|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
29. júla 2017
Coface: Jednostranná orientácia na automobilky prináša riziká
Príliš veľká orientácia Slovenska na jeden výrobný sektor, akými sú automobilky, prináša do budúcnosti viaceré riziká. Konštatuje to nadnárodná spoločnosť Coface, ...
Zdieľať
Ilustračné foto Foto: TASR/AP
Bratislava 29. júla (TASR) – Príliš veľká orientácia Slovenska na jeden výrobný sektor, akými sú automobilky, prináša do budúcnosti viaceré riziká. Konštatuje to nadnárodná spoločnosť Coface, podľa ktorej by sa mal dôraz klásť aj na rozvoj iných sektorov, akými sú strojárstvo či elektrotechnický priemysel.Slovensku sa podarilo získať novú automobilku Jaguar Land Rover, ktorá by mala spustiť výrobu v budúcom roku. Jednostranná orientácia Slovenska na automobilový priemysel však prináša riziká. "Je na vláde, aby tento momentálny úspech využila a viac sa venovala otázke kvalitatívneho nastavenia a smerovania stredného a vysokého školstva. Zo sektorového hľadiska je primárne riziko najmä v nedostatku pracovníkov, či už vo výrobe, alebo v strednom manažmente. Príchod ďalšej automobilky vyvolá ešte väčší tlak na pracovný trh na Slovensku," konštatuje manažér Coface Juraj Janči.
Spustenie novej výroby v Jaguar Land Rover bude mať vplyv aj na dodávateľov a subdodávateľov. "Platobnú morálku sektora hodnotím ako veľmi dobrú, pretože automobilky majú nastavený jednotný systém platieb cez clearingové centrá. Z hľadiska prípadného krachu automobiliek tu neevidujeme možné riziko, každopádne nárast konkurencie na trhu môže znamenať pre niektorých subdodávateľov riziko straty zákazky," doplnil Janči.
Z hľadiska priemyslu je podľa neho všeobecne vysoká koncentrácia na jeden sektor riziková z dôvodu možných dosahov pri cyklickom vývoji. "V strednodobom horizonte 5 až 10 rokov však zatiaľ nevidíme a ani nie je známy dôvod pre prudký prepad záujmu o motorové vozidlá," očakáva Janči.
Napriek tomu by sa mali rozvíjať aj ďalšie sektory a rozložiť tak prípadné riziká. " V rámci automotive sektora by mali snahy viesť predovšetkým do oblasti výskumu a vývoja, kde nové formy pohonu dostanú oveľa väčší priestor, ako klasické pohonné jednotky. V rámci horizontálnej diverzifikácie by to mali byť podobne príbuzné sektory strojárstva a elektrotechnického priemyslu. Na druhej strane sú sektory, akými sú služby či cestovný ruch, ktoré sú poddimenzované," podotkol Janči.
Spoločnosť Coface zároveň upozorňuje, že v rámci krajín V4 nie je koncentrácia na automobilový priemysel v Slovenskej republike až taká odlišná ako v Českej republike, Maďarsku alebo Poľsku. Podľa Jančiho sa však z dlhodobého pohľadu budú musieť automobilky zaoberať zmenou produkcie automobilov z hľadiska emisií.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR