|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
19. júna 2012
Czech In: KYLIÁN-VACULÍK na festivale Bratislava v pohybe
Medzinárodný festival súčasného tanca Bratislava v pohybe, ktorý prináša do hlavného mesta európsku tanečnú špičku a ukážky toho najlepšieho, čo vzniklo na domácej tanečnej scéne, ponúkne zajtra ...
Zdieľať
BRATISLAVA 19. júna (WBN/PR) - Medzinárodný festival súčasného tanca Bratislava v pohybe, ktorý prináša do hlavného mesta európsku tanečnú špičku a ukážky toho najlepšieho, čo vzniklo na domácej tanečnej scéne, ponúkne zajtra - 20 júna o 20.00 - predstavenie Czech in: Kylián - Vaculík. Tanečný súbor Divadla Nová scéna naštudoval dve kontrastne choreografie medzinárodné uznávaného choreografa Jiřího Kyliána Falling Angels na hudbu Steva Reicha a vtipne variácie na Mozartovu hudbu Šesť tancov. Komponovaný program Czech in: Kylián – Vaculík dopĺňajú Slovanské dvojspevy choreografa Libora Vaculíka.
LIBOR VACULÍK
Libor Vaculík patrí k stáliciam na českom, ale i slovenskom tanečnom nebi. Baletnú dramaturgiu v Čechách i na Slovensku rozšíril o veľké baletné a tanečné divadlá, inšpirované slávnymi historickými, literárnymi či filmovými postavami a príbehmi, ale i o rozsahom menšie, komornejšie diela. Medzi takéto malé šperky v jeho tvorbe patria i Slovanské dvojspevy, ktoré sú v tomto večere uvedené na Slovensku po prvý raz.
SLOVANSKÉ DVOJSPEVY
Výbušné, dynamické a rýdzo národné Slovanské tance, proti tomu intímne, zraniteľné a krehké Moravské dvojspevy Antonína Dvořáka ma inšpirovali k vytvoreniu tanečného „žánrového" obrázku, ktorý je založený práve na protikladu dvoch hudobných predlôh. Nechal som na sebe pôsobiť emócie, ktoré ma zaplavovali a určovali konečný tvar celého minibaletu. Zámerne som vytvoril dielo „tanečno-symfonické" - bez deja alebo konkrétneho príbehu. Vystihnúť emócie, atmosféru i jemné nuanse hudobnej predlohy nebolo práve jednoduché a neviem, či som v súboji s Antonínom Dvořákom dosiahol aspoň remízu. Ak som však prehral, tak poprosím diváka, aby zavrel na tridsať minút oči a počúval len hudbu. Libor Vaculík
JIŘÍ KYLIÁN
Jiří Kylián - vedúca osobnosť Nederlands Dans Theater a medzinárodne uznávaný choreograf českého pôvodu, ktorého diela patria k nadčasovým a stále aktuálnym, lebo komunikujú prostredníctvom všeobjímajúcej krásy pohybu. V jeho práci je niečo, čo preniká mystériou ľudského bytia a divákovi odhaľuje jej skryté stopy a elementy. Kylián si vytvoril veľmi jedinečný a osobitý pohybový štýl, do ktorého počas svojej kariéry absorboval mnoho rôznorodých prvkov. V programe sú zaradené dve kontrastné diela. Prvá kompozícia je čisto pohybová - Falling Angels je zhmotnením hudby amerického skladateľa Steva Reicha. Šesť tancov prináša v tanci tak vzácny humor a situačnú komiku, ktorá však nie je prvoplánová. Autor sa nebojí občas zaťať osteň irónie a na mužov i ženy vie nazrieť i cez zrkadlo, v ktorom vidí aj ich tienisté stránky.
FALLING ANGELS
Jiřího Kyliána na Reichovej hudbe fascinovala jej rytmická štruktúra - najmä jeden štylistický nástroj, frázovanie. Frázovanie vytvára premenlivý základ, na ktorom sa môže choreografia voľne rozvíjať. Zatiaľ čo Kylián zvyčajne považuje hudbu za primárny zdroj inšpirácie pre svoje choreografie - jeho práca je vždy založená na už existujúcich hudobných štruktúrach - pri Reichovej skladbe Drumming cítil potrebu dať tancu absolútnu prioritu. Výsledkom je strhujúci opus pre osem tanečníc. Falling Angels zobrazuje ženy, tanečnice, ich túžbu po dokonalosti a ich podľahnutie ženskému psyché v rôznych životných situáciách...
ŠESŤ TANCOV
"Od doby, kedy Mozart zložil svoje Nemecké tance nás delia dve storočia. Bola to obdobie, ktoré ovplyvnili vojny, revolúcie a sociálne nepokoje. Uvedomujúc si tieto súvislosti, nedokázal som jednoducho vytvoriť niekoľko choreografií odzrkadľujúcich iba humor a hudobný talent skladateľa. Namiesto toho som vytvoril šesť zdanlivo nezmyselných čísel, ktoré očividne ignorujú svoje okolie. Sú ale nepatrné v porovnaní so skutočným svetom plným starostí, ktorý všetci z nejasného dôvodu nosíme vo svojom srdci.
Hoci sú Mozartove tance veľmi populárne práve vďaka svojej ľahkosti a zábavnosti, nemali by sme ich vnímať iba ako burlesku. Ich humor by mal slúžiť ako prostriedok na poukázanie na relativitu našich hodnôt. Mozart dokázal reagovať na rôzne zložité okolnosti výbuchmi nezmyselnej poézie dokazujúcimi jeho schopnosť sebazáchovy. Fragment listu, ktorý napísal svojej sesternici, je toho najlepším príkladom." Jiří Kylián
Lístky sú v predaji v pokladni Divadla Nová scéna ako aj cez systém Ticketportal.
LIBOR VACULÍK
Libor Vaculík patrí k stáliciam na českom, ale i slovenskom tanečnom nebi. Baletnú dramaturgiu v Čechách i na Slovensku rozšíril o veľké baletné a tanečné divadlá, inšpirované slávnymi historickými, literárnymi či filmovými postavami a príbehmi, ale i o rozsahom menšie, komornejšie diela. Medzi takéto malé šperky v jeho tvorbe patria i Slovanské dvojspevy, ktoré sú v tomto večere uvedené na Slovensku po prvý raz.
SLOVANSKÉ DVOJSPEVY
Výbušné, dynamické a rýdzo národné Slovanské tance, proti tomu intímne, zraniteľné a krehké Moravské dvojspevy Antonína Dvořáka ma inšpirovali k vytvoreniu tanečného „žánrového" obrázku, ktorý je založený práve na protikladu dvoch hudobných predlôh. Nechal som na sebe pôsobiť emócie, ktoré ma zaplavovali a určovali konečný tvar celého minibaletu. Zámerne som vytvoril dielo „tanečno-symfonické" - bez deja alebo konkrétneho príbehu. Vystihnúť emócie, atmosféru i jemné nuanse hudobnej predlohy nebolo práve jednoduché a neviem, či som v súboji s Antonínom Dvořákom dosiahol aspoň remízu. Ak som však prehral, tak poprosím diváka, aby zavrel na tridsať minút oči a počúval len hudbu. Libor Vaculík
JIŘÍ KYLIÁN
Jiří Kylián - vedúca osobnosť Nederlands Dans Theater a medzinárodne uznávaný choreograf českého pôvodu, ktorého diela patria k nadčasovým a stále aktuálnym, lebo komunikujú prostredníctvom všeobjímajúcej krásy pohybu. V jeho práci je niečo, čo preniká mystériou ľudského bytia a divákovi odhaľuje jej skryté stopy a elementy. Kylián si vytvoril veľmi jedinečný a osobitý pohybový štýl, do ktorého počas svojej kariéry absorboval mnoho rôznorodých prvkov. V programe sú zaradené dve kontrastné diela. Prvá kompozícia je čisto pohybová - Falling Angels je zhmotnením hudby amerického skladateľa Steva Reicha. Šesť tancov prináša v tanci tak vzácny humor a situačnú komiku, ktorá však nie je prvoplánová. Autor sa nebojí občas zaťať osteň irónie a na mužov i ženy vie nazrieť i cez zrkadlo, v ktorom vidí aj ich tienisté stránky.
FALLING ANGELS
Jiřího Kyliána na Reichovej hudbe fascinovala jej rytmická štruktúra - najmä jeden štylistický nástroj, frázovanie. Frázovanie vytvára premenlivý základ, na ktorom sa môže choreografia voľne rozvíjať. Zatiaľ čo Kylián zvyčajne považuje hudbu za primárny zdroj inšpirácie pre svoje choreografie - jeho práca je vždy založená na už existujúcich hudobných štruktúrach - pri Reichovej skladbe Drumming cítil potrebu dať tancu absolútnu prioritu. Výsledkom je strhujúci opus pre osem tanečníc. Falling Angels zobrazuje ženy, tanečnice, ich túžbu po dokonalosti a ich podľahnutie ženskému psyché v rôznych životných situáciách...
ŠESŤ TANCOV
"Od doby, kedy Mozart zložil svoje Nemecké tance nás delia dve storočia. Bola to obdobie, ktoré ovplyvnili vojny, revolúcie a sociálne nepokoje. Uvedomujúc si tieto súvislosti, nedokázal som jednoducho vytvoriť niekoľko choreografií odzrkadľujúcich iba humor a hudobný talent skladateľa. Namiesto toho som vytvoril šesť zdanlivo nezmyselných čísel, ktoré očividne ignorujú svoje okolie. Sú ale nepatrné v porovnaní so skutočným svetom plným starostí, ktorý všetci z nejasného dôvodu nosíme vo svojom srdci.
Hoci sú Mozartove tance veľmi populárne práve vďaka svojej ľahkosti a zábavnosti, nemali by sme ich vnímať iba ako burlesku. Ich humor by mal slúžiť ako prostriedok na poukázanie na relativitu našich hodnôt. Mozart dokázal reagovať na rôzne zložité okolnosti výbuchmi nezmyselnej poézie dokazujúcimi jeho schopnosť sebazáchovy. Fragment listu, ktorý napísal svojej sesternici, je toho najlepším príkladom." Jiří Kylián
Lístky sú v predaji v pokladni Divadla Nová scéna ako aj cez systém Ticketportal.