|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
05. novembra 2005
Ďalšie automobilky už nepotrebujeme
Získanie ďalšej obrej investície v automobilovom priemysle by už nemuselo byť pre Slovensko výhodné. Aspoň tak si to myslí nový splnomocnenec pre koordináciu automobilového priemyslu Jozef Uhrík.
Zdieľať
Bývalý šéf bratislavského Volkswagenu vidí priestor hlavne v rozvoji podmienok na pritiahnutie menších dodávateľských firiem a podpore vytvárania pôdy pre rast vedeckovýskumných centier. Včera ho v novej funkcii predstavil minister hospodárstva Jirko Malchárek.
Slovensko sa po naštartovaní výroby v trnavskom Peugeote a v Kii stane najväčším producentom automobilov na svete v prepočte na obyvateľstvo, a tak sa dá očakávať, že bude stúpať hlad celého priemyslu po kvalifikovaných pracovných silách. V súčasnosti zamestnáva takmer 60-tisíc ľudí, Uhrík však odhaduje, že celková zamestnanosť sa vyšplhá nad 100-tisíc ľudí. „Z toho minimálne 8 % musí mať univerzitné vzdelanie,“ dodal. Už tento rok by mali stúpnuť aj investície v samotnom automobilovom priemysle, ich výšku však nechcel špecifikovať. Naznačil však, že by mohlo ísť o vyšie číslo, ako v minulom roku (34 mld Sk v r. 2004)
Aj preto sa Združenie automobilového priemyslu angažuje v zmenách učebného zamerania na učňovských, ale aj vysokých školách. V súčasnosti už fungujú pilotné učňovské centrá, vysoké školy by sa mali zamerať na budovanie centier vedy a výskumu, ako aj na podporu celoživotného vzdelávania.
Na rokovanie vlády by sa mal v dohľadnom čase dostať nový materiál o rozvoji automobilového priemyslu. Podľa nového splnomocnenca pre túto oblasť bude potrebné predovšetkým zmeniť jeho regionálnu lokalizáciu. „V súčasnosti končíme niekde pri Strečne,“ konštatoval Uhrík s tým, že zmena by mala nastať po dobudovaní projektovaných diaľničných úsekov. Zaostáva aj pripravenosť viacerých priemyselných parkov, ktoré síce majú investorov, ale chýba im práve napojenie na infraštruktúru. Práve pre už etablované dodávateľské jednotky je potrebné dostať na Slovensko ďalších subdodávateľov. „Napríklad, v Rakúsku sa takéto subjekty rátajú na stovky,“ uviedol Uhrík.
Slovensko sa po naštartovaní výroby v trnavskom Peugeote a v Kii stane najväčším producentom automobilov na svete v prepočte na obyvateľstvo, a tak sa dá očakávať, že bude stúpať hlad celého priemyslu po kvalifikovaných pracovných silách. V súčasnosti zamestnáva takmer 60-tisíc ľudí, Uhrík však odhaduje, že celková zamestnanosť sa vyšplhá nad 100-tisíc ľudí. „Z toho minimálne 8 % musí mať univerzitné vzdelanie,“ dodal. Už tento rok by mali stúpnuť aj investície v samotnom automobilovom priemysle, ich výšku však nechcel špecifikovať. Naznačil však, že by mohlo ísť o vyšie číslo, ako v minulom roku (34 mld Sk v r. 2004)
Aj preto sa Združenie automobilového priemyslu angažuje v zmenách učebného zamerania na učňovských, ale aj vysokých školách. V súčasnosti už fungujú pilotné učňovské centrá, vysoké školy by sa mali zamerať na budovanie centier vedy a výskumu, ako aj na podporu celoživotného vzdelávania.
Na rokovanie vlády by sa mal v dohľadnom čase dostať nový materiál o rozvoji automobilového priemyslu. Podľa nového splnomocnenca pre túto oblasť bude potrebné predovšetkým zmeniť jeho regionálnu lokalizáciu. „V súčasnosti končíme niekde pri Strečne,“ konštatoval Uhrík s tým, že zmena by mala nastať po dobudovaní projektovaných diaľničných úsekov. Zaostáva aj pripravenosť viacerých priemyselných parkov, ktoré síce majú investorov, ale chýba im práve napojenie na infraštruktúru. Práve pre už etablované dodávateľské jednotky je potrebné dostať na Slovensko ďalších subdodávateľov. „Napríklad, v Rakúsku sa takéto subjekty rátajú na stovky,“ uviedol Uhrík.
Automobilový priemysel na Slovensku
2002 2003 2004
Zamestnanosť 50 214 54 680 55 000
Investície (mld Sk) 24 21,1 34
Výroba komponentov (mld Sk) 53,3 104,8 140,0
Výroba áut po roku 2008 (ročne)
PSA 300- až 500-tisíc
Kia 200- až 300-tisíc
VW 300-tisíc
Spolu 800- až 1 100-tisíc
Na 1 000 obyv. 148 až 204
Zdroj ZAP
(ss)