|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
01. decembra 2018
Dáni chcú použiť odpadový rastlinný olej ako palivo
Nevylievajte použitý rastlinný olej do odpadu. Budete prekvapení, ako využitie môže nájsť. Dánska lodiarska spoločnosť napríklad plánuje použiť odpadový ...
Zdieľať
Ilustračné foto. Foto: TASR - Jozef Ďurník
Kodaň 1. decembra (TASR) - Nevylievajte použitý rastlinný olej do odpadu. Budete prekvapení, ako využitie môže nájsť. Dánska lodiarska spoločnosť napríklad plánuje použiť odpadový rastlinný olej na pohon svojej flotily. Ide o najnovší pokus o inováciu paliva v doprave, ktorá je pod intenzívnym tlakom na zníženie uhlíkovej stopy.Spoločnosť D/S Norden A/S, ktorá prevádzkuje viac ako 300 obchodných lodí, zatiaľ nevie, koľko firiem bude mať záujem o dopravu nákladu na lodiach poháňaných rastlinným olejom. Chce však vybranému počtu klientov, ktorí sledujú svoju "uhlíkovú stopu", na budúci rok ponúknuť takúto službu. A podľa ich reakcie vyhodnotí, aký je o ňu záujem, uviedol generálny riaditeľ Jan Rindbo.
Podľa smernice Medzinárodnej námornej organizácie, ktorá je súčasťou Organizácie Spojených národov, musia lode znížiť emisie skleníkových plynov do roku 2050 na polovicu ich úrovne v roku 2008.
Spolu s emisiami by sa mohli znížiť aj náklady na palivo. V každom prípade táto snaha už priniesla viacero inovácií a experimentov. Patria medzi ne napríklad plavidlá, ktoré sa kĺžu na bublinách, či lode využívajúce veľké prídavné rotorové plachty. Tie predstavil fínsky start-up, ktorý pritom využil známy princíp prúdenia vzduchu, odporu a vztlaku. Získal za to niekoľko cien za inovácie a kontrakty s najväčšími lodnými spoločnosťami. Oveľa prozaickejším spôsobom ako dosiahnuť efektívnejšiu spotrebu paliva je úprava trupu.
Pokiaľ ide o rastlinný olej ako palivo, dánska firma v tomto roku uskutočnila skúšobné plavby. V nasledujúcom roku 2019 by už chcela svoje plány uviesť do praxe a v roku 2020 používanie oleja rozšíriť.
Prevažná väčšina lodí spoločnosti Norden prepravuje tzv. suchý náklad, ako je uhlie, železná ruda či obilniny. Norden plánuje nakupovať palivo od firmy GoodFuels Marine v Holandsku, ktorú čiastočne podporuje spoločnosť Varo Energy zo skupiny Vitol Group.
Podľa Rindboa je ich plán skutočne uhlíkovo neutrálny, pretože rastlinný olej bol už použitý, a keby nepoháňal lode, bol by aj tak zlikvidovaný. Olej by mohol pomôcť vyriešiť aj ďalšiu výzvu v lodnej doprave: emisie síry. Od roku 2020 budú musieť plavidlá drasticky znížiť množstvo znečisťujúcich látok, ktoré vypúšťajú do ovzdušia a rastlinný olej ich neobsahuje.
Oceány nie sú jediným miestom, kde sa odvetvie dopravy pokúša znížiť emisie uhlíka. Výskumníci, ktorí hľadajú obnoviteľné palivo pre lietadlá, najnovšie pracujú so živočíšnymi tukmi, napríklad s hovädzím lojom. Tento vedľajší produkt pri spracovaní mäsa sa javí ako potenciálna udržateľná alternatíva k fosílnym palivám. Rakúska rafinéria OMV údajne pracuje na prvotriednom produkte, o ktorom tvrdí, že umožní lietadlám doletieť ďalej.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR