11. apríla 2019
Cecilia Malmströmová, archívna snímka. Foto: TASR/APBrusel 11. apríla (TASR) - Členské štáty Európskej únie (EÚ) dali zelenú pre nové obchodné rokovania s USA. EÚ sa po mesiace trvajúcom preťahovaní dohodla na začiatku obchodných rokovaní s USA. Členské štáty v pondelok (15. 4.) dajú rokovací mandát komisárke EÚ pre obchod Cecilii Malmströmovej, aby zabránili clám na dovoz európskych áut do USA, uviedla agentúra DPA s odvolaním sa na viacero miest. Nemecký minister hospodárstva Peter Altmaier privítal dohodu a hovoril o prelome v Bruseli.
Malmströmová dúfala, že dostane mandát už v januári. Niektoré krajiny, ako Francúzsko, z vnútropolitických dôvodov doteraz blokovali jednohlasné rozhodnutie. Teraz má núdzovo rozhodnúť o rokovacom mandáte väčšina štátov.
Obchodný spor s USA spustilo zavedenie ciel na dovoz ocele a hliníka, čo viedlo k tomu, že EÚ zaviedla odvetné clá na import produktov z USA.
Dohoda, ku ktorej vlani v júli dospeli americký prezident Donald Trump a šéf Európskej komisie (EK) Jean-Claude Juncker, počíta s tým, že obe strany začnú rokovať o odstránení ciel na priemyselné tovary a užšej spolupráci pri regulácii v niektorých odvetviach.
EK má na starosti obchodnú politiku EÚ, ale členské štáty jej musia dať mandát na rokovania o novej dohode.
Trump opakovane hrozil zavedením ciel na dovoz európskych áut, ak bude EÚ blokovať rozhovory o nových pravidlách obchodu. To by sa dotklo predovšetkým nemeckých automobiliek. "
Ak sa nedohodneme, potom zavedieme clá," povedal Trump vo februári.
Dôvodom doterajšej blokády viacerých krajín EÚ boli obavy vládnych strán, že súhlas by ich mohol stáť hlasy v májových voľbách do Európskeho parlamentu (EP). Vo Francúzsku rovnako ako v Belgicku sa totiž často ozývajú relatívne silné kritické hlasy proti voľnému obchodu.
To, že ostatné štáty teraz chcú schváliť mandát pre Malmströmovú kvalifikovanou väčšinou, sa v Bruseli zdôvodňuje vážnymi dôsledkami, ktoré by mohli mať nové clá USA. Krajiny ako Nemecko alebo Švédsko sa obávajú, že môžu spôsobiť stratu tisícov pracovných miest v automobilovom priemysle.
Ekonómovia inštitútu Ifo vypočítali, že v prípade zavedenia cla vo výške až 25 % na dovoz áut, nemecký automobilový export do USA by dlhodobo klesol takmer na polovicu.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR