Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Tlačové správy

Čo vedia Slováci o džúsoch a pyré?



Aký je rozdiel medzi džúsom a pyré? Pridáva sa cukor do džúsov? Prečo dátum expirácie týchto produktov je taký dlhý? Aký druh džúsu by sme si mali vybrať? Sú ovocné a zeleninové pyré ...



Zdieľať
bez nazvu BRATISLAVA 22. októbra (WBN/PR) - Aký je rozdiel medzi džúsom a pyré? Pridáva sa cukor do džúsov? Prečo dátum expirácie týchto produktov je taký dlhý? Aký druh džúsu by sme si mali vybrať? Sú ovocné a zeleninové pyré prírodnými produktmi? Tieto a mnohé ďalšie otázky si kladú nadšenci zdravého životného štýlu. Nadväzujúc na prieskum inštitútu Millward Brown je zrejmé, že Slovensko má problém s čítaním etikiet na džúsoch.


Štúdia ukázala, že obyvatelia Slovenska veria v obsah konzervačných látok, farbív, umelých príchutí a pridaného cukru v džúsoch a pyré. Väčšina (93,3 %) obyvateľov sa domnieva, že pridaný cukor a ďalšie sladidlá sú obsahom džúsov, pričom 90 % verí, že konzervačné látky sa používajú pri ich výrobe. 77,7 % si myslí, že pyré obsahuje cukor a 75 %, že obsahuje konzervačné látky alebo iné sladidlá. 73,7 % obyvateľov vidieka si myslí, že džúsy obsahujú umelé vonné látky.

93,3 % respondentov sa domnieva, že len čerstvo lisované džúsy sú prírodné. Iba 20 % obyvateľov je toho názoru, že aj pasterizované džúsy môžu byť prirodné. 12,3% opýtaných si myslí, že nektár a džús z koncetrátu sú tiež prírodné. Naproti tomu 50,3 % obyvateľov sa zase domnieva, že pyré je vyrobené len z prírodných surovín.

"Väčšina ľudí si myslí, že prírodné produkty neobsahujú žiadne konzervačné látky, farbivá alebo iné prísady, ktoré môžu ovplyvniť ich farbu či konzistenciu. Nadväzujúc na výsledky výskumu v oblasti džúsov a pyré, ako prírodných produktov, sú vedomosti populácie v tomto ohlade pomerne nízke. Spotrebitelia totižto nevedia, že aj súčasťou 100% džúsov nesmú byť žiadne konzervačné látky, farbivá, umelé vône, pridaný cukor alebo iné sladidlá, a to v súlade so smernicou EÚ. Tieto zložky je zakázané pridávať do džúsov balených jednak v kartónoch, sklenených, ale aj plastových fľašiach. Farba, chuť a vôňa musí byť v džúsoch identická s ovocím, z ktorého sú vyrobené." – hovorí MUDr. Peter Minárik, gastroenterológ z Onkologického ústavu Sv. Alžbety v Bratislave.

Dátum expirácie džúsov nezávisí od konzervačných látok ale je výsledkom pasterizácie, alebo tepelného spracovania v procese výroby. "Podľa platného zákona, konzervačné látky nemožno pridávať do džúsov balených v kartónoch alebo fľašiach. Pasterizácia ničí mikroorganizmy a enzýmy zodpovedné za zníženie kvality výrobku, kde hermeticky uzavretý kartón alebo fľaša chráni pred sekundárnym znečistením." hovorí MUDr. Peter Minárik, gastroenterológ z Onkologického ústavu sv. Alžbety v Bratislave. Je dôležité vyzdvihnúť, že pasterizácia je prírodný proces spracovania džúsov, ktorý je podobný domácej príprave džemov na zimu. Modernizácia a skrátenie celého pastrerizačného procesu umožňuje džúsom a pyré ponechať si ich užitočné živiny a vitamíny.

Podľa MUDr. Petra Minárika, džúsy môžu byť ideálnou desiatou aj pre tých, ktorí sú na diéte. 100% džúsy a pyré obsahujú len prírodný cukor z ovocia, žiaden navyše. Preto, ich kalorická hodnota je podobná hodnote štaviam, ktoré sú lisované z ovocia alebo zeleniny. "Napríklad, 100 g prírodnej pomarančovej šťavy má 45 kcal a 100 ml pomarančového džúsu má tiež približne 45 kcal. Nutričná hodnota ostatných džúsov je obvykle medzi 40-50 kalóriami." Informuje MUDr. Peter Minárik.

Kampaň "Džúsy a pyré. Vitamíny v SMART forme" je financovaný z prostriedkov Európskej únie a Poľskej republiky, ako aj z Fondu na podporu ovocia a zeleniny a členmi KUPS.

Viac informácií o kampani je k dispozícii na webovej stránke www.dzusyapyre.eu a na fanpage "Žite Smart" na Facebooku.

Asociácia Národnej únie výrobcov džúsov (KUPS) je neziskovou organizáciou, ktorá združuje výrobcov a iné právnické osoby spolupracujúce priamo s odvetvím výroby džúsov, nektárov a nápojov. Od roku 1993, Združenie zastupuje odvetvie v domácich i EÚ iniciatívach, spolupracuje s výskumnými inštitúciami, laboratóriami ako aj národnými a medzinárodnými odvetvovými organizáciami. Organizácia rovnako prináša úžitok spotrebiteľom prostredníctvom svojho dobrovoľného systému kontroly, ktorý má za cieľ zabezpečiť vysokú kvalitu výrobkov z džúsov. Navyše vo svojom pôsobení KUPS vedie niekoľko reklamných a vzdelávacích aktivít, ktoré podporujú zdravé stravovacie návyky, vrátane piatich porcií zeleniny a ovocia, kedy sa jedna porcia dá nahradiť džúsom.

Pre viac informácii o KUPS navštívte: www.kups.org.pl

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Herial Ladies Club s uznávanou Zdenkou Becker
<< predchádzajúci článok
Čínske burzy sa dnes zotavovali zo stredajšieho pádu