![]() |
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
![]() |
||||||
Utorok 4.3.2025
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
![]() |
||||||
Meniny má Kazimír
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
![]() |
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
13. mája 2011
Chorea Slovaca nesie pečať mladej krvi a talentu
Projekt Chorea Slovaca mal nedávno premiéru a zožal veľký úspech. Dýcha niečím novým a mladým...
Zdieľať

Lenka, folklóru si sa venovala od malička, dokonca aj profesionálne. Chorea Slovaca je však pohľad tak trochu z inej strany. Pracovala si na projekte so SĽUKom ako dramaturgička...
Od malička som spievala, na prvej speváckej súťaži som sa zúčastnila ako päťročná. Od ôsmich rokov som pôsobila v súbore Slnečnica-Sunečník v Gajaroch. Porotkyňou speváckych súťaží, na ktoré som v detstve chodila, bývala často Angela Vargicová, ktorá vtedy viedla spevácku skupinu US Lúčnica. Ona si ma všimla a presviedčala moju mamu, aby som určite prišla do Lúčnice. V pätnástich som teda prišla na konkurz a zobrali ma. Vtedy som bola v Lúčnici najmladšia. Spievala som tam desať rokov, dnes vediem v Lúčnici spevácku skupinu. Aj interpretácia ľudových piesní ma naučila neísť len tak po povrchu vecí – aby som pieseň mohla pretlmočiť divákovi je potrebná nielen technická zdatnosť, ale nesmierne dôležité je uvedomiť si, aký je jej príbeh a ako vznikla – pri akej príležitosti, v akom kontexte, v akej emócii človeka. No, a to bol už len krôčik k štúdiu a práci dramaturga. Lákalo ma hľadanie hlbších významov a súvislostí vo veciach, v divadelnom texte, umeleckom diele. Skúmanie ľudového umenia a jeho podôb v činohernom divadle a na javisku vôbec, bolo počas môjho štúdia na VŠMU už len prirodzeným vyústením spojenia dvoch mojich záľub – divadla a folklóru. Slovenské ľudové umenie je pre mňa mimoriadne bohatý materiál, s ktorým sa dá na javisku rôznorodo pracovať a zachovať ho tak ďalším generáciám v zmenenej, umeleckej podobe. A akosi cítim, že má v sebe ohromný potenciál osloviť aj súčasnú generáciu mladých.
Pôsobila si dokonca ako lektorka dramaturgie v SND pri rôznych projektoch...
Áno, mala som šťastie, že som sa stretla s dramaturgičkou Darinou Abrahámovou, ktorá sa tak ako ja chcela intenzívne venovať mladému publiku. A tak sme vytvorili akési pomyselné edukačné oddelenie, ktorého prvým projektom bol Náš kocúr. Projekt nebol pre deti len o návšteve predstavenia Kocúr na kolieskových korčuliach, ale aktivity v rámci neho mali v deťoch prebudiť pozitívny vzťah k divadlu a umeniu vôbec, mal ich podnietiť rozmýšľať, formovať ich hodnoty a dať im priestor vyjadriť svoj názor. Cez interaktívnu webstránku sme odporúčali pedagogičkám témy, ktoré môžu s deťmi na hodinách preberať - od oblečenia vhodného do divadla až po ochranu zvierat, vzťahy s rodičmi či šikanu. Počas dvoch rokov fungovania projektu sa doňho zapojilo 40 škôl a tak sme z výstupov detí – kresieb, fotiek, listov urobili krásnu výstavu My deťom a deti nám. Týmto projektom sa podarilo naštartovať komunikáciu a spoluprácu škôl a divadla, pedagógov a divadelníkov. Niečo, čo je v zahraničí úplne bežné, prehliadky zákulisia divadla alebo besedy s hercami sa v rámci projektu realizovali v SND po prvý raz. Ďalším podobným projektom, určeným však starším deťom – mladým dramatikom, bola Platforma 11+, ktorú sme realizovali s Divadelným ústavom. Chceli sme sa rozbehnúť projekty aj so stredoškolákmi a vysokoškolákmi, ale to už sme nestihli....
Dnes pôsobíš v SĽUKu ako dramatuturgička a za tebou je zaujímavý projekt Chorea Slovaca...
Ctibor Bachraty64_1.jpg)
SĽUK dokonca účinkoval aj v predstaveniach Na skle maľované a Dorota. Ako prijali tento projekt?
SĽUK po veľkých projektoch a rôznych koprodukciách musel nájsť a hľadať opäť svoju tvár vo vlastných svojbytných programoch. Každý z nich bol iný – poetikou, mierou štylizácie, javiskovou formou, ale aj diváckou úspešnosťou. Myslím, že tanečný súbor nemal kde nadobudnúť istotu a sebavedomie. S pochybnosťami vstupovali tým pádom aj do tohto projektu - s novým vedením, s veľkým tímom externistov... Navyše choreografie vyžadovali kombinovanie štylizovaného ľudového tanca, moderného tanca, scénického pohybu a aj herecké výkony. Zvládli to všetko výborne a citeľne sa vo svojom umeleckom prejave posunuli. Potlesk, ktorý prichádza po každom predstavení patrí práve im. Úspech predstavenia u laickej i odbornej verejnosti ich, verím, utvrdzuje v tom, že svoju prácu robia dobre.
Autor: Jana Horváthová Foto: Ctibor Bachratý
Súvisiace články:









