|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Pondelok 18.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Eugen
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
11. októbra 2011
Dajte si pozor na aquaplaning
Tagy: aquaplaning
Aquaplaning je strata prilnavosti pneumatiky k vozovke vplyvom vrstvy vody, ktorá sa dostala medzi dotykovú plochu pneumatiky a povrch vozovky. Vozidlo sa v dôsledku neprimeranej rýchlosti nedotýka ...
Zdieľať
BRATISLAVA 11. októbra (WEBNOVINY) - Aquaplaning je strata prilnavosti pneumatiky k vozovke vplyvom vrstvy vody, ktorá sa dostala medzi dotykovú plochu pneumatiky a povrch vozovky. Vozidlo sa v dôsledku neprimeranej rýchlosti nedotýka pneumatikami vozovky, vzniká strata prílnavosti vplyvom vodného stĺpca vody na vozovke, čím dochádza k neovládateľnosti vozidla.
Vznik aquaplaningu závisí nielen na hrúbke vodnej vrstvy na vozovke, ale hlavne tiež na hĺbke dezénovej drážky a typu dezénu pneumatiky. Drážky majú za úlohu vodu spod pneumatík pohltiť prípadne ju odviesť do strán. Čiastočná alebo úplná strata prilnavosti – aquaplaning vzniká vďaka „podbiehaniu“ vody pod dezénovými drážkami pneumatiky, ktoré už vodu na vozovke nedokážu odviesť a vznikne vodný klin. Táto situácia nastáva vo chvíli, kedy drážky dezénu nie sú schopné odviesť dostatočne rýchlo prebytočné množstvo vody ležiacej na vozovke.
Minimálna hodnota drážok je zákonom stanovená na 1,6 mm pre osobné vozidlá. Ak však na pneumatike zostáva 1,6 mm dezénu a na vozovke je 6 mm vrstva vody, vozilo pri rýchlosti 70 km/h stráca adhéziu, z toho vyplýva že pneumatika stráca prílnavosť k vozovke a nastáva aquaplaning.
Nová pneumatika pri rýchlosti 80 km/h musí byť schopná odviesť 20 litrov vody každú sekundu.
So zvyšujúcou sa rýchlosťou sa zmenšuje priestor v drážkach našich pneumatík, ktoré potom nie sú schopné odvádzať vodu a pneumatiky nie sú schopné preniesť dostatočne pozdĺžne ani bočné sily. Hrozí teda nebezpečie krízovej situácie.
Tipy na zvládnutie aquaplaningu (akonáhle začne pršať):
- predovšetkým znížte rýchlosť. Je to jediná vec, ktorú môžete na ceste zmeniť. Často kontrolujte, ako idete rýchlo. Pocitom sa často necháme oklamať, hlavne pri jazde v kolóne.
- majte obe ruky na volante, aby ste auto cítili čo najviac. Čítajte vozovku, premýšľajte, kde by mohlo byť viac vody (toľko, že auto začne plávať). Predovšetkým si dajte pozor na prudké pohyby.
- zvýšte pozornosť na akúkoľvek hĺbku vody, kaluže, vyjazdené koľaje, na prúd tečúcej vody naprieč vozovkou po prudkom daždi
- pravidelne sledujte stopy vášho vozidla v spätnom zrkadle. Ak sa rýchlo plnia vodou a následne strácajú, môže to byť predzvesťou zníženia kontaktnej plochy
- koncentrujte sa (stíšte rádio, nehovorte toľko so spolujazdcom), aby ste počuli vodu v podbehoch
- prehrajte si reakcie - čo budem robiť keď nastane krízová situácia. Pamätajte, že pri aquaplaningu je nevhodné brzdiť a točiť volantom.
- ideálne je povoliť pedál plynu a zošliapnuť spojku pre uvoľnenie hnacej nápravy, aby vznikajúci vodný klin začal vozidlo spomaľovať a obnovil sa kontakt pneumatiky s vozovkou.
Zostaňte v pokoji, sledujte sa
Zostávate sedieť v sedačke, alebo sa nepozorovane predkláňate? Buší vám srdce? Spomaľte. Keď je človek v strese, ľahšie urobí chybu.
Zdroj: Tempus Superdrive
Vypracoval: Ing. Jozef Dlholúcky
Vznik aquaplaningu závisí nielen na hrúbke vodnej vrstvy na vozovke, ale hlavne tiež na hĺbke dezénovej drážky a typu dezénu pneumatiky. Drážky majú za úlohu vodu spod pneumatík pohltiť prípadne ju odviesť do strán. Čiastočná alebo úplná strata prilnavosti – aquaplaning vzniká vďaka „podbiehaniu“ vody pod dezénovými drážkami pneumatiky, ktoré už vodu na vozovke nedokážu odviesť a vznikne vodný klin. Táto situácia nastáva vo chvíli, kedy drážky dezénu nie sú schopné odviesť dostatočne rýchlo prebytočné množstvo vody ležiacej na vozovke.
Minimálna hodnota drážok je zákonom stanovená na 1,6 mm pre osobné vozidlá. Ak však na pneumatike zostáva 1,6 mm dezénu a na vozovke je 6 mm vrstva vody, vozilo pri rýchlosti 70 km/h stráca adhéziu, z toho vyplýva že pneumatika stráca prílnavosť k vozovke a nastáva aquaplaning.
Nová pneumatika pri rýchlosti 80 km/h musí byť schopná odviesť 20 litrov vody každú sekundu.
So zvyšujúcou sa rýchlosťou sa zmenšuje priestor v drážkach našich pneumatík, ktoré potom nie sú schopné odvádzať vodu a pneumatiky nie sú schopné preniesť dostatočne pozdĺžne ani bočné sily. Hrozí teda nebezpečie krízovej situácie.
Tipy na zvládnutie aquaplaningu (akonáhle začne pršať):
- predovšetkým znížte rýchlosť. Je to jediná vec, ktorú môžete na ceste zmeniť. Často kontrolujte, ako idete rýchlo. Pocitom sa často necháme oklamať, hlavne pri jazde v kolóne.
- majte obe ruky na volante, aby ste auto cítili čo najviac. Čítajte vozovku, premýšľajte, kde by mohlo byť viac vody (toľko, že auto začne plávať). Predovšetkým si dajte pozor na prudké pohyby.
- zvýšte pozornosť na akúkoľvek hĺbku vody, kaluže, vyjazdené koľaje, na prúd tečúcej vody naprieč vozovkou po prudkom daždi
- pravidelne sledujte stopy vášho vozidla v spätnom zrkadle. Ak sa rýchlo plnia vodou a následne strácajú, môže to byť predzvesťou zníženia kontaktnej plochy
- koncentrujte sa (stíšte rádio, nehovorte toľko so spolujazdcom), aby ste počuli vodu v podbehoch
- prehrajte si reakcie - čo budem robiť keď nastane krízová situácia. Pamätajte, že pri aquaplaningu je nevhodné brzdiť a točiť volantom.
- ideálne je povoliť pedál plynu a zošliapnuť spojku pre uvoľnenie hnacej nápravy, aby vznikajúci vodný klin začal vozidlo spomaľovať a obnovil sa kontakt pneumatiky s vozovkou.
Zostaňte v pokoji, sledujte sa
Zostávate sedieť v sedačke, alebo sa nepozorovane predkláňate? Buší vám srdce? Spomaľte. Keď je človek v strese, ľahšie urobí chybu.
Zdroj: Tempus Superdrive
Vypracoval: Ing. Jozef Dlholúcky
Tagy: aquaplaning