|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 24.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Emília
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
15. januára 2024
Čo motivuje mladých Slovákov k zakladaniu živností?
Z pracujúcich mladých Slovákov a Sloveniek bolo vlani 13 percent živnostníkov, hospodáriacich roľníkov a iných samostatne zarábajúcich osôb. Ide o najvyšší podiel spomedzi ...
Zdieľať
15.1.2024 (SITA.sk) - Z pracujúcich mladých Slovákov a Sloveniek bolo vlani 13 percent živnostníkov, hospodáriacich roľníkov a iných samostatne zarábajúcich osôb. Ide o najvyšší podiel spomedzi členských štátov Európskej únie.
Na Slovensku si mladí ľudia do 30 rokov zakladajú živnosti v rovnakej miere ako starší. V Írsku či Rakúsku je výskyt vlastnej zárobkovej činnosti medzi mladými až o tretinu zriedkavejší v porovnaní s celou dospelou populáciou.
Len v piatich ďalších krajinách, vrátane Poľska a Česka, je medzi mladými pracujúcimi viac ako desatina živnostníkov. Ostatné krajiny Európskej únie majú podľa štatistického úradu Eurostat nižší podiel samostatne zarábajúcich mladých ľudí. Najnižší, menej ako tri percentá, je v Nemecku, Švédsku a Írsku.
Častým dôvodom vlastného podnikania mladých Európanov je nasledovanie vášne a chuť venovať sa vlastným záľubám. V porovnaní s ostatnými krajinami Únie je na Slovensku či v Rumunsku najnižší podiel takto uvažujúcich. Veľa živnostníkov na Slovensku sú podnikateľmi z donútenia.
Živnosti motivované osobnými záujmami sú rozšírené najmä v krajinách s dostatočnými vlastnými úsporami na rozbeh podnikania. Napríklad na Malte idú za svojím snom až dve tretiny mladých podnikateľov. Tí sa pri štarte podnikania najviac spoliehajú na vlastné úspory.
Mladí živnostníci a podnikatelia zvyčajne čelia problémom s finančným zabezpečením rozbehu svojej ekonomickej činnosti. Vo väčšine krajín EÚ sa začínajúci podnikatelia spoliehajú v prvom rade na svoje úspory, až potom na banky. Situácia na Slovensku je opačná, mladí podnikatelia sa pri rozbehu biznisu najčastejšie obracajú na banky.
Mladí Slováci a Slovenky uprednostňujú podnikanie pred klasickým zamestnaním najmä pre flexibilitu pri výbere času a miesta práce.
Rovnako silným dôvodom je aj nezávislosť, ktorá im poskytuje možnosť byť sám sebe šéfom. Menej častým dôvodom, ktorý v tohtoročnom prieskume zaznamenala Európska komisia, bola snaha o osobné naplnenie snov a životných ideálov. Tento dôvod najčastejšie uvádzali mladí z Luxemburska a Švédska.
Pri rozvoji vlastného podnikania mladých na Slovensku viac motivuje budovanie bohatstva ako vytvorenie vlastného pracovného miesta. Rovnaký názor majú aj v Poľsku či Írsku. V ostatných krajinách Európskej únie je hromadenie bohatstva menej dôležitým motívom podnikania.
Najmä rakúskych a nemeckých mladých ľudí viac motivuje snaha o vytvorenie vlastného pracovného miesta.
Rodová nerovnosť vo vykonávaní samostatnej zárobkovej činnosti je na Slovensku mimoriadne vysoká. Slovensko spolu s Chorvátskom či Maltou patrí ku krajinám s najvyšším rodovým rozdielom v Európskej únii.
Mladí muži si na seba zarábajú viac ako trikrát častejšie v porovnaní s ich ženskými kolegyňami.
Tieto rodové rozdiely podľa OECD naznačujú, že súčasné prístupy k zvyšovaniu povedomia a motivácie k podnikaniu nie sú vhodne prispôsobené typu firiem, ktoré zvyknú prevádzkovať mladé ženy.
Zdroj: SITA.sk - Čo motivuje mladých Slovákov k zakladaniu živností? © SITA Všetky práva vyhradené.
Na Slovensku si mladí ľudia do 30 rokov zakladajú živnosti v rovnakej miere ako starší. V Írsku či Rakúsku je výskyt vlastnej zárobkovej činnosti medzi mladými až o tretinu zriedkavejší v porovnaní s celou dospelou populáciou.
Len v piatich ďalších krajinách, vrátane Poľska a Česka, je medzi mladými pracujúcimi viac ako desatina živnostníkov. Ostatné krajiny Európskej únie majú podľa štatistického úradu Eurostat nižší podiel samostatne zarábajúcich mladých ľudí. Najnižší, menej ako tri percentá, je v Nemecku, Švédsku a Írsku.
Častým dôvodom vlastného podnikania mladých Európanov je nasledovanie vášne a chuť venovať sa vlastným záľubám. V porovnaní s ostatnými krajinami Únie je na Slovensku či v Rumunsku najnižší podiel takto uvažujúcich. Veľa živnostníkov na Slovensku sú podnikateľmi z donútenia.
Financovanie podnikania
Živnosti motivované osobnými záujmami sú rozšírené najmä v krajinách s dostatočnými vlastnými úsporami na rozbeh podnikania. Napríklad na Malte idú za svojím snom až dve tretiny mladých podnikateľov. Tí sa pri štarte podnikania najviac spoliehajú na vlastné úspory.
Mladí živnostníci a podnikatelia zvyčajne čelia problémom s finančným zabezpečením rozbehu svojej ekonomickej činnosti. Vo väčšine krajín EÚ sa začínajúci podnikatelia spoliehajú v prvom rade na svoje úspory, až potom na banky. Situácia na Slovensku je opačná, mladí podnikatelia sa pri rozbehu biznisu najčastejšie obracajú na banky.
Sám sebe šéfom
Mladí Slováci a Slovenky uprednostňujú podnikanie pred klasickým zamestnaním najmä pre flexibilitu pri výbere času a miesta práce.
Rovnako silným dôvodom je aj nezávislosť, ktorá im poskytuje možnosť byť sám sebe šéfom. Menej častým dôvodom, ktorý v tohtoročnom prieskume zaznamenala Európska komisia, bola snaha o osobné naplnenie snov a životných ideálov. Tento dôvod najčastejšie uvádzali mladí z Luxemburska a Švédska.
Pri rozvoji vlastného podnikania mladých na Slovensku viac motivuje budovanie bohatstva ako vytvorenie vlastného pracovného miesta. Rovnaký názor majú aj v Poľsku či Írsku. V ostatných krajinách Európskej únie je hromadenie bohatstva menej dôležitým motívom podnikania.
Najmä rakúskych a nemeckých mladých ľudí viac motivuje snaha o vytvorenie vlastného pracovného miesta.
Rodová nerovnosť
Rodová nerovnosť vo vykonávaní samostatnej zárobkovej činnosti je na Slovensku mimoriadne vysoká. Slovensko spolu s Chorvátskom či Maltou patrí ku krajinám s najvyšším rodovým rozdielom v Európskej únii.
Mladí muži si na seba zarábajú viac ako trikrát častejšie v porovnaní s ich ženskými kolegyňami.
Tieto rodové rozdiely podľa OECD naznačujú, že súčasné prístupy k zvyšovaniu povedomia a motivácie k podnikaniu nie sú vhodne prispôsobené typu firiem, ktoré zvyknú prevádzkovať mladé ženy.
Zdroj: SITA.sk - Čo motivuje mladých Slovákov k zakladaniu živností? © SITA Všetky práva vyhradené.
nasledujúci článok >>
Samsung predstavuje jedinečnú akciu na vysávače JET – 100 dní na skúšku bez obáv
Samsung predstavuje jedinečnú akciu na vysávače JET – 100 dní na skúšku bez obáv
<< predchádzajúci článok
KDH vyzýva ministerstvo vnútra, aby zverejnilo, či sa Danko podrobil dychovej skúške na alkohol
KDH vyzýva ministerstvo vnútra, aby zverejnilo, či sa Danko podrobil dychovej skúške na alkohol