|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Štvrtok 19.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Judita
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
12. januára 2012
D1 môže byť hotová v roku 2017, dúfa minister dopravy Figeľ
Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) si naďalej myslí, že motoristi budú môcť plynule jazdiť po diaľnici z Bratislavy do Košíc cez Žilinu v roku 2017. Podmienkou toho je, aby bol dovtedy ...
Zdieľať
BRATISLAVA 12. januára (WEBNOVINY) - Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) si naďalej myslí, že motoristi budú môcť plynule jazdiť po diaľnici z Bratislavy do Košíc cez Žilinu v roku 2017.
Podmienkou toho je, aby bol dovtedy odovzdaný technicky náročný, takmer 13,5-kilometrový úsek D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala, vrátane tunela Višňové v dĺžke 7,5 kilometra.
"Za podmienky, že budúca exekutíva bude postupne, seriózne prijímať jednotlivé rozhodnutia, rok 2017 je reálnym termínom na sprejazdnenie aj takejto najnáročnejšej stavby," povedal Figeľ v rozhovore pre agentúru SITA.
Vyhodnocovanie ponúk v máji
Projektovanie a výstavba spomínanej diaľnice s odhadovanými nákladmi takmer 900 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty je plánovaná na päť a pol roka. Práce by tak museli začať najneskôr v júli tohto roka, aby mohli byť hotové do konca roka 2017. Podľa tendra, ktorý Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a.s. začala koncom vlaňajška, ponuky stavbárov majú byť otvárané začiatkom mája. Ak sa ich vyhodnocovanie predĺži a niekto z uchádzačov vznesie námietky, diaľnica s tunelom Višňové do uvedeného termínu nebude ukončená.
"Ak budúca vláda zachová ambiciózny a zároveň realistický prístup, ktorý sme zvolili, a bude realizovať program schválený na najbližšie roky, považujem to za dosiahnuteľný horizont," dodal Figeľ o možnosti dokončenia chýbajúcich úsekov D1 medzi Bratislavou a Košicami v roku 2017. Rezort dopravy podľa neho netlačil na termíny výstavby diaľnic pre volebné záujmy, ale z hľadiska ich reálnej, majetkovej, zmluvnej a stavebnej pripravenosti pre konkrétne úseky.
Úspora nákladov
Minister dopravy očakáva úsporu nákladov aj v tendri na stavbu diaľnice s tunelom Višňové. Nepredpokladá však, že úspora peňazí bude taká výrazná ako pri iných diaľničných úsekoch, kde nie sú dlhé tunely. "Tunel je najnáročnejším stavebným dielom, bude dlhý a z hľadiska bezpečnosti musí spĺňať moderné predpisy 21. storočia," povedal Figeľ s tým, že pri tuneli je výnimka pre využitie technológie a hmoty. Záujem o účasť v tejto súťaži je podľa neho tiež výrazný. "Tam, kde je férová a intenzívna konkurencia, získava zákazník, a tým je celé Slovensko," dodal. Figeľ tvrdí, že súťaže po menších úsekoch dávajú výhodnejšie výsledky, umožňujú obstarávať a realizovať stavby pre viaceré firmy a tento princíp sa osvedčil.
Diaľnica D1 Višňové-Dubná Skala (vizualizácia tunela Višňové)
Bez predraženia výstavby
Výstavba diaľničných úsekov na D1, ktorú zabezpečujú vybrané stavebné firmy za výrazne nižšie vysúťažené ceny oproti odhadovaným nákladom, by sa podľa ministra dopravy Jána Figeľa (KDH) nemala neskôr predražiť. Neobáva sa, že reálne ceny po dokončení diaľničných úsekov budú značne vyššie oproti dohodnutým cenám v zmluvách so zhotoviteľmi. "Zmeny sa môžu týkať iba nepredvídateľných nákladov ako archeologické nálezy, vojnová munícia či nepreskúmané geologické súvislosti alebo klimatické zmeny. Nepripúšťam, že niečo sa podpíše a niečo celkom iné je očakávané na konci. Toto bola prax minulých rokov, odmietam ju z princípu," povedal minister Figeľ.
Precíznosť a vážnosť zmlúv, ktoré Národná diaľničná spoločnosť, a.s. podpisuje s úspešnými uchádzačmi, je podľa šéfa rezortu dopravy základným rámcom pre vymožiteľnosť cien a kvality. "Víťazné firmy nie sú neznáme garážové firmy. Zvolená metóda obstarávania cez žltý FIDIC hovorí o tom, že zhotoviteľ projektuje a zároveň realizuje stavebnú časť. Preto hľadá alternatívy a optimalizuje aj stránku nákladov, aby bol schopný garantovať konečnú cenu," uviedol Figeľ.
Kontroluje aj Európska komisia
Zmluvy s dodávateľmi prác pri stavbe diaľnic, financovaných aj z európskych peňazí, oproti minulosti používajú takzvané míľniky. Kontroluje ich pred, počas a po výstavbe aj Európska komisia. "Táto metóda je veľmi náročná, ale toho sa nebojíme. Transparentnosť prináša Slovensku úspory aj rozvoj. Keby sme išli formou PPP podľa Ficovej vlády, tak Slovensko sa naozaj dostane do neudržateľnej situácie," myslí si Figeľ.
Pripomenul, že tri balíky PPP, z ktorých dva zastavil, by predstavovali ročnú platbu štátu koncesionárom v súčte 600 mil. až 700 mil. eur počas tridsať rokov. Takýto nárok na štátny rozpočet by podľa neho zastavil akúkoľvek ďalšiu výstavbu diaľnic, pričom potrebné je stavať aj inde než len na D1. Nepáčia sa mu reči o bakelitových diaľniciach, lebo to uráža slovenské firmy, ktoré podľa neho stavať vedia a ručia za diela.
Minister dopravy uviedol, že za jeden a pol roka pôsobnosti súčasnej vlády sa podarilo rozbehnúť novú výstavbu 56 kilometrov diaľnic. "Za také isté obdobie po nástupe Ficovej vlády to bolo 19 kilometrov a to len v polovičnom profile, teda v prepočte len deväť kilometrov v plnom profile! My sme ponúkli viac skutkov, menej slov," tvrdí Figeľ. Dodal to na margo dynamiky, ale aj ceny súvisiacej s otázkou schopnosti čerpať európsku podporu.
Podmienkou toho je, aby bol dovtedy odovzdaný technicky náročný, takmer 13,5-kilometrový úsek D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala, vrátane tunela Višňové v dĺžke 7,5 kilometra.
"Za podmienky, že budúca exekutíva bude postupne, seriózne prijímať jednotlivé rozhodnutia, rok 2017 je reálnym termínom na sprejazdnenie aj takejto najnáročnejšej stavby," povedal Figeľ v rozhovore pre agentúru SITA.
Vyhodnocovanie ponúk v máji
Projektovanie a výstavba spomínanej diaľnice s odhadovanými nákladmi takmer 900 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty je plánovaná na päť a pol roka. Práce by tak museli začať najneskôr v júli tohto roka, aby mohli byť hotové do konca roka 2017. Podľa tendra, ktorý Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a.s. začala koncom vlaňajška, ponuky stavbárov majú byť otvárané začiatkom mája. Ak sa ich vyhodnocovanie predĺži a niekto z uchádzačov vznesie námietky, diaľnica s tunelom Višňové do uvedeného termínu nebude ukončená.
"Ak budúca vláda zachová ambiciózny a zároveň realistický prístup, ktorý sme zvolili, a bude realizovať program schválený na najbližšie roky, považujem to za dosiahnuteľný horizont," dodal Figeľ o možnosti dokončenia chýbajúcich úsekov D1 medzi Bratislavou a Košicami v roku 2017. Rezort dopravy podľa neho netlačil na termíny výstavby diaľnic pre volebné záujmy, ale z hľadiska ich reálnej, majetkovej, zmluvnej a stavebnej pripravenosti pre konkrétne úseky.
Úspora nákladov
Minister dopravy očakáva úsporu nákladov aj v tendri na stavbu diaľnice s tunelom Višňové. Nepredpokladá však, že úspora peňazí bude taká výrazná ako pri iných diaľničných úsekoch, kde nie sú dlhé tunely. "Tunel je najnáročnejším stavebným dielom, bude dlhý a z hľadiska bezpečnosti musí spĺňať moderné predpisy 21. storočia," povedal Figeľ s tým, že pri tuneli je výnimka pre využitie technológie a hmoty. Záujem o účasť v tejto súťaži je podľa neho tiež výrazný. "Tam, kde je férová a intenzívna konkurencia, získava zákazník, a tým je celé Slovensko," dodal. Figeľ tvrdí, že súťaže po menších úsekoch dávajú výhodnejšie výsledky, umožňujú obstarávať a realizovať stavby pre viaceré firmy a tento princíp sa osvedčil.
Diaľnica D1 Višňové-Dubná Skala (vizualizácia tunela Višňové)
Bez predraženia výstavby
Výstavba diaľničných úsekov na D1, ktorú zabezpečujú vybrané stavebné firmy za výrazne nižšie vysúťažené ceny oproti odhadovaným nákladom, by sa podľa ministra dopravy Jána Figeľa (KDH) nemala neskôr predražiť. Neobáva sa, že reálne ceny po dokončení diaľničných úsekov budú značne vyššie oproti dohodnutým cenám v zmluvách so zhotoviteľmi. "Zmeny sa môžu týkať iba nepredvídateľných nákladov ako archeologické nálezy, vojnová munícia či nepreskúmané geologické súvislosti alebo klimatické zmeny. Nepripúšťam, že niečo sa podpíše a niečo celkom iné je očakávané na konci. Toto bola prax minulých rokov, odmietam ju z princípu," povedal minister Figeľ.
Precíznosť a vážnosť zmlúv, ktoré Národná diaľničná spoločnosť, a.s. podpisuje s úspešnými uchádzačmi, je podľa šéfa rezortu dopravy základným rámcom pre vymožiteľnosť cien a kvality. "Víťazné firmy nie sú neznáme garážové firmy. Zvolená metóda obstarávania cez žltý FIDIC hovorí o tom, že zhotoviteľ projektuje a zároveň realizuje stavebnú časť. Preto hľadá alternatívy a optimalizuje aj stránku nákladov, aby bol schopný garantovať konečnú cenu," uviedol Figeľ.
Kontroluje aj Európska komisia
Zmluvy s dodávateľmi prác pri stavbe diaľnic, financovaných aj z európskych peňazí, oproti minulosti používajú takzvané míľniky. Kontroluje ich pred, počas a po výstavbe aj Európska komisia. "Táto metóda je veľmi náročná, ale toho sa nebojíme. Transparentnosť prináša Slovensku úspory aj rozvoj. Keby sme išli formou PPP podľa Ficovej vlády, tak Slovensko sa naozaj dostane do neudržateľnej situácie," myslí si Figeľ.
Pripomenul, že tri balíky PPP, z ktorých dva zastavil, by predstavovali ročnú platbu štátu koncesionárom v súčte 600 mil. až 700 mil. eur počas tridsať rokov. Takýto nárok na štátny rozpočet by podľa neho zastavil akúkoľvek ďalšiu výstavbu diaľnic, pričom potrebné je stavať aj inde než len na D1. Nepáčia sa mu reči o bakelitových diaľniciach, lebo to uráža slovenské firmy, ktoré podľa neho stavať vedia a ručia za diela.
Minister dopravy uviedol, že za jeden a pol roka pôsobnosti súčasnej vlády sa podarilo rozbehnúť novú výstavbu 56 kilometrov diaľnic. "Za také isté obdobie po nástupe Ficovej vlády to bolo 19 kilometrov a to len v polovičnom profile, teda v prepočte len deväť kilometrov v plnom profile! My sme ponúkli viac skutkov, menej slov," tvrdí Figeľ. Dodal to na margo dynamiky, ale aj ceny súvisiacej s otázkou schopnosti čerpať európsku podporu.