|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
15. decembra 2010
D1 pri Žiline sa dá podľa Sulíka postaviť o 3 mld. eur menej
Náklady na výstavbu diaľnice pri Žiline môžu byť podľa šéfa strany SaS Richarda Sulíka o vyše 3 mld. eur nižšie, ako by boli pri realizácii tretieho ...
Zdieľať
Foto: Ilustračné foto SITA/Michal SvítokBRATISLAVA 15. decembra (WEBNOVINY) - Náklady na výstavbu diaľnice pri Žiline môžu byť podľa šéfa strany SaS Richarda Sulíka o vyše 3 mld. eur nižšie, ako by boli pri realizácii tretieho balíka PPP projektov. „Toto sú hlavné dôvody prečo strana SaS odmieta tento projekt, je to absurdné predraženie tejto diaľnice,“ povedal v stredu na tlačovej konferencii Sulík. Ako dodal, súťaž na tretí balík PPP projektov vzbudzovala podozrenie, že nebolo všetko úplne v poriadku. A to aj preto, že koncesionár nemal problém ponúknuť 20-percentnú zľavu a že bol v tendri sám.
Strana SaS preto podľa Sulíka navrhuje okamžite vyhlásiť tender na výstavbu tunela Višňové financovanú zo štátneho rozpočtu a eurofondov. Takáto súťaž môže byť podľa neho vypísaná veľmi rýchlo a tunel by sa mohol začať stavať už do niekoľkých mesiacov. Zároveň SaS navrhuje zatiaľ nestavať 5-kilometrový diaľničný privádzač z Lietavskej Lúčky do Žiliny. Na zvyšné úseky by sa potom podľa Sulíka vyhlásil tender a financované by mohli byť tak zo štátneho rozpočtu a európskych peňazí, ako aj formou PPP projektu.
Takýmto postupom by podľa šéfa SaS, ktorá otázku ceny za tretí balík PPP na Koaličnej rade otvorila, znížili oproti PPP projektu napríklad investičné náklady z 1,6 mld. eur na 1,3 mld. eur či úroky z 3,9 mld. eur na zhruba 1,8 mld. eur. Celkovo by náklady na výstavbu úsekov diaľnice D1 pri Žiline podľa návrhov SaS mali oproti projektu PPP klesnúť z 6,8 mld. eur na 3,7 mld. eur. „SaS je za urýchlenú výstavbu diaľnic, ale vyššie náklady o vyše 3 mld. eur si jednoducho na zodpovednosť nezoberieme,“ konštatoval Sulík.
Závery, na ktorých sa dohodla Koaličná rada, by mala podľa Sulíka schváliť vláda a následne by podľa tohto uznesenia mal konať aj minister dopravy. Súťaž na tunel Višňové by však podľa Sulíka mohla byť vypísaná už čoskoro. „Dúfam, že bude vypísaná čím skôr, najlepšie okamžite. Nič nebráni vypísaniu súťaže,“ konštatoval.
Platnosť koncesnej zmluvy pre výstavbu a prevádzku úsekov diaľnice D1 v okolí Žiliny v rámci tretieho balíka PPP končí v stredu 15. decembra. Dovtedy bol totiž predĺžený termín na rokovania medzi rezortom dopravy a koncesionárskou spoločnosťou Žilinská diaľnica, s.r.o., vedenou nemeckou firmou Hochtief, o podmienkach financovania diaľničného projektu. Minister dopravy Ján Figeľ po pondelkovej dohode Koaličnej rady nepredloží návrh druhého dodatku ku koncesnej zmluve, ani nepredĺži termín na finančné uzatvorenie tretieho balíka PPP. Tým spomínaná zmluva zanikne. Tento projekt tak bude mať rovnaký osud ako prvý balík PPP, ktorý bol zameraný na výstavbu a prevádzku piatich úsekov D1 medzi Martinom a Prešovom.
Strana SaS preto podľa Sulíka navrhuje okamžite vyhlásiť tender na výstavbu tunela Višňové financovanú zo štátneho rozpočtu a eurofondov. Takáto súťaž môže byť podľa neho vypísaná veľmi rýchlo a tunel by sa mohol začať stavať už do niekoľkých mesiacov. Zároveň SaS navrhuje zatiaľ nestavať 5-kilometrový diaľničný privádzač z Lietavskej Lúčky do Žiliny. Na zvyšné úseky by sa potom podľa Sulíka vyhlásil tender a financované by mohli byť tak zo štátneho rozpočtu a európskych peňazí, ako aj formou PPP projektu.
Takýmto postupom by podľa šéfa SaS, ktorá otázku ceny za tretí balík PPP na Koaličnej rade otvorila, znížili oproti PPP projektu napríklad investičné náklady z 1,6 mld. eur na 1,3 mld. eur či úroky z 3,9 mld. eur na zhruba 1,8 mld. eur. Celkovo by náklady na výstavbu úsekov diaľnice D1 pri Žiline podľa návrhov SaS mali oproti projektu PPP klesnúť z 6,8 mld. eur na 3,7 mld. eur. „SaS je za urýchlenú výstavbu diaľnic, ale vyššie náklady o vyše 3 mld. eur si jednoducho na zodpovednosť nezoberieme,“ konštatoval Sulík.
Závery, na ktorých sa dohodla Koaličná rada, by mala podľa Sulíka schváliť vláda a následne by podľa tohto uznesenia mal konať aj minister dopravy. Súťaž na tunel Višňové by však podľa Sulíka mohla byť vypísaná už čoskoro. „Dúfam, že bude vypísaná čím skôr, najlepšie okamžite. Nič nebráni vypísaniu súťaže,“ konštatoval.
Platnosť koncesnej zmluvy pre výstavbu a prevádzku úsekov diaľnice D1 v okolí Žiliny v rámci tretieho balíka PPP končí v stredu 15. decembra. Dovtedy bol totiž predĺžený termín na rokovania medzi rezortom dopravy a koncesionárskou spoločnosťou Žilinská diaľnica, s.r.o., vedenou nemeckou firmou Hochtief, o podmienkach financovania diaľničného projektu. Minister dopravy Ján Figeľ po pondelkovej dohode Koaličnej rady nepredloží návrh druhého dodatku ku koncesnej zmluve, ani nepredĺži termín na finančné uzatvorenie tretieho balíka PPP. Tým spomínaná zmluva zanikne. Tento projekt tak bude mať rovnaký osud ako prvý balík PPP, ktorý bol zameraný na výstavbu a prevádzku piatich úsekov D1 medzi Martinom a Prešovom.