|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
06. septembra 2014
Chronológia havárie vojenského lietadla AN-24 pri maďarskej obci Hejce
Pietna spomienka pri príležitosti 8. výročia leteckého nešťastia pri obci Hejce na vrchu Borsó 19. januára 2014.
Zdieľať
Pietna spomienka pri príležitosti 8. výročia leteckého nešťastia pri obci Hejce na vrchu Borsó 19. januára 2014. Foto: TASR/Milan Kapusta
Bratislava 6. septembra (TASR) - Slovensko si každý rok 19. januára pripomína tragickú haváriu vojenského lietadla AN-24 pri maďarskej obci Hejce. Nešťastie si v roku 2006 vyžiadalo životy 42 príslušníkov Ozbrojených síl SR, ktorí sa vracali z misie v Kosove. Nehodu prežil iba jeden z vojakov - nadporučík Martin Farkaš.TASR vydáva výberovú chronológiu havárie vojenského lietadla AN-24 pri maďarskej obci Hejce.
19. januára 2006 - Z letiska v kosovskej Prištine odštartovalo o 17.15 h SEČ vojenské lietadlo so slovenskými príslušníkmi kontingentu KFOR a nabralo smer letu do slovenských Košíc, kde malo pristáť o 19.40 h.
Slovenské vojenské lietadlo AN-24 havarovalo na východe Maďarska. Maďarskí letoví dispečeri stratili radarový kontakt so strojom krátko po 19.30 h. Lietadlo spadlo a začalo horieť neďaleko slovenských hraníc pri maďarskej obci Hejce.
Záchranné jednotky našli jednu osobu, ktorá prežila haváriu stroja. Išlo o vojaka - nadporučíka Martina Farkaša.
Vtedajší premiér Mikuláš Dzurinda oznámil, že v lietadle bolo 28 vojakov, sedem osôb, ktoré poskytovali metodickú pomoc a osem členov posádky.
20. januára 2006 - Takmer 100 maďarských vojakov z Egeru a Szolnoku vyslali na záchranné a zabezpečovacie práce na miesto nehody. Z lietadla, ktoré po páde zachvátil požiar, ostala len časť kabíny, zadná časť trupu a obhorené rozptýlené trosky. Telesné pozostatky obetí nešťastia boli v okruhu približne 100 metrov.
21. januára 2006 - Všetky identifikované telá obetí havárie vojenského lietadla previezli na Slovensko.
22. januára 2006 - Všetky trosky z havarovaného lietadla AN-24 previezli na Slovensko a uložili na Leteckej základni v Prešove.
23. januára 2006 - Zvukom sirén sa o 12.00 h na Slovensku začal 24-hodinový štátny smútok. Vyhlásila ho vláda SR v súvislosti s haváriou slovenského vojenského lietadla.
25. januára 2006 - Nadporučík Martin Farkaš, ktorý jediný prežil pád lietadla, šesť dní po tragédii predstúpil pred novinárov.
26. januára 2006 - V prešovskej mestskej hale sa uskutočnila smútočná rozlúčka s najvyššími vojenskými poctami so 42 obeťami havárie slovenského vojenského lietadla. Prítomní boli aj traja najvyšší ústavní predstavitelia SR prezident Ivan Gašparovič, premiér Mikuláš Dzurinda a predseda NR SR Pavol Hrušovský, ďalej generálny tajomník NATO Jaap de Hoop Scheffer a maďarský prezident László Sólyom. Vojaci, ktorí zahynuli pri havárii, boli vyznamenaní in memoriam odznakmi vojenského veterána a medailami Za službu v mierových a pozorovateľských misiách alebo Za vernosť ozbrojeným silám.
27. januára 2006 - Minister obrany SR Juraj Liška po stretnutí s premiérom Mikulášom Dzurindom oznámil, že sa rozhodol pre tragickú haváriu lietadla abdikovať. Prezident SR Ivan Gašparovič abdikačný list prevzal, jeho odstúpenie neprijal.
1. februára 2006 - Prezident SR Ivan Gašparovič prijal demisiu ministra obrany Juraja Lišku a za jeho nástupcu vymenoval Martina Fedora.
1. marca 2006 - Vládny kabinet vzal na vedomie správu, že piloti havarovaného vojenského lietadla AN-24 pravdepodobne podcenili výšku terénu pod lietadlom a v jeho bezprostrednej blízkosti.
11. apríla 2006 - Minister obrany SR Martin Fedor na vojenskej základni v kosovskom Šajkovci odhalil pamätník obetiam leteckej katastrofy z 19. januára 2006.
16. mája 2006 - Vojenský letecký technický a skúšobný ústav v Košiciach vyhlásil, že pod haváriu lietadla AN-24 sa podľa expertíz nepodpísala technická porucha.
2. júna 2006 - Pamätnú tabuľu obetiam havárie vojenského lietadla pri maďarskej obci Hejce odhalil na mieste katastrofy minister obrany SR Martin Fedor za účasti štátneho tajomníka ministerstva obrany Maďarskej republiky Lászlóa Fapála.
12. júla 2006 - Vyšetrovacia komisia potvrdila, že technická porucha nemala vplyv na januárovú haváriu vojenského dopravného lietadla. Tragédiu zapríčinilo s najväčšou pravdepodobnosťou zlyhanie ľudského faktora.
25. októbra 2006 - Minister obrany SR František Kašický uviedol, že pravdepodobnou príčinou havárie bolo zlyhanie posádky, ktorá nevyužila prístrojové vybavenie a prešla na manuálne riadenie. Príčina nemohla byť jednoznačne určená.
19. mája 2007 - Minister obrany SR František Kašický v severomaďarskej obci Hejce odhalil pamätník venovaný obetiam nešťastia vojenského špeciálu AN-24. Na slávnosť bol pozvaný aj Martin Farkaš, ktorý ako jediný prežil haváriu.
6. januára 2009 - V priestoroch leteckej základne generála Milana Rastislava Štefánika v Kuchyni odhalili pamätník venovaný 42 príslušníkom Ozbrojených síl (OS) SR, ktorí zahynuli pri katastrofe vojenského lietadla AN-24 pri maďarskej obci Hejce.
19. januára 2006 - Z letiska v kosovskej Prištine odštartovalo o 17.15 h SEČ vojenské lietadlo so slovenskými príslušníkmi kontingentu KFOR a nabralo smer letu do slovenských Košíc, kde malo pristáť o 19.40 h.
Slovenské vojenské lietadlo AN-24 havarovalo na východe Maďarska. Maďarskí letoví dispečeri stratili radarový kontakt so strojom krátko po 19.30 h. Lietadlo spadlo a začalo horieť neďaleko slovenských hraníc pri maďarskej obci Hejce.
Záchranné jednotky našli jednu osobu, ktorá prežila haváriu stroja. Išlo o vojaka - nadporučíka Martina Farkaša.
Vtedajší premiér Mikuláš Dzurinda oznámil, že v lietadle bolo 28 vojakov, sedem osôb, ktoré poskytovali metodickú pomoc a osem členov posádky.
20. januára 2006 - Takmer 100 maďarských vojakov z Egeru a Szolnoku vyslali na záchranné a zabezpečovacie práce na miesto nehody. Z lietadla, ktoré po páde zachvátil požiar, ostala len časť kabíny, zadná časť trupu a obhorené rozptýlené trosky. Telesné pozostatky obetí nešťastia boli v okruhu približne 100 metrov.
21. januára 2006 - Všetky identifikované telá obetí havárie vojenského lietadla previezli na Slovensko.
22. januára 2006 - Všetky trosky z havarovaného lietadla AN-24 previezli na Slovensko a uložili na Leteckej základni v Prešove.
23. januára 2006 - Zvukom sirén sa o 12.00 h na Slovensku začal 24-hodinový štátny smútok. Vyhlásila ho vláda SR v súvislosti s haváriou slovenského vojenského lietadla.
25. januára 2006 - Nadporučík Martin Farkaš, ktorý jediný prežil pád lietadla, šesť dní po tragédii predstúpil pred novinárov.
26. januára 2006 - V prešovskej mestskej hale sa uskutočnila smútočná rozlúčka s najvyššími vojenskými poctami so 42 obeťami havárie slovenského vojenského lietadla. Prítomní boli aj traja najvyšší ústavní predstavitelia SR prezident Ivan Gašparovič, premiér Mikuláš Dzurinda a predseda NR SR Pavol Hrušovský, ďalej generálny tajomník NATO Jaap de Hoop Scheffer a maďarský prezident László Sólyom. Vojaci, ktorí zahynuli pri havárii, boli vyznamenaní in memoriam odznakmi vojenského veterána a medailami Za službu v mierových a pozorovateľských misiách alebo Za vernosť ozbrojeným silám.
27. januára 2006 - Minister obrany SR Juraj Liška po stretnutí s premiérom Mikulášom Dzurindom oznámil, že sa rozhodol pre tragickú haváriu lietadla abdikovať. Prezident SR Ivan Gašparovič abdikačný list prevzal, jeho odstúpenie neprijal.
1. februára 2006 - Prezident SR Ivan Gašparovič prijal demisiu ministra obrany Juraja Lišku a za jeho nástupcu vymenoval Martina Fedora.
1. marca 2006 - Vládny kabinet vzal na vedomie správu, že piloti havarovaného vojenského lietadla AN-24 pravdepodobne podcenili výšku terénu pod lietadlom a v jeho bezprostrednej blízkosti.
11. apríla 2006 - Minister obrany SR Martin Fedor na vojenskej základni v kosovskom Šajkovci odhalil pamätník obetiam leteckej katastrofy z 19. januára 2006.
16. mája 2006 - Vojenský letecký technický a skúšobný ústav v Košiciach vyhlásil, že pod haváriu lietadla AN-24 sa podľa expertíz nepodpísala technická porucha.
2. júna 2006 - Pamätnú tabuľu obetiam havárie vojenského lietadla pri maďarskej obci Hejce odhalil na mieste katastrofy minister obrany SR Martin Fedor za účasti štátneho tajomníka ministerstva obrany Maďarskej republiky Lászlóa Fapála.
12. júla 2006 - Vyšetrovacia komisia potvrdila, že technická porucha nemala vplyv na januárovú haváriu vojenského dopravného lietadla. Tragédiu zapríčinilo s najväčšou pravdepodobnosťou zlyhanie ľudského faktora.
25. októbra 2006 - Minister obrany SR František Kašický uviedol, že pravdepodobnou príčinou havárie bolo zlyhanie posádky, ktorá nevyužila prístrojové vybavenie a prešla na manuálne riadenie. Príčina nemohla byť jednoznačne určená.
19. mája 2007 - Minister obrany SR František Kašický v severomaďarskej obci Hejce odhalil pamätník venovaný obetiam nešťastia vojenského špeciálu AN-24. Na slávnosť bol pozvaný aj Martin Farkaš, ktorý ako jediný prežil haváriu.
6. januára 2009 - V priestoroch leteckej základne generála Milana Rastislava Štefánika v Kuchyni odhalili pamätník venovaný 42 príslušníkom Ozbrojených síl (OS) SR, ktorí zahynuli pri katastrofe vojenského lietadla AN-24 pri maďarskej obci Hejce.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR