úlohy. Z roku 2009 však vzíde niekoľko jasných víťazov. Tohtoročné prognózy okrem iného označujú rok 2009 za prelomový pre netbooky, generické technologické značky a sociálne siete v rámci obchodných činností. Okrem toho očakávame, že spoločnosti si ešte viac uvedomia potrebu šetrenia energie. Z toho dôvodu sa môžu rozhodnúť outsourcovať spracovanie údajov do dátových centier, ktoré využívajú najnovšie a najefektívnejšie technológie. K spomínaným náročným úlohám bude patriť riešenie problémov vyplývajúcich z klesajúcich cien za digitálne uchovávanie dát, v dôsledku čoho sa zvýši riziko spojené so správou súborov. Okrem toho dôsledkom rastúceho dopytu po elektrickej energii bude zavádzanie technológií SmartGrid,“ uviedol Dariusz Nachyla, vedúci oddelenia TMT v Deloitte Central Europe.
 
 
Ohrozenie PC: nástup netbookov
 
V roku 2009 by mal potenciál netbookov narásť. Nové modely budú vybavené lepšími procesormi a zdokonalenými pevnými diskami. Aj keď netbooky majú dostatočný potenciál, aby mohli ohroziť PC a iné oblasti jednotlivých čiastkových sektorov, ďalšie výrazné príležitosti ponúka aj pozorný vývoj trhu a rozšírenie ponuky aplikácií. Spoločnosti pôsobiace v oblasti technológií by mali využiť lacné mikroprocesory v netbookoch s nízkou spotrebou energie, so systémami home-media, s digitálnymi videorekordérmi a hracími konzolami, ktoré budú využívať nové mikroprocesory. Bezdrôtové nosiče sa už začínajú používať na podporu netbookov ako spôsob zabezpečiť účastníkov bezdrôtového prenosu dát. A netbooky môžu administratívni pracovníci používať namiesto tradičných PC a dokonca môžu nahradiť aj schránky a PDA pracovníkov v teréne.
 
 
Racionálnosť ekologicky orientovanej a zoštíhlenej funkcie IT
 
V roku 2009 budú vyhliadky v energetike naďalej neisté a spoločnosti by mali zvážiť čo najviac alternatív, ako znížiť spotrebu. Jedným zo zdrojov okamžitých úspor sú dátové centrá. Ak sa dátové centrá nachádzajú v objektoch, ktoré boli pôvodne projektované na pobyt osôb, treba ich prerobiť tak, aby zohľadňovali potreby strojov, pretože aj nevhodne umiestnené klimatizačné prieduchy alebo nesprávne nasmerovaný prúd chladného vzduchu sú plytvaním energie. Viac spoločností zrejme zváži možnosť outsourcingu činností do dátových centier a používanie zariadení s najnovšími a najefektívnejšími technológiami. Optimálnym prístupom by však bolo jednoducho určiť maximálnu veľkosť dátových centier namiesto toho, aby sa uvažovalo o ich neúprosnej expanzii.
 
 
Generické značky začínajú byť „in“
 
„Značka, ktorá bola kedysi symbolom kvality, spoľahlivosti a dokonca atraktívnosti, môže pri súčasnom neistom vývoji ekonomiky vyjadrovať skôr extravaganciu. V roku 2009 budú spoločnosti pravdepodobne ochotnejšie vyskúšať lacnejšie, neznačkové alternatívy v snahe znížiť náklady. Podniky, ktoré zvažujú zmenu dodávateľa, by určite mali vypracovať strednodobú analýzu ekonomickej efektívnosti,“ uviedol Juan Carlos, partner spoločnosti Deloitte Slovensko pre odvetvie technológií.
 
Nadviazanie vzťahov s novými dodávateľmi môže od používateľov vyžadovať, aby sa naučili pracovať s novým rozhraním, čo môže spôsobiť zníženie produktivity práce. Výrobcovia technologických zariadení by mali zvážiť, ako sa vplyv obchodnej značky mení v podmienkach poklesu ekonomiky. Výrobcovia budú možno potrebovať vyvinúť nízkonákladové alebo generické značky. Luxusné značky sa však môžu jednoducho rozhodnúť znášať krátkodobý pokles tržieb, pretože zníženie cien by im mohlo v dlhodobom meradle poškodiť imidž.
 
 

Súbor prognóz na rok 2009 vychádzal z interných a externých informácií získaných z rozhovorov s klientmi členských firiem, z príspevkov 6 000 partnerov a manažérov, ktorí sa v členských firmách Deloitte špecializujú na oblasť technológií, médií a telekomunikácií a z rozhovorov s odvetvovými analytikmi a vedúcimi pracovníkmi z celého sveta.

Bratislava, 20. januára 2009


   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
EK zvažuje právne kroky pre prerušenie dodávok plynu
<< predchádzajúci článok
Európa bude za ruský plyn platiť zhruba 280 USD